Καραμανλής Κώστας
Τσακίρης Ιωάννης
Λαμπρόπουλος Σέργιος
Μανιάτης Γιώργος
Βέττας Νίκος
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
28/09/2021
Διάρκεια
01:24:24
Εκδήλωση
Παρουσίαση της μελέτης «Ο ρόλος της Βομηχανίας Υποδομών και Κατασκευών την επόμενη ημέρα της ελληνικής οικονομίας»
Χώρος
Διαδικτυακή εκδήλωση
Διοργάνωση
Ίδρυμα Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ)
Κατηγορία
Οικονομία
Ετικέτες
Βιομηχανία Υποδομών και Κατασκευών, ελληνική οικονομία, υποδομές, μεταφορές, logistics, αειφορία, κλιματική κρίση, ανθεκτικότητα, ενεργειακή εξοικονόμηση, ανάθεση δημόσιων συμβάσεων, κατασκευές, ανάπτυξη, αναπτυξιακή πολιτική, χρηματοδότηση
Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η βιομηχανία υποδομών και κατασκευών αλλά και οι προοπτικές ανάπτυξης στο νέο οικονομικό περιβάλλον, βρέθηκαν στο επίκεντρο διαδικτυακής εκδήλωσης που διοργάνωσε την Τρίτη 28 Σεπτεμβρίου 2021, το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών - ΙΟΒΕ.
Στη διαδικτυακή εκδήλωση όπου πραγματοποιήθηκε παρουσίαση της μελέτης του ΙΟΒΕ με τίτλο «Ο ρόλος της Βιομηχανίας Υποδομών και Κατασκευών την επόμενη ημέρα της ελληνικής οικονομίας», με την υποστήριξη του Εθνικού Συμβουλίου Βιομηχανίας Υποδομών και Κατασκευών - ΕΣΒΥΚ, μίλησαν ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, ο Υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Γιάννης Τσακίρης και ο Ομότιμος Καθηγητής ΕΜΠ και πρόεδρος ΕΣΒΥΚ, κ. Σέργιος Λαμπρόπουλος.
Τη μελέτη παρουσίασε ο Υπεύθυνος Κλαδικών Μελετών ΙΟΒΕ, κ. Γιώργος Μανιάτης, ενώ τη συζήτηση που ακολούθησε συντόνισε ο Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ, καθηγητής Νίκος Βέττας.
Στην παρέμβασή του ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, τονισε «Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχουμε εκπονήσει και προχωράμε στην υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου πλάνου έργων συνολικού ύψους 13 δισεκ. Τα έργα που περιλαμβάνονται στο πλάνο μας είναι ενταγμένα σε ένα ενιαίο σχέδιο. Ό,τι δηλαδή έλειψε από την Ελλάδα σε αρκετές περιπτώσεις μέχρι σήμερα. Λύνουν σοβαρά προβλήματα των τοπικών κοινωνιών. Τα έχει πραγματικά ανάγκη ο τόπος. Κάνουν καλύτερη την καθημερινή ζωή των πολιτών. Άλλα δίνουν και πολύ μεγάλη ώθηση στην ανάπτυξη, καθώς τα έργα υποδομών είναι μετρημένο πως αποτελούν επενδύσεις με πολύ μεγάλο πολλαπλασιαστή για την οικονομία. Με δυο λόγια, προσπαθούμε να φτιάξουμε και να υπηρετήσουμε μια νέα εθνική στρατηγική προόδου και ανάπτυξης. Ώστε η Ελλάδα επιτέλους να αξιοποιήσει τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα για να πρωταγωνιστήσει. Να επενδύσουμε στους τομείς στους οποίους η στρατηγική μας θέση δημιουργεί σπουδαίες προοπτικές. Όπως είναι τα logistics. Οι συνδυασμένες μεταφορές, με τα σιδηροδρομικά έργα και τα λιμάνια μας που μπορούν να γίνουν μεγάλα εμπορευματικά κέντρα. Τα μετρημένα αλλά κρίσιμα μεγάλα οδικά έργα που απομένουν για να ολοκληρώσουν το οδικό μας δίκτυο. Και γενικότερα, η νέα γενιά έργων υποδομών που θα αναζωογονήσουν την αγορά και θα αλλάξουν την εικόνα της χώρας. Ήδη, έχουμε συμβασιοποιήσει έργα πάνω από 3,2 δισεκ. ευρώ. Η προηγούμενη κυβέρνηση σε 4,5 χρόνια συμβασιοποίησε έργα κάτω από 800 εκατ. Δηλαδή έχουμε επιτύχει πάνω από το τετραπλάσιο αποτέλεσμα, σε λιγότερο από το μισό χρονικό διάστημα. Προχωράμε με περίπου δεκαπλάσιο ρυθμό συμβασιοποίησης των έργων! Και συνεχίζουμε».
Στην παρέμβασή του ο κ. Γιάννης Τσακίρης υπογράμμισε ότι ο τομέας της βιομηχανικής παραγωγής υλικών – κατασκευών είναι ένας από τους βασικούς επενδυτικούς κλάδους που αναμένεται να χρηματοδοτηθούν από το ΕΣΠΑ 2021-2027. Όπως τόνισε ο Υφυπουργός Ανάπτυξης, «Προτεραιότητα θα δοθεί σε υλικά και διεργασίες που θα συμβάλλουν στην αειφορία των βιομηχανικών και κτηριακών κατασκευών, υποδομών και πολιτιστικής κληρονομιάς, στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας των κατασκευών έναντι της κλιματικής κρίσης, στην ενεργειακή εξοικονόμηση». Όπως τόνισε, ο τομέας των κατασκευών - υποδομών θα πρέπει να στοχεύσει στο «πρασίνισμα» των υλικών και των έργων υποδομής, καθώς από τους συνολικούς πόρους ύψους 21,5 δισ. ευρώ του ΕΣΠΑ 2021-2027 το 30% των πόρων του ΕΤΠΑ και 37% των πόρων του Ταμείου Συνοχής θα κατευθυνθεί σε συγκεκριμένες κατηγορίες παρεμβάσεων για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της ΕΕ.
Ο Πρόεδρος του ΕΣΒΥΚ τόνισε ότι οι προτάσεις της μελέτης συγκροτούν ολοκληρωμένο συνεκτικό σύνολο, θα αποτελέσουν κείμενο αναφοράς για τα στελέχη του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα και πρέπει να υλοποιηθούν πλήρως. O κ. Λαμπρόπουλος επισήμανε ιδιαίτερα την ανάγκη άμεσης εφαρμογής των πολλαπλών κριτηρίων και δραστικού περιορισμού των ειδικών όρων στην ανάθεση δημόσιων συμβάσεων, εξασφάλισης του ποιοτικού και ποσοτικού ελέγχου των εργασιών από ιδιωτικούς φορείς με εφαρμογή του προβλεπόμενου από τη νομοθεσία ποσοστού έως 2% και την επαναλειτουργία ΕΣΠΕΛ, ρύθμισης για την επαναλειτουργία της Επιτροπής Διαπίστωσης Διακύμανσης Τιμών για την αναθεώρηση τιμών, εμπεριστατωμένης ανάλυσης κόστους – οφέλους και ανάλυσης της αξίας των δημοπρατουμένων έργων, καθώς και νομοθέτησης των Προτάσεων Καινοτομίας χωρίς κατώφλι.
Συντονίζοντας τη συζήτηση, ο Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ, καθηγητής Νίκος Βέττας, τόνισε τη σημασία του μεσοπρόθεσμου συνεπούς σχεδιασμού σε εθνικό επίπεδο για τα έργα υποδομών στη βάση του συνολικού κόστους και οφέλους τους, όπως και την ανάγκη παρεμβάσεων σε θεσμικό επίπεδο ώστε να λειτουργήσει αποτελεσματικά ένας τομέας που έχει συρρικνωθεί δραματικά τα τελευταία χρόνια, με τρόπο που θα ενισχύσει συνολικά την οικονομία.
Η μελέτη
Στον κλάδο των Κατασκευών στην Ελλάδα δραστηριοποιούνταν το 2018 περίπου 60.000 επιχειρήσεις και απασχολούνταν περίπου 150 χιλ. εργαζόμενοι (στοιχεία 2019). Στους υπόλοιπους κλάδους της Βιομηχανίας Υποδομών και Κατασκευών δραστηριοποιήθηκαν περισσότερες από 85.000 επιχειρήσεις – κυρίως στον τομέα Υπηρεσιών, ο οποίος περιλαμβάνει κατά κύριο λόγο τις αρχιτεκτονικές και μελετητικές δραστηριότητες, ενώ απασχολούνταν 127 χιλ. εργαζόμενοι.
Σημειώνεται ότι το 2019 η συνολική αξία παραγωγής του κλάδου των Κατασκευών διαμορφώθηκε στα €7,3 δισεκ. και σε σύγκριση με το 2008 έχει υποχωρήσει κατά 79,1%.
Η συνεισφορά των Κατασκευών στο Ισοζύγιο Τρεχουσών Συναλλαγών έφτασε τα €576 εκατ. το 2020.
Σύμφωνα με τη μελέτη του ΙΟΒΕ, η ανάπτυξη υποδομών και άλλων κατασκευαστικών έργων τα επόμενα χρόνια αποτελεί βασική προτεραιότητα σε όλα τα επίσημα κείμενα αναπτυξιακής πολιτικής στην Ελλάδα, σε πεδία όπως οι υποδομές μεταφορών, εφοδιαστικής αλυσίδας, ενέργειας και επικοινωνίας, η οδική ασφάλεια και η αστική κινητικότητα, η πράσινη ανάπτυξη και η περιβαλλοντική αναβάθμιση, οι ψηφιακές τεχνολογίες και συστήματα, η διαχείριση απορριμμάτων, η ενεργειακή αναβάθμιση κτηρίων, η απολιγνιτοποίηση, η ανάπτυξη συστημάτων κυκλικής οικονομίας και η ενίσχυση βασικών τουριστικών υποδομών με έμφαση στην προστασία του φυσικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος.
Τα έργα θα υποστηριχθούν και από τους πρόσθετους ευρωπαϊκούς πόρους των έκτακτων μέτρων ανάκαμψης, οι οποίοι θα οδηγήσουν σε ιδιαίτερα αυξημένες εισροές χρηματοδότησης στην Ελλάδα για την περίοδο 2021- 2027, ενώ η πλήρης αξιοποίηση των πόρων χρηματοδότησης αποτελεί σημαντική πρόκληση για τον διοικητικό μηχανισμό της χώρας.
Στο πλαίσιο αυτό, η συμβολή της Βιομηχανίας Υποδομών και Κατασκευών για την υλοποίηση των απαιτούμενων έργων θα είναι ιδιαίτερα σημαντική. Ωστόσο, αναγκαία συνθήκη για να συμβάλλει ουσιαστικά και αποτελεσματικά η Βιομηχανία Υποδομών και Κατασκευών στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας τα επόμενα χρόνια, είναι η άρση εμποδίων και στρεβλώσεων ώστε οι απαιτούμενες υποδομές να κατασκευαστούν έγκαιρα, με ανταγωνιστικό κόστος, τεχνική ποιότητα και επάρκεια.
Η μελέτη είναι δημόσια διαθέσιμη στην ιστοσελίδα του ΙΟΒΕ.
Ο Κώστας Καραμανλής γεννήθηκε το 1974 στην Αθήνα κι έχει καταγωγή από τις Σέρρες.
Σπούδασε Ιστορία και Οικονομικά στο Hamilton College της Νέας Υόρκης και, στη συνέχεια, αποφοίτησε από τη σχολή μεταπτυχιακών σπουδών Διεθνών Σχέσεων Fletcher School of Law and Diplomacy του Tufts University στη Βοστόνη.
Εξελέγη πρώτος βουλευτής του Ν. Σερρών στις εκλογές του 2015, όταν διεκδίκησε για πρώτη φορά το σταυρό των συμπολιτών του, κι επανεξελέγη – πάλι πρώτος – στις εκλογές της 7ης Ιουλίου 2019.
Την περίοδο Ιανουάριος 2016 – Ιούνιος 2019 διετέλεσε Τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών της Νέας Δημοκρατίας.
Στις 9 Ιουλίου 2019 ορκίστηκε Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Πριν ασχοληθεί με την πολιτική, ανέπτυξε έντονη επαγγελματική δραστηριότητα ως οικονομολόγος και σύμβουλος επιχειρήσεων.
Από το 2002 ως το 2004 εργάστηκε στην ελβετική τράπεζα επενδύσεων UBS Warburg στο Λονδίνο, ενώ την περίοδο 2004-2014 εργαζόταν ως διευθυντικό στέλεχος σε ποντοπόρο ναυτιλιακή επιχείρηση με έδρα τον Πειραιά.
Είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου και υπεύθυνος Διεθνών Σχέσεων του Ιδρύματος «Κωνσταντίνος Γ. Καραμανλής», καθώς και μέλος του Διεθνούς Συμβουλίου των Επιτρόπων της Σχολής Fletcher.
Ο Γιάννης Τσακίρης κατέχει πτυχίο Μηχανικού Μεταλλείων από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και μεταπτυχιακό στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (MBA) από το Imperial College του Λονδίνου. Ξεκίνησε την καριέρα του στην ΑΕΕ Αργυρομεταλευμάτων & Βαρυτίνης όπου και εργάστηκε για πέντε χρόνια στην παραγωγή, το μάρκετινγκ και τις πωλήσεις, όπου και ήταν υπεύθυνος για τα νέα προϊόντα.
Από το 2000 έως το 2006 ήταν στην ομάδα διοίκησης της Vectis Capital, μια εταιρία κεφαλαίων επιχειρηματικών συμμετοχών με επενδύσεις στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων.
Εντάχθηκε στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων, του ομίλου της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων το 2006 όπου και κατείχε τη θέση του Principal για τις αναπτυσσόμενες αγορές κεφαλαίων επιχειρηματικού ρίσκου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στη συνέχεια ήταν επικεφαλής Νοτιοανατολικής Ευρώπης στην Διεύθυνση Επιχειρηματικής Ανάπτυξης, και επικεφαλής της Μονάδας Ειδικών Προγραμμάτων χρηματοδοτήσεων μικρομεσαίων επιχειρήσεων μέσω χρηματοδοτικών προϊόντων. Μέχρι την ανάληψη των καθηκόντων του ως Υφυπουργού, ήταν προϊστάμενος του τμήματος για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και τις χώρες γειτονίας της ΕΕ στη Διεύθυνση του Mandate Management στο κομμάτι του equity.
Από τη μεριά των πρωτοβουλιών για χρηματοδότηση των επιχειρήσεων, προώθησέ και ανέπτυξε το Equifund για την Ελλάδα, το Western Balkan Enterprise Development & Innovation Facility για τα Δυτικά Βαλκάνια. Το JEREMIE για την Ελλάδα και την Κύπρο, το Portuguese Venture Capital Initiative για την Πορτογαλία, το Grater Anatolia Guarantee Facility για την Τουρκία, το DCFTA Guarantee Facility για Ουκρανία, Γεωργία και Μολδαβία, κλπ.
Έχει μεγάλη εμπειρία στα κεντρικά χρηματοδοτικά εργαλεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ειδικά για μικρομεσαίες επιχειρήσεις, όπως και στα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά Ταμεία. Είναι πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Global Energy Efficiency and Renewable Energy Fund (“GEEREF”) το οποίο και είναι μια καινοτόμα σύμπραξη δημοσίου – ιδιωτικού τομέα στην χρηματοδότηση ενεργειακών projects σε αναδυόμενές αγορές. Δίδαξε στο κρατικό Πανεπιστήμιο του Λουξεμβούργου, στα μεταπτυχιακά προγράμματα και πάνω σε θέματα επιχειρηματικότητας και των επιχειρηματικών συμμετοχών.
Είναι διπλωματούχος Πολιτικός Μηχανικός Ε.Μ.Π. και πτυχιούχος Οικονομολόγος Πανεπιστημίου Αθηνών. Απέκτησε μεταπτυχιακό τίτλο MSc in Management Science στο Imperial College του Λονδίνου και είναι διδάκτωρ Ε.Μ.Π.
Έχει διατελέσει Εργολήπτης Δημοσίων και Ιδιωτικών Έργων, Αντιπρόεδρος του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας, Τεχνικός Σύμβουλος της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και Εταιριών Παραχώρησης Αυτοκινητοδρόμων, Γενικός Διευθυντής της “Εγνατία Οδός Α.Ε.” για μια δεκαετία από την ίδρυσή της και Γενικός Γραμματέας Συγχρηματοδοτούμενων Δημοσίων Έργων στο Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Έχει συμμετάσχει σε επαγγελματικούς και επιστημονικούς φορείς και δράσεις.
Είναι Ομότιμος Καθηγητής στον Τομέα Προγραμματισμού και Διαχείρισης Τεχνικών Έργων της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών του Ε.Μ.Π. Είναι Αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Φίλων και Αποφοίτων της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών ΕΜΠ « Σώστρατος».
Είναι Πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Βιομηχανίας Υποδομών και Κατασκευών (ΕΣΒΥΚ).
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1975. Είναι πτυχιούχος του τμήματος Στατιστικής και Ασφαλιστικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Πειραιά και κατέχει μεταπτυχιακό δίπλωμα Masters από το Οικονομικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών στην Εφαρμοσμένη Οικονομική και Οικονομική Πολιτική. Έχει εργαστεί στο ΙΟΒΕ ως ερευνητής και στη Γενική Διεύθυνση της Επιτροπής Ανταγωνισμού ως ειδικός επιστήμονας. Από τον Ιούλιο του 2007 είναι υπεύθυνος του τμήματος κλαδικών μελετών του ΙΟΒΕ.
Γενικός διευθυντής στο Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών από το 2013. Καθηγητής Οικονομικών στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών από το 2003, όπου έχει υπηρετήσει ως Πρόεδρος του Τμήματος Οικovoμικής Επιστήμης και μέλος του Συμβουλίου του Ιδρύματος. Kάτοχος διδακτορικού από το University of Pennsylvania, ΗΠΑ. Έχει εργαστεί ως Αναπληρωτής Καθηγητής στο Duke University στις ΗΠΑ και Επισκέπτης Καθηγητής στο ΙNSEAD στη Γαλλία και τη Σιγκαπούρη. Είναι Associate Editor του International Journal of Industrial Organization, μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής του European Association for Research in Industrial Economics και Ερευνητικός Εταίρος στο Centre for Economic Policy Research του Λονδίνου, ενώ έχει υπάρξει Associate Editor του Journal of the European Economic Association και του Journal of Industrial Economics. Έχει υπηρετήσει ως τακτικό μέλος της Ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού και μέλος του European Advisory Group for Competition Policy της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού. Έχει δημοσιεύσεις στο International Economic Review, European Economic Review, Rand Journal of Economics, Review of Economic Studies και άλλα κορυφαία επιστημονικά περιοδικά. Συνδιοργανωτής από το 2002 του Conference for Research on Economic Theory and Econometrics και εκ των επιμελητών του Beyond Austerity (MIT Press, 2017) - Πέρα από τη Λιτότητα (ΠΕΚ, 2017). Αναπληρωτής Πρόεδρος της Επιτροπής Αναπτυξιακού Σχεδίου («Επιτροπής Πισσαρίδη») για την Ελληνική Οικονομία, 2020.