Κασιμάτη Μαριλένα
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
22/10/2015
Διάρκεια
66:56
Εκδήλωση
Διαλέξεις της Πολιτιστικής Εταιρείας "Πύρνα"
Χώρος
Πολιτιστική Εταιρεία "Πύρνα"
Διοργάνωση
Πολιτιστική μη Κερδοσκοπική Εταιρεία Πύρνα
Κατηγορία
Αρχιτεκτονική, Τέχνες / Πολιτισμός
Ετικέτες
Θεόφιλος Χάνσεν, Ελληνική Αναγέννηση, Αθήνα, Αθηναϊκή Τριλογία, νεοκλασική Αθήνα, Ακαδημία Αθηνών, Αστεροσκοπείο, Ζάππειο
Με αφετηρία την Αθήνα, τόπο μελέτης των αρχαίων και βυζαντινών μνημείων, ξεκινά το 1838 η εντυπωσιακή σταδιοδρομία του Χάνσεν, μια συγκυρία που του επέτρεψε να επινοήσει την αρχιτεκτονική γλώσσα της νεοκλασικής Αθήνας.
Με αφετηρία το κτίριο του Πανεπιστημίου, συνέλαβε την «Αθηναϊκή Τριλογία», το σημαντικότερο αρχιτεκτονικό σύνολο μετά την Ακρόπολη.
Σχεδίασε την Ακαδημία, το Αστεροσκοπείο, την οικία Δημητρίου και το Ζάππειο.
Στο έργο του παρατηρείται ένα αρχιτεκτονικό ιδίωμα με «αναδρομικά» χαρακτηριστικά, που ο ίδιος ονόμασε «Ελληνική Αναγέννηση».
Η Μαριλένα Ζ. Κασιμάτη είναι Ιστορικός της Τέχνης με βασικές σπουδές και διδακτορικό δίπλωμα στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου του Μονάχου (1977, Magna cum laude). Κατόπιν διαγωνιστικής διαδικασίας, προσελήφθη ως αμειβόμενη δόκιμη επιμελήτρια στα Κρατικά Βαυαρικά Μουσεία με άξονα μελέτης τα κατάλοιπα της Οθωνικής Περιόδου, υλικό που αξιοποιήθηκε στη συνεργατική έκθεση: «Αθήνα-Μόναχο, Τέχνη & Πολιτισμός στη Νέα Ελλάδα» (Εθνικό Μουσείο Βαυαρίας – Εθνική Πινακοθήκη, 2000). Από το 1984 έως το 2017 εργάστηκε ως επιμελήτρια (ΠΕ1) στην Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλ. Σούτζου. Έχει διδάξει Ιστορία της Τέχνης στα Πανεπιστήμια Κρήτης (Ν. 407) και Αθήνας, και συνέγραψε τον Α΄ τόμο για τις Σπουδές στον Ευρωπαϊκό Πολιτισμό (ΕΑΠ, 2008). Διετέλεσε εκπρόσωπος του Υπουργείου Πολιτισμού στην Μόνιμη Αντιπροσωπεία της Ελλάδος στην UNESCO. Υπήρξε η πρώτη καλλιτεχνική και οργανωτική διευθύντρια της Δημοτικής Πινακοθήκης Χανίων. Έχει πλούσιο επιμελητικό και συγγραφικό έργο στην Ελλάδα και το εξωτερικό και συμμετοχές σε συνέδρια και προγράμματα διαλέξεων (Πανεπιστήμιο Μονάχου, Γερμανικό Ιστορικό Μουσείο, Βερολίνο, ETH-Ζυρίχη, ΕΜΠ, ΑΣΚΤ, ICOM, Μουσείο Μπενάκη, DAI-Athen, Αρχείο Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, Η εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία). Είχε ενεργή συμμετοχή στη μουσειολογική μελέτη της νέας Εθνικής Πινακοθήκης (2016). Μελέτησε και εξέδωσε το έργο του Τσίλλερ (Αρχείο Εθνικής Πινακοθήκης, αναδρομική έκθεση 2009, δίγλωσση έκδοση του χειρογράφου των «Αναμνήσεων») και του Θ. Χάνσεν (μονογραφική έκθεση, δίγλωσσος κατάλογος, 2014). Είναι μέλος της διεθνούς ερευνητικής ομάδας «Εθνικές Ταυτότητες - Διεθνείς Πρωτοπορίες» (υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης), της Association International des Critiques d'Art – AICA-ΕΛΛΑΣ και ιδρυτικό μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης.