Κατιρτζιγιανόγλου Ηλίας
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
09/02/2019
Διάρκεια
00:10:27
Εκδήλωση
Τα Γκράφικ Νόβελς: Απαιτητικές Αφηγήσεις από μια Ώριμη Φόρμα των Κόμικς
Χώρος
Μουσείο Μπενάκη Πειραιώς 138
Διοργάνωση
Μουσείο Μπενάκη
Εκδόσεις Ίκαρος
Περιφέρεια Αττικής
Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός
Ετικέτες
graphic novel, γκράφικ νόβελ, comics, λογοτεχνία, Ολοκαύτωμα, μνήμη, συλλογική μνήμη, ένατη τέχνη, ναζισμός, θεματοφύλακας της συλλογικής μνήμης
Η Ημερίδα πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της έκθεσης με αφορμή το graphic novel: «Ο Συλλέκτης- Έξι Διηγήματα για Έναν Κακό Λύκο» του Soloúp.
Τα γκράφικ νόβελς, μια δημοφιλής αφηγηματική φόρμα της τέχνης των κόμικς, βρίσκονται στις μέρες μας στο επίκεντρο της εκδοτικής παραγωγής, έχοντας κερδίσει το ενδιαφέρον των αναγνωστών. Ταυτόχρονα, αποτελούν αντικείμενο μελέτης της ακαδημαϊκής κοινότητας, εργαλείο στα χέρια των εκπαιδευτικών, απασχολούν κριτικούς λογοτεχνίας και δημοσιογράφους.
Στο σύγχρονο πολιτισμικό πεδίο, τα γκράφικ νόβελ προτείνουν μια πολυπρισματική και πολυφωνική θεώρηση της κόμικς αφήγησης η οποία συνδιαλέγεται δυναμικά με άλλες μορφές τέχνης (λογοτεχνία, κινηματογράφος, ζωγραφική) και επιχειρεί να αναδείξει τις καλλιτεχνικές και αφηγηματικές δυνατότητες ενός, συνεχώς εξελισσόμενου, αφηγηματικού μέσου που αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι των αφηγηματικών τεχνών που ανέδειξε η πολιτισμική εξέλιξη του 20ού και 21ου αιώνα.
Πού οφείλεται όμως η άνθηση της συγκεκριμένης φόρμας των κόμικς; Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν τη δυναμική της παρουσία; Πώς συνδέεται με τις άλλες τέχνες και ειδικότερα με την λογοτεχνία; Ποιες δυνατότητες εξέλιξης μπορούν να έχουν στο μέλλον; Μπορούν όλα τα κόμικς να χαρακτηριστούν γκράφικ νόβελ;
Αυτά είναι τα ερωτήματα που θέτει και φιλοδοξεί να απαντήσει η ημερίδα Τα Γκράφικ Νόβελ: Απαιτητικές Αφηγήσεις από μια Ώριμη Φόρμα των Κόμικς, στο πλαίσιο της οποίας πανεπιστημιακοί, δημοσιογράφοι, δημιουργοί κόμικς, εκδότες και εκπρόσωποι της σκηνής των γκράφικ νόβελ στην Ελλάδα συνομιλούν για τη δημοφιλή σε Ελλάδα και εξωτερικό φόρμα των κόμικς.
Οργανωτική επιτροπή: Εύη Σαμπανίκου, Πάνος Κρητικός, Αντώνης Νικολόπουλος (Soloup)
Η ημερίδα διοργανώθηκε με την υποστήριξη του Τμήματος Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Ολοκαύτωμα: Τα Graphic Novels ως Θεματοφύλακες της Μνήμης
Σύμφωνα με δημοσκόπηση που πραγματοποιήθηκε την άνοιξη του 2018, τα δύο-τρίτα της γενιάς των Millennials (όσων γεννήθηκαν μετά το 1981) και σχεδόν το 40% όλων των Αμερικανών, δεν γνωρίζουν τι είναι το Άουσβιτς, ενώ ακόμη περισσότεροι αγνοούν βασικά γεγονότα για τον Ναζισμό και το Ολοκαύτωμα.
Ενδεχομένως, τα ποσοστά αυτά να ήταν ακόμη υψηλότερα, αν η 9η Τέχνη εν γένει, και εν συνεχεία τα graphic novels, δεν λειτουργούσαν, τα τελευταία 70 χρόνια, ως θεματοφύλακες της συλλογικής μνήμης, πολύ πριν η ταινία του Steven Spielberg, "Η Λίστα του Σίντλερ", συμβάλει μαζικά στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του ευρύτερου κοινού, για την εν λόγω μαύρη σελίδα της νεότερης παγκόσμιας Ιστορίας.
Από τις ιστορίες των mainstream υπερηρωικών comics, μέχρι το βραβευμένο με Pulitzer, “Maus” του Art Spiegelman, κι από το “A Life Force” του Will Eisner, ως το “Auschwitz” του Pascal Croci, πραγματοποιείται μια περιεκτική αναδρομή στα σημαντικότερα comics και graphic novels με θέμα το Ολοκαύτωμα, ενώ επιχειρείται να δοθεί και απάντηση στο πού οφείλεται η υποεκπροσώπηση στο Μέσο, ιστοριών άλλων εθνικών και κοινωνικών ομάδων, οι οποίες επίσης επλήγησαν από τη θηριωδία.
Ο Ηλίας Κατιρτζιγιανόγλου γεννήθηκε το 1975 στην Αθήνα. Σπούδασε δημοσιογραφία, και έχει εργαστεί ως δημοσιογράφος και δισκοκριτικός σε πλήθος εντύπων από το 1998, και στο χώρο της επικοινωνίας από το 2006. Είναι ιδρυτής του Comicdom, εκ των τεσσάρων διοργανωτών του Comicdom Con Athens, και διευθυντής εκδόσεων της Comicdom Press. Ως σεναριογράφος comics, έχει γράψει τη σειρά τεσσάρων τευχών ΣΥΝΔΡΟΜΟ, τα comic άλμπουμς ΣΥΝΔΡΟΜΟ: Η ΑΡΧΗ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΤΕΛΟΣ, ΑΣΤΙΚΟ ΚΕΝΟ και ΜΑΥΡΟ ΦΩΣ καθώς και αρκετές σύντομες ιστορίες. Το 2014 και το 2015, διηύθυνε τις επιτυχημένες καμπάνιες crowdfunding για τα graphic novels, Η ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΧΕΛΙΔΟΝΟΥ (μεταφορά του Γιώργου Τσιαμάντα στο διήγημα της Γαλλίδας συγγραφέως, Marguerite Υourcenar) και ΤΟ ΧΩΡΙΟ του Αποστόλη Ιωάννου, αντίστοιχα. Το 2017 μετέφερε σε graphic novel, το μυθιστόρημα του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου, Η ΚΕΡΕΝΙΑ ΚΟΥΚΛΑ, σε εικονογράφηση του Γιώργου Τσιαμάντα.