Ρεντζεπέρη Άννα - Μαρία
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
02/06/2018
Διάρκεια
17:21
Εκδήλωση
Επιστημονικό μουσικολογικό συμπόσιο στο πλαίσιο των 14ων Ελληνικών Μουσικών Γιορτών "Ο Μανώλης Καλομοίρης και η Ελληνική Εθνική Σχολή Μουσικής"
Χώρος
Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος Λίλιαν Βουδούρη
Διοργάνωση
Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη» - Σύλλογος «Οι φίλοι της μουσικής»
Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός
Ετικέτες
Μανώλης Καλομοίρης, Εθνική Σχολή Μουσικής, μουσική, νεοελληνική μουσική, δημοτικισμός, δημοτικό τραγούδι, μελοποίηση, ελληνική ποίηση
Η Εθνική Σχολή μουσικής δημιουργήθηκε ως η ελληνική εκδοχή ενός πανευρωπαϊκού πολιτιστικού κινήματος. Διατηρώντας την πολιτιστική σύνδεση με τα ευρωπαϊκά τεκταινόμενα, αναπτύσσεται σε ένα κοινωνικό περιβάλλον με σημαντικές ιδιαιτερότητες και αποκλίσεις, που αναζητά μια ταυτότητα μεταξύ Ανατολής και Δύσης. Η ηγετική μορφή της, ο Καλομοίρης, αποκτά ένθερμους οπαδούς αλλά και φανατικούς εχθρούς.
Η θεματική του συμποσίου εγείρει σημαντικά ζητήματα στη μουσικολογική έρευνα αλλά και στην καλλιτεχνική πράξη. Το συμπόσιο αφιερώνεται στη μνήμη μιας πρωτοπόρου της ελληνικής μουσικολογικής έρευνας, της Ολυμπίας Φράγκου ‐ Ψυχοπαίδη.
Οι απόψεις του Μανώλη Καλομοίρη για την Ελληνική Εθνική Μουσική Σχολή όπως αποτυπώνονται στα τραγούδια του για φωνή και πιάνο
Ο Μανώλης Καλομοίρης είναι, ως γνωστόν, ένας από τους πρωτεργάτες της Ελληνικής Εθνικής Μουσικής Σχολής. Καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του έγραψε κείμενα για το πώς θα έπρεπε να γράφουν τα έργα τους οι Έλληνες συνθέτες, ώστε να δημιουργήσουν Ελληνική Μουσική. Όπως αναφέρει και στο «μανιφέστο» του για την Ελληνική Μουσική στο πρόγραμμα της πρώτης συναυλίας με έργα του το 1908, οι Έλληνες συνθέτες θα πρέπει να βασίζονται από τη μια μεριά στη δημοτική μας μουσική και από την άλλη στη μουσική των προοδευμένων στη Δυτική Ευρώπη λαών. Στη συνέχεια σε άλλα κείμενα του αναφέρει ότι οι Έλληνες συνθέτες καλό είναι να αφομοιώνουν την αισθητική των δημοτικών μας τραγουδιών και να δημιουργούν τη δική τους Ελληνική μουσική. Σημαντικό στοιχείο για τη φωνητική μουσική είναι η επιλογή της ζωντανής γλώσσας του λαού, της δημοτικής μας γλώσσας. Στα τραγούδια του για φωνή και πιάνο μελοποιεί ποιήματα σύγχρονων του Ελλήνων ποιητών που ασπάζονται τον δημοτικισμό, όπως ο Κωστής Παλαμάς και άλλοι. Βασίζει συχνά τη μουσική του στις οικογένειες των ελληνικών τρόπων, όπως τις παρουσιάζει στο βιβλίο της Αρμονίας του, και συνθέτει ορισμένες φορές μελωδικές γραμμές με δημοτικοφανή αίσθηση χρησιμοποιώντας και μέτρα των δημοτικών μας τραγουδιών.
Την εισήγηση της Άννας - Μαρίας Ρεντζεπέρη, Αναπληρώτριας Καθηγήτριας στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, διαβάζει ο Γιώργος Σακαλλιέρος, Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.