Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Μέρος Β: Οι προτεραιότητες για την επιστροφή στην κανονικότητα

Τσακίρης Ιωάννης, Χατζόπουλος Αλέξανδρος

30 Ιουνίου 2020

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 00:16:17 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 35

Το νέο ΕΣΠΑ είναι προ των πυλών και αποτελεί ευκαιρία για μια αλλαγή πορείας. Απαιτείται απομάκρυνση από τη διανομή πόρων χωρίς αναπτυξιακό αποτύπωμα και στροφή σε ένα ΕΣΠΑ με λιγότερη γραφειοκρατία, περισσότερα οφέλη για την οικονομία και ταχύτερη ανάπτυξη των επιχειρήσεων. Αυτό ήταν το βασικό συμπέρασμα της διαδικτυακής συζήτησης, με τίτλο «Ποιο ΕΣΠΑ χρειάζονται οι επιχειρήσεις στη μετά-COVID εποχή» που διοργάνωσαν ο ΣΕΒ και η διαΝΕΟσις, την Τρίτη 30 Ιουνίου με τη συμμετοχή σημαντικών προσωπικοτήτων από τον πολιτικό και επιχειρηματικό κόσμο.

Όπως τονίστηκε κατά τη διάρκεια της συζήτησης, το ασαφές αναπτυξιακό αποτέλεσμα των €160 δισ., (όσο το ΑΕΠ της χώρας δηλαδή), που έχουν εισέλθει στην Ελλάδα από τα ευρωπαϊκά ταμεία από το 1980, συνηγορεί στην παραπάνω κατεύθυνση. Επίσης, συνηγορεί η κακή εκτέλεση (η εκταμίευση των πόρων στην πραγματική οικονομία) του τρέχοντος ΕΣΠΑ που είναι στο 35% (5η χειρότερη επίδοση στην ΕΕ) στις αρχές του 2020. €13,5 δισ. είναι οι λιμνάζοντες πόροι που μπορούν να διατεθούν στην πραγματική οικονομία, ενώ €5,7 δισ. εξ αυτών θα διατεθούν στο πλαίσιο αντιμετώπισης των συνεπειών της υγειονομικής κρίσης.

Η διαδικτυακή συζήτηση διαρθρώθηκε σε τρεις ενότητες. Στο 1ο μέρος, έγινε ένας απολογισμός της πορείας υλοποίησης του υφιστάμενου και του προηγούμενου ΕΣΠΑ, δίνοντας μια εικόνα των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις και αναδεικνύοντας ως σημαντικότερα τη γραφειοκρατία και την έλλειψη προγραμμάτων ικανών να καλύψουν τις ανάγκες χρηματοδότησης των επιχειρήσεων.

Η προσπάθεια επιστροφής στην κανονικότητα μετά την κρίση των τελευταίων μηνών αποτέλεσε το αντικείμενο του 2ου μέρους της συζήτησης, με το υπάρχον ΕΣΠΑ να έχει μετατραπεί σε βασικό εργαλείο για την αντιμετώπιση των αρνητικών επιπτώσεων που επέφερε η κρίση του COVID-19 στις επιχειρήσεις, στηρίζοντας σε σημαντικό βαθμό τη ρευστότητά τους.

Όπως δήλωσε ο κ. Γιάννης Τσακίρης, υφυπουργός Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ: «Το ΕΣΠΑ συνιστά, διαχρονικά, τον σημαντικότερο στυλοβάτη της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας και της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας. Η καθοριστική αυτή συμβολή του αναδείχθηκε, για ακόμη μία φορά, μέσα στην πανδημία του κορωνοϊού, όπου πολλές δράσεις στήριξης και ενίσχυσης της ρευστότητας των επιχειρήσεων σχεδιάστηκαν μέσα στο προσωρινό πλαίσιο της Ε.Ε. και συγχρηματοδοτήθηκαν από πόρους του ΕΣΠΑ. Καίριος, όμως, θα είναι ο ρόλος τόσο του τρέχοντος, όσο και του νέου ΕΣΠΑ, στην ανάταξη, αλλά και στη διαμόρφωση ενός νέου παραγωγικού μοντέλου της ελληνικής οικονομίας».

Στο 3ο και τελευταίο μέρος της συζήτησης, τέθηκαν οι στόχοι που πρέπει να υιοθετήσει το νέο ΕΣΠΑ: Η παραγωγική μεγέθυνση, η αύξηση των εξαγωγών, ο ψηφιακός μετασχηματισμός, η μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος και η ενίσχυση της έρευνας και ανάπτυξης, θα πρέπει να αποτελέσουν την κύρια στόχευση του νέου προγράμματος.

Ο Γενικός Διευθυντής της διαΝΕΟσις κ. Διονύσης Νικολάου αναφερόμενος στην επιτακτική ανάγκη πάταξης της γραφειοκρατίας και ταχύτερης και αποτελεσματικότερης απορρόφησης κονδυλίων τόνισε χαρακτηριστικά «και αν μέχρι τώρα έχουμε τόσο μεγάλη δυσκολία να απορροφήσουμε ένα ΕΣΠΑ των €26δισ., πώς θα καταφέρουμε να απορροφήσουμε ένα δυσθεώρητο πακέτο των €60δισ., εντελώς απαραίτητο για τον μετασχηματισμό της οικονομίας μας;», ενώ έκλεισε την τοποθέτησή του υπογραμμίζοντας πως «οι νέες και σημαντικές χρηματοδοτικές ευκαιρίες που προσφέρονται σήμερα από την ΕΕ όπως το Ταμείο Ανασυγκρότησης και άλλοι πιο εξειδικευμένοι προϋπολογισμοί συνθέτουν ένα νέο ΕΣΠΑ, μια μοναδική χρηματοδοτική ευκαιρία για να αλλάξουμε τη χώρα μας».

Εξάλλου, συνοψίζοντας ο κ. Αλέξανδρος Μακρίδης, Γραμματέας του ΔΣ του ΣΕΒ και συν-Επικεφαλής του Φόρουμ Μεσαίων και Μικρών Επιχειρήσεων του ΣΕΒ, αναφέρθηκε στα προβλήματα ρευστότητας που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις στη μετά-COVID εποχή σημειώνοντας: «Μετά από 40 χρόνια στην ΕΕ, και έξι "πακέτα" ευρωπαϊκών πόρων, το μόνο σίγουρο είναι πως οι πόροι δεν έχουν λείψει από τις μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις. Αυτό, όμως, που έχει λείψει είναι η αξιοποίησή τους με αναπτυξιακό πρόσημο. Οι προκλήσεις των επόμενων ετών, όπως η 4η βιομηχανική επανάσταση, η ενεργειακή εξοικονόμηση, η κυκλική οικονομία και οι σύγχρονες δεξιότητες, πρέπει να θεωρηθούν ως προτεραιότητες στο νέο ΕΣΠΑ. Αν όμως το νέο ΕΣΠΑ δεν εξελιχθεί σε εργαλείο μεγέθυνσης και ανταγωνιστικότητας για τις ελληνικές επιχειρήσεις, θα είναι μια ακόμα χαμένη ευκαιρία σύγκλισης της Ελλάδας με την ΕΕ σε όλες αυτές τις προτεραιότητες. Πρέπει με δύο λόγια, το νέο ΕΣΠΑ, να συμβάλει ουσιαστικά στην αναγκαία απόκτηση των επιπλέον δεξιοτήτων και μεγαλύτερων οικονομιών κλίμακος, που θα ενδυναμώσουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των Ελληνικών ΜμΕ. Παράλληλα, σήμερα, η διευκόλυνση της ρευστότητας λόγω της υγειονομικής κρίσης πρέπει να συνεχιστεί και να διευρυνθεί. Βασική όμως προϋπόθεση πρέπει να είναι η βιωσιμότητα των επιχειρήσεων που λαμβάνουν αυτές τις ενισχύσεις».

Τσακίρης Ιωάννης Υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων

Ο Γιάννης Τσακίρης κατέχει πτυχίο Μηχανικού Μεταλλείων από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και μεταπτυχιακό στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (MBA) από το Imperial College του Λονδίνου. Ξεκίνησε την καριέρα του στην ΑΕΕ Αργυρομεταλευμάτων & Βαρυτίνης όπου και εργάστηκε για πέντε χρόνια στην παραγωγή, το μάρκετινγκ και τις πωλήσεις, όπου και ήταν υπεύθυνος για τα νέα προϊόντα.

Από το 2000 έως το 2006 ήταν στην ομάδα διοίκησης της Vectis Capital, μια εταιρία κεφαλαίων επιχειρηματικών συμμετοχών με επενδύσεις στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων.

Εντάχθηκε στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων, του ομίλου της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων το 2006 όπου και κατείχε τη θέση του Principal για τις αναπτυσσόμενες αγορές κεφαλαίων επιχειρηματικού ρίσκου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στη συνέχεια ήταν επικεφαλής Νοτιοανατολικής Ευρώπης στην Διεύθυνση Επιχειρηματικής Ανάπτυξης, και επικεφαλής της Μονάδας Ειδικών Προγραμμάτων χρηματοδοτήσεων μικρομεσαίων επιχειρήσεων μέσω χρηματοδοτικών προϊόντων. Μέχρι την ανάληψη των καθηκόντων του ως Υφυπουργού, ήταν προϊστάμενος του τμήματος για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και τις χώρες γειτονίας της ΕΕ στη Διεύθυνση του Mandate Management στο κομμάτι του equity.

Από τη μεριά των πρωτοβουλιών για χρηματοδότηση των επιχειρήσεων, προώθησέ και ανέπτυξε το Equifund για την Ελλάδα, το Western Balkan Enterprise Development & Innovation Facility για τα Δυτικά Βαλκάνια. Το JEREMIE για την Ελλάδα και την Κύπρο, το Portuguese Venture Capital Initiative για την Πορτογαλία, το Grater Anatolia Guarantee Facility για την Τουρκία, το DCFTA Guarantee Facility για Ουκρανία, Γεωργία και Μολδαβία, κλπ.

Έχει μεγάλη εμπειρία στα κεντρικά χρηματοδοτικά εργαλεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ειδικά για μικρομεσαίες επιχειρήσεις, όπως και στα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά Ταμεία. Είναι πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Global Energy Efficiency and Renewable Energy Fund (“GEEREF”) το οποίο και είναι μια καινοτόμα σύμπραξη δημοσίου – ιδιωτικού τομέα στην χρηματοδότηση ενεργειακών projects σε αναδυόμενές αγορές. Δίδαξε στο κρατικό Πανεπιστήμιο του Λουξεμβούργου, στα μεταπτυχιακά προγράμματα και πάνω σε θέματα επιχειρηματικότητας και των επιχειρηματικών συμμετοχών.

Χατζόπουλος Αλέξανδρος Γενικός Διευθυντής, ΣΕΒ

Ανέλαβε τα καθήκοντα του Γενικού Διευθυντή του ΣΕΒ από τον Ιούλιο του 2019.

Σπούδασε νομικά (LLB) στο Πανεπιστήμιο Southbank του Λονδίνου και στη συνέχεια έκανε μεταπτυχιακές σπουδές (LLM) στο University College London στο Δίκαιο των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, το Δίκαιο της Πνευματικής Ιδιοκτησίας και το Δίκαιο των Νέων Τεχνολογιών. Εργάστηκε από το 2004 ως δικηγόρος στους τομείς του αστικού και εμπορικού δικαίου και συνεργάστηκε ως νομικός σύμβουλος σε εταιρίες τηλεπικοινωνιών και πληροφορικής.

Από τον Σεπτέμβριο του 2009 ως τον Δεκέμβριο του 2011 εργάστηκε ως σύμβουλος στρατηγικού σχεδιασμού και πολιτικής επικοινωνίας στο Γραφείο Πρωθυπουργού.

Από το 2012 έως το 2019 εργάστηκε σε πολυεθνική επιχείρηση στην Αθήνα και στη Λωζάνη ως Regulatory Affairs Manager υπεύθυνος για την Ελλάδα, την Κύπρο και την Μάλτα και ως Regulatory Strategy Manager υπεύθυνος για τις αγορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Είναι, επίσης, μέλος ΔΣ, του ΙΒΕΠΕ-ΣΕΒ, της Ελληνικής Αναπτυξιακής Εταιρίας-ΕΛ.ΑΝ.ΕΤ., της Στέγης της Ελληνικής Βιομηχανίας και του Συμβουλίου ΣΕΒ για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη.

Σχετικές ομιλίες