Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Παρουσίαση Βιβλίου Μαρίας Παχνιστή για το Ωδείο Αθηνών

Ζώρας Γεράσιμος, Καραπιδάκης Νίκος, Καρδάμης Κώστας, Κουρμπανά Στέλλα, Παχνιστή Μαρία, Ράμου Λορέντα, Φέτσιος Δημήτρης, Μπαλαμώτης Στέργιος, Μπαριτάκη Εμμανουέλα

17 Ιανουαρίου 2025

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 01:41:26 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 26

Η μελέτη της Μαρίας Παχνιστή, Ωδείον Αθηνών (1871-1873). Το χρονικό της ιδρύσεώς του μέσα από τις αρχειακές πηγές του, αποτελεί την πρώτη της εκδοτικής σειράς ΤΕΚΜΗΡΙΑ του Ωδείου Αθηνών σε συνεργασία με τον οίκο Μάριος Νικολαΐδης. Στην εμπεριστατωμένη αυτή μελέτη που βασίζεται στο ανέκδοτο αρχειακό υλικό του Ιστορικού Αρχείου του οργανισμού, παρουσιάζονται οι διαδικασίες που προετοίμασαν την ίδρυση του πρώτου μουσικοδραματικού εκπαιδευτικού ιδρύματος της χώρας.

Για την έκδοση μιλούν οι:
Γεράσιμος Ζώρας
Νίκος Καραπιδάκης
Κώστας Καρδάμης
Στέλλα Κουρμπανά
Μαρία Παχνιστή

Η εκδήλωση περιλαμβάνει μουσικό πρόγραμμα με ιστορικά έργα από το Αρχείο του Ωδείου Αθηνών: 

Αλέξανδρος Κατακουζηνός, Η θυγάτηρ του τυφλού επαίτου, για φωνή και πιάνο γραμμένη για την πρώτη συναυλία του Ωδείου Αθηνών που πραγματοποιήθηκε τον Ιανουάριο του 1874
Αλκιβιάδης Ανεμογιάννης, Pensée fugitive για βιολί και πιάνο
Σοφία Δούδου-Τσίλλερ, Preludio έργο 2 για πιάνο

ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ

Λορέντα Ράμου, Δημήτρης Φέτσιος | πιάνο

και οι σπουδαστές του Ωδείου Αθηνών
Στέργιος Μπαλαμώτης | βιολί
Εμμανουέλα Μπαριτάκη | σοπράνο

Ζώρας Γεράσιμος Καθηγητής, Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΕΚΠΑ

Γεννήθηκε, το 1959, στην Αθήνα, όπου και περάτωσε τα εγκύκλια και τα γυμνασιακά μαθήματα στα Εκπαιδευτήρια Ζηρίδη.

Σπουδές:

Φοίτησε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, από όπου έλαβε αρχικά πτυχίο Φιλολογίας (1981) και, μία δεκαετία αργότερα, το διδακτορικό του δίπλωμα (1991). Στο μεταξύ είχε παρακολουθήσει επί δύο ακαδημαϊκά έτη (1981-1983) μεταπτυχιακό κύκλο μαθημάτων Κλασικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο της Ρώμης, ως υπότροφος της Ιταλικής Κυβέρνησης. Στη Ρώμη επέστρεψε το 1992, ως υπότροφος του ΝΑΤΟ, όπου εκπόνησε μεταδιδακτορική έρευνα (post-doc), με θέμα τις «Πολιτιστικές και πνευματικές αλληλεπιδράσεις μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας».

Ακαδημαϊκή θέση:

Το 1993 εκλέχθηκε Λέκτορας στο Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, με γνωστικό αντικείμενο «Βυζαντινή και Νεοελληνική Λογοτεχνία».
Το 1995 εκλέχθηκε μέλος Δ.Ε.Π. στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών: αρχικά Επίκουρος Καθηγητής (1995), κατόπιν Αναπληρωτής Καθηγητής (2001), και τέλος Καθηγητής (2005), με γνωστικό αντικείμενο «Ιταλική Λογοτεχνία: Αλληλεπιδράσεις μεταξύ Ιταλικής και Ελληνικής Λογοτεχνίας».

Διδακτικό έργο:

Τα μαθήματα που παρέχει είναι τέσσερα: «Εισαγωγή στην Πεζογραφία», «Εισαγωγή στην Ποίηση», «Dante», «Ιταλικές επιδράσεις στη Νεοελληνική Λογοτεχνία».

Ερευνητικά ενδιαφέροντα:

Συγκριτική Λογοτεχνία, Ιταλική Λογοτεχνία, Νεοελληνική Λογοτεχνία.

Κυριότερα δημοσιεύματα:

Έχει δημοσιεύσει περισσότερα από εκατό άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά της Ελλάδας και της Ιταλίας. Επίσης έχουν εκδοθεί περισσότερα από δέκα βιβλία του.

Καραπιδάκης Νίκος Ιστορικός - Ομότιμος Καθηγητής Ιονίου Πανεπιστημίου - Διευθυντής περιοδικού Νέα Εστία

O Nίκος Ε. Καραπιδάκης γεννήθηκε το 1955 στο Ηράκλειο Κρήτης. Σπούδασε κλασική φιλολογία στο Πανεπιστήμιο του Στρασβούργου και Αρχειονομία - Παλαιογραφία στην Ecole Nationale des Chartes. Εργάσθηκε ως αρχειονόμος από το 1982 στο Ιστορικό Αρχείο Κέρκυρας, στα Γενικά Αρχεία της Επιτροπής της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στη συνέχεια, από το 1989 έως το 1993, ως διευθυντής των Γενικών Αρχείων του Κράτους. Διετέλεσε Πρόεδρος της Εφορείας των Γενικών Αρχείων του Κράτους από το 2010 έως το 2020. Από το 1990 διδάσκει μεσαιωνική ιστορία στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Στο συγγραφικό του έργο ασχολείται με την ιστορία των θεσμών, των κοινωνικών ομάδων και την ιστοριογραφία του Μεσαίωνα και της Ενετοκρατίας.

Καρδάμης Κώστας Μουσικολόγος - Καθηγητής & Διευθυντής Εργαστηρίου Ελληνικής Μουσικής, Ιόνιο Πανεπιστήμιο

Ο Κώστας Καρδάμης αποφοίτησε από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου το 2000. Το 2002 ως υπότροφος του «Ιδρύματος Παναγιώτη και Έφης Μιχελή» έλαβε τον τίτλο του Master of Advanced Musical Studies από το Royal Holloway University of London. Το 2006 απέκτησε διδακτορικό τίτλο από το Ιόνιο Πανεπιστήμιο.

Έχει συνεργαστεί με τον Οργανισμό Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, την Ένωση Ελλήνων Μουσουργών, το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς και συμμετέχει σε πανελλήνια και διεθνή συνέδρια, δημοσιεύοντας παράλληλα μελέτες σχετικές με την ιστορία της Νεοελληνικής Μουσικής, ιδιαίτερα αυτής του 18ου και 19ου αιώνα, και του μουσικού θεάτρου.

Στα ερευνητικά ενδιαφέροντα του συμπεριλαμβάνεται, επίσης, η μουσική για πνευστά όργανα και η διάδραση μουσικής, κοινωνίας και πολιτικής. Είναι Καθηγητής στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου με γνωστικό αντικείμενο της Ιστορία της Νεοελληνικής Μουσικής.

Είναι μέλος του Εργαστηρίου Ελληνικής Μουσικής του ιδίου τμήματος, της συντακτικής ομάδας του περιοδικού Μουσικός Λόγος και της ελληνικής επιτροπής του RILM, καθώς και γενικός επιμελητής της σειράς Μνημεία Νεοελληνικής Μουσικής. Από το 2003 έχει αναλάβει την επιμέλεια του Αρχείου και του Μουσείου της Φιλαρμονικής Εταιρείας Κερκύρας.

Κουρμπανά Στέλλα Έφορος Ιστορικού Αρχείου Ωδείου Αθηνών - Διευθύντρια ΚΕΤΩΑ

Η Στέλλα Κούρμπανα γεννήθηκε στην Αθήνα το Νοέμβριο του 1976. Πολύ μικρή ξεκίνησε μαθήματα χορού και αργότερα πιάνου. Το 1999 αποφοίτησε από το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, όπου σπούδασε ιστορία και θεωρία του θεάτρου. Κατά τη διάρκεια των σπουδών της εργάστηκε στο Αρχείο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (1998-9) και συνεργάστηκε με τον χορό περιοδικό Εν Χορώ. Το 2002 αποφοίτησε από το διατμηματικό μεταπτυχιακό του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου με κατεύθυνση Θεατρολογίας-Μουσικολογίας. Είναι διδάκτωρ του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου με θέμα: Όψεις του Βαγκνερισμού στον ελληνικό 19ο αιώνα. Έχει δημοσιεύσει άρθρα για τη μουσική, την όπερα, το θέατρο και τη λογοτεχνία στη σύγχρονη Ελλάδα και είναι αρχισυντάκτρια του περιοδικού Νέος Μουσικός Ελληνομνήμων που εκδίδει το Κέντρο Ερευνών και Τεκμηρίωσης του Ωδείου Αθηνών σε συνεργασία με το Εργαστήριο Ελληνικής Μουσικής του Ιονίου Πανεπιστημίου. Έχει εργαστεί ως εκδότρια και μεταφράστρια βιβλίων από τα γαλλικά και τα ιταλικά. Από το Σεπτέμβριο του 2013 είναι Έφορος του Αρχείου του Ωδείου Αθηνών. Είναι Διευθύντρια του Κέντρου Ερευνών και Τεκμηρίωσης του Ωδείου Αθηνών.

Παχνιστή Μαρία Φλαουτίστα - Μουσικολόγος

Η Μαρία Παχνιστή είναι φλαουτίστα και μουσικολόγος. Διπλωματούχος του Ωδείου Ορφείου Αθηνών στο φλάουτο (2004) και απόφοιτος των Τμημάτων Φιλοσοφίας – Παιδαγωγικής – Ψυχολογίας (2004) και Μουσικών Σπουδών (2013) του Πανεπιστημίου Αθηνών, είναι κάτοχος μεταπτυχιακών τίτλων από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου (2016, «Μουσικολογία: Νεοελληνική Μουσική») και από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών (2023, «Ερμηνεία της έντεχνης μουσικής: φλάουτο»). Διδάσκει φλάουτο στο Μουσικό Σχολείο Καλαμάτας.

Ράμου Λορέντα Πιανίστα

Οι δραστηριότητες της Λορέντας Ράμου έχουν ως κοινό παρανομαστή την προώθηση της μουσικής του 20ου και 21ου αιώνα και περιλαμβάνουν την πιανιστική της καριέρα, τη μουσικολογική έρευνα, την οργάνωση συναυλιών, καθώς και μακρόχρονη διδασκαλική εμπειρία.

Έχει δώσει συναυλίες σε πολλές σημαντικές αίθουσες στην Ευρώπη, τις Η.Π.Α. και τη Χιλή, όπου εμφανίστηκε ως επίσημη εκπρόσωπος της Ελλάδας στα πλαίσια των εορτασμών για τα 200 χρόνια ανεξαρτησίας της χώρας. Η δισκογραφία της περιλαμβάνει περισσότερα από 10 CD με έργα ελλήνων συνθετών (Νίκος Σκαλκώτας, Δημήτρης Δραγατάκης, Γιάννης Ιωαννίδης, Κωνσταντία Γουρζή κ.ά. στις εταιρείες ΒΙS, NAXOS, ECM, Μουσική Εταιρεία Αθηνών κ.ά.) με εξαιρετικές κριτικές από τον διεθνή τύπο. Έκανε εκτελέσεις έργων των Maurice Ohana, George Crumb, Frederic Rzewski και Mauricio Kagel υπό την επίβλεψή τους και συνεργάστηκε με τον Γάλλο συγγραφέα Pascal Quignard.

Συνεργάζεται σταθερά ως project manager με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση στον τομέα της σύγχρονης μουσικής, ειδικότερα στα κοινά προγράμματα με το Πάντειο Πανεπιστήμιο και το Ωδείο Αθηνών. Διδάσκει το ετήσιο σεμινάριο «Το πιάνο στον 20ο και 21ο αιώνα» στο Ωδείο Αθηνών.

Σπούδασε στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών, το City University του Λονδίνου, καθώς και το New England Conservatory της Βοστώνης. Είναι διδάκτωρ summa cum laude του Πανεπιστημίου της Σορβόννης και του Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris έχοντας ως θέμα της διατριβής της τα έργα για πιάνο του Νίκου Σκαλκώτα. Μελέτησε κοντά στους Τώνη Γεωργίου, Claude Helffer, Marie-Françoise Bucquet, Denis Pascal και Steve Drury ενώ συμμετείχε σε σεμινάρια με τους Pierre-Laurent Aimard, Pierre Boulez και μέλη του Ensemble Intercontemporain. Οι σπουδές και οι δραστηριότητές της έχουν υποστηριχθεί από την Ακαδημία Αθηνών, τη Γαλλική κυβέρνηση και το Γαλλικό Υπουργείο Πολιτισμού, το Βρετανικό Συμβούλιο, τα ιδρύματα Fulbright, Meyer και Λεβέντη, καθώς και το Κέντρο Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Harvard.

Φέτσιος Δημήτρης Πιανίστας
Μπαλαμώτης Στέργιος Βιολιστής
Μπαριτάκη Εμμανουέλα Σοπράνο

Σχετικές ομιλίες

Τα φάρμακά σου φέρε Τέχνη…, που κάμνουνε –για λίγο- να μη νοιώθεται η πληγή. Αφηγήσεις μέσα από τα αρχεία υγείας - Εισαγωγικές ομιλίες 35:16

Ιουν 18, 2018

Τα φάρμακά σου φέρε Τέχνη…, που κάμνουνε –για λίγο- να μη νοιώθεται η πληγή. Αφηγήσεις μέσα από τα αρχεία υγείας - Εισαγωγικές ομιλίες

Γαβρόγλου Κώστας Τζούφη Μερόπη Αγγελόπουλος Γιώργος Ξυριδάκης Παντελής Καραπιδάκης Νίκος Μινώτου Μαριέττα Καραμανωλάκης Βαγγέλης Αντωνοπούλου Ζέττα

Γλώσσα: Ελληνική