Παπάζογλου Ελένη
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
26/01/2019
Διάρκεια
00:32:32
Εκδήλωση
Αρχαία ελληνική τραγωδία και θρησκεία: η επικαιρότητα του John Gould
Kύκλος εκδηλώσεων «Λόγος 6»
Χώρος
Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Διοργάνωση
Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης
Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Κατηγορία
Κλασικές σπουδές, Θρησκεία
Ετικέτες
αρχαία ελληνική τραγωδία, θρησκεία, John Gould, τραγικός ήρωας, τραγικό πρόσωπο, μορφή, εαυτός
Η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων Λόγος 6, και το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης διοργάνωσαν επιστημονική συνάντηση με θέμα: «Αρχαία ελληνική τραγωδία και θρησκεία: η επικαιρότητα του John Gould». Πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 26 Ιανουαρίου 2019, στον Πύργο Βιβλίων της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
Πολυσχιδής και οξυδερκής στην επιστήμη του, αντισυμβατικός και συναρπαστικός στη ζωή του, εμπνευσμένος ομιλητής και δάσκαλος, ο John Gould (1927-2001), άνθρωπος βαθιάς και ευρείας καλλιέργειας, υπήρξε στη γενιά του ένας από τους πιο σημαντικούς μελετητές της ελληνικής αρχαιότητας. Συνέγραψε μια μελέτη για τον Πλάτωνα, πριν κλείσει τα 28 του χρόνια (The Development of Plato’s Ethics, 1955). Εξέδωσε, επίσης, ένα βιβλίο για τον Ηρόδοτο πολλές δεκαετίες αργότερα (Herodotus, 1989). Την επιστημονική συγκομιδή της ακαδημαϊκής καριέρας του συγκροτούν ακόμη περίπου 18 άρθρα, μαζί με την κρίσιμη αναθεώρηση του The Dramatic Festivals of Athens του Arthur Pickard-Cambridge (σε συνεργασία με τον David Lewis: 1964, τελική μορφή: 1988). Στα ελληνικά κυκλοφορεί το βιβλίο του Αρχαία ελληνική τραγωδία και τελετουργία. Δέκα μελετήματα (ΜΙΕΤ 2018).
Η Ελένη Παπάζογλου σπούδασε κλασική φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Iωαννίνων (1987) και στο Πανεπιστήμιο του Mπρίστολ στην Aγγλία (διδακτορικό δίπλωμα, 1994, θέμα: «The Drama of Storytelling: A Study of the Tragic Chorus»). Στο Tμήμα Θεάτρου του A.Π.Θ., διδάσκει θεωρητικά μαθήματα σχετικά με το αρχαίο δράμα από το 1995. Έχει διδάξει επίσης στη δραματική σχολή του KΘBE (2001-2004). Tα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται στα ζητήματα της φύσης και λειτουργίας του δραματικού προσώπου στην τραγική δραματουργία και την πρόσληψη του αρχαίου δράματος στην Ευρώπη και την Ελλάδα. Επιλεγμένες δημοσιεύσεις: «Μήδεια: η περιπέτεια του προσώπου», στο: Μ. Χρυσανθόπουλος και Α. Γιαννακούλας (επιμ.), Η τραγωδία, τότε και τώρα: Πρακτικά διεθνούς συνεδρίου για την τραγωδία και τον Αριστοτέλη (Ουρανούπολη Χαλκιδικής, Σεπτέμβριος 2002), Καστανιώτης, Αθήνα 2006, σ. 130–165· [σε συνεργασία με τον Κώστα Βαλάκα], «’Επτά μυθικές αλήθειες’ για την τραγωδία: μικρός ερμηνευτικός οδηγός», Σκηνή, τμ. 2 (2011), σ. 93-111· «Between Texts and Contexts: Moderns Against Ancients in the Reception of Ancient Tragedy in Greece (1900–1933)», στο: Dimitris Tziovas (επιμ.), Re–imagining the Past: Antiquity and Modern Greek Culture, Oxford University Press, Οξφόρδη (2014)· «Self and Other in Aeschylus’ Persians: A propos de Gotscheff», GRAMMA τμ. 22, τχ. 2 (2014), σ. 95-107· «Όταν η φιλολογία ανατρέπει την παράδοση: αρχαιογνωσία και θέατρο στις πρώτες παραστάσεις αρχαίου δράματος του Σπύρου Ευαγγελάτου (1972-75)», στο: Γωγώ Βαρζελιώτη και Πλάτων Μαυρομούστακος (επιμ.), Σκηνή και Αμφιθέατρο. Αφιέρωμα στον Σπύρο Ευαγγελάτο. Πρακτικά συνεδρίου, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ, 7-9 Μαρτίου 2016, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, ΕΚΠΑ, Αθήνα 2018, σ. 111–120· «‘Familière et partageant l’origine grecque’: idéologie et théâtre dans les mises en scène contemporaines du répertoire dramatique grec ancien. À propos de l’Électre de Peter Stein», Pallas, τχ. 108 (2018) [Babis polypragmon], σ. 103-119· «Mechanisms of Female Exclusion: Women Between Ritual and Emotion», στο: Katerina Kitsi και Tatiana Tsakiropoulou-Summers (επιμ.), Women and the Ideology of Political Exclusion: From Classical Antiquity to the Modern Era, Routledge, Λονδίνο 2018, σ. 132-145· «Το δράμα της αφήγησης: Εικόνα και λόγος, θέατρο και πολιτική στους Πέρσες», στο: Αλεξία Αλτουβά και Καίτη Διαμαντάκου (επιμ.), Θέατρο και δημοκρατία. Πρακτικά Ε’ Πανελληνίου θεατρολογικού συνεδρίου, τμ. 2, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, ΕΚΠΑ, Αθήνα 2018, σ. 313–329.
Το βιβλίο της Το πρόσωπο του πένθους. Η Ηλέκτρα του Σοφοκλή ανάμεσα στο κείμενο και την παράσταση κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πόλις (Αθήνα 2014).
Για το θέατρο έχει μεταφράσει, μαζί με τον Κώστα Βαλάκα, τις Tραχίνιες του Σοφοκλή (KΘBE, Φεστιβάλ Επιδαύρου 2004), και έχει συνεργαστεί ως σύμβουλος δραματουργίας σε παραστάσεις όπως: Ηρακλής του Ευριπίδη, σκην. Andrei Serban, ΚΘΒΕ 2002· Κιθαιρών, σκην. Κωνσταντίνος Ρήγος, ΚΘΒΕ 2002· Τραχίνιες του Σοφοκλή, σκην. Βίκτωρ Αρδίττης, ΚΘΒΕ 2004· Αποτυχημένες προσπάθειες αιώρησης στο εργαστήριό μου, σκην. Δημήτρης Κουρτάκης, Φεστιβάλ Αθηνών 2017.