Παπανικολάου Σταυρούλα
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
11/05/2013
Διάρκεια
41:18
Εκδήλωση
Σειρά διαλέξεων με θέμα τη σχέση των μαθηματικών με τις εικαστικές τέχνες και την αφήγηση
Χώρος
Μουσείο Ηρακλειδών
Διοργάνωση
Ομάδα ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ
Κατηγορία
Μαθηματικά, Τεχνολογία
Ετικέτες
χρόνος, χρονικό διάστημα, μέτρηση του χρόνου, ωρολόγιο, αρχαία Ελλάδα
Η διαδεδομένη άποψη, ακόμη και μεταξύ ερευνητών της ιστορίας επιστημών, ότι η τεχνολογία δεν είναι από τους τομείς που οι αρχαίοι έλληνες έδωσαν ιδιαίτερο βάρος είναι πλέον έντονα αμφισβητούμενη. Το ανησυχητικό είναι ότι και εμείς δεν διδαχθήκαμε κάποια διαφορετική άποψη και ότι το ίδιο συνεχίζεται και για τις νέες γενιές. Παρόλο που έργα τεχνολογίας βρίσκονται διάσπαρτα σε όλη την Ελλάδα περνάνε σχεδόν απαρατήρητα. Κάποια από αυτά άλλα απλά και άλλα πιο σύνθετα χρησιμοποιούνταν για τη μέτρηση του χρόνου στην αρχαία Ελλάδα.
Αφού επιχειρήσουμε να σκιαγραφήσουμε την αντίληψη του χρόνου και αναφερθούμε στις πρώτες προσπάθειες μέτρησης χρονικών διαστημάτων αλλά και τις δυσκολίες μέτρησης του χρόνου που είχαν στα πλαίσια ενός ημερολογίου, θα ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέρον να επισκεφτούμε νοερά ένα από τα ωρολόγια της εποχής. Ιστορικοί όπως ο Βιτρούβιος και ο Βάρρωνας αναφέρονται σε ένα αρχαίο μνημείο με το όνομα «Ωρολόγιο του Κυρρήστου». Αυτό το μνημείο βρίσκεται κάτω από την Ακρόπολη στο χώρο της Ρωμαϊκής Αγοράς γνωστό ως «Ο πύργος των Ανέμων» (ή Αέρηδες).
Στηριγμένοι σε μελέτες που έχουν γίνει θα προσπαθήσουμε να ανακαλύψουμε πως ήταν εσωτερικά και εξωτερικά, αποκαλύπτοντας τη τεχνογνωσία της εποχής αλλά και την ομορφιά της κατασκευής του. Το πιθανότερο είναι μετά από όλα αυτά να θέλουμε να το δούμε από κοντά, έτσι όλοι μαζί μπορούμε να κατευθυνθούμε στη Ρωμαϊκή αγορά.
Η Σταυρούλα Παπανικολάου είναι πτυχιούχος του τμήματος Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Πατρών και κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος (MSc) στην «Ιστορία και Φιλοσοφία των Επιστημών και της Τεχνολογίας» ενός διαπανεπιστημιακού προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και της ΣΕΜΦΕ του ΕΜΠ. Διδάσκει μαθηματικά από το 1985 σε φροντιστήρια μέσης εκπαίδευσης και από το 1998 στη δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση, τα τελευταία χρόνια στο 9ο ΓΕΛ Αμαρουσίου. Συμμετέχει στις δραστηριότητες της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ που δραστηριοποιείται για τη γεφύρωση του χάσματος ανάμεσα στα μαθηματικά και στον πολιτισμό, από την αρχή σχεδόν της δημιουργίας της. Από το 2005 συντονίζει μαθητικές λέσχες ανάγνωσης, αλλά και λέσχες ενηλίκων.