Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Πώς επηρεάζει την ανθρώπινη σκέψη και παιδεία η μαθηματική σκέψη

Παπασταυρίδης Σταύρος, Τραχανάς Στέφανος, Ζαχαριάδης Θεοδόσιος

26 Νοεμβρίου 2013

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 92:44 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 5179
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /
Ομιλητές
Παπασταυρίδης Σταύρος
Τραχανάς Στέφανος
Ζαχαριάδης Θεοδόσιος

Γλώσσα
Ελληνική

Ημερομηνία
26/11/2013

Διάρκεια
92:44

Εκδήλωση
Η Επιστήμη στη ζωή μας

Χώρος
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Διοργάνωση
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών - Megaron Plus

Κατηγορία
Μαθηματικά

Ετικέτες
μαθηματικά, παιδεία, εκπαίδευση, θετικές επιστήμες

Τι είναι τα Μαθηματικά; Πώς προέκυψαν μέσα στην Ιστορία; Ποια η μέθοδός τους; Πόσο σίγουρη είναι η αλήθεια που κηρύσσουν; Πώς σχετίζονται με την υπόλοιπη ανθρώπινη γνώση; Τι περιορισμοί υπάρχουν στον ρόλο τους μέσα στην Ιστορία; Ποιος ο ρόλος τους στην εκπαίδευση;
 

Αυτά είναι ορισμένα από τα ερωτήματα στα οποία επιχείρησαν να απαντήσουν τρεις πανεπιστημιακοί δάσκαλοι, ο Σταύρος Παπασταυρίδης, ο Θεοδόσιος Ζαχαριάδης και ο Στέφανος Τραχανάς, στο πλαίσιο  μιας εξαιρετικά ενδιαφέρουσας συζήτησης με τίτλο «Πώς επηρεάζει την ανθρώπινη σκέψη και παιδεία η μαθηματική σκέψη». Η εκδήλωση αυτή ήταν ενταγμένη στον κύκλο ομιλιών  «Η επιστήμη στη ζωή μας» του Μegaron Plus, του οποίου τη γενική επίβλεψη και επιμέλεια έχει ο ομότιμος καθηγητής Φυσιολογίας στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Πατρών Ηλίας Κούβελας.

Τα Μαθηματικά, στις διάφορες μορφές τους, υπάρχουν όσο υπάρχουν άνθρωποι. Η μεθοδολογία και αποδεικτική διαδικασία που έχουν σήμερα, διαμορφώθηκε σε γενικές γραμμές τον 6ο-3ο π.Χ. αιώνα στην αρχαία Ελλάδα. Από την Αναγέννηση μέχρι σήμερα ζούμε το φαινόμενο της ανάπτυξης της σύγχρονης επιστήμης, φαινόμενο στο οποίο τα Μαθηματικά κατέχουν κεντρική θέση, καθώς χρησιμοποιούνταν ανέκαθεν από τις θετικές επιστήμες. Με την πάροδο των αιώνων, ο ρόλος αυτός επεκτάθηκε και σε άλλες επιστήμες (π.χ. Οικονομικά, Κοινωνιολογία, Ιατρική κ.λπ.).
 

Η διαδικασία αυτής της επέκτασης, μέχρι σήμερα τουλάχιστον, δεν φαίνεται να έχει τέλος. Τα τελευταία 200 χρόνια περίπου (ως αποτέλεσμα κυρίως της Γαλλικής και της Βιομηχανικής Επανάστασης), έχουμε το μείζον κοινωνικό φαινόμενο της μαζικής εκπαίδευσης, όπου τα Μαθηματικά παίζουν και εδώ κεντρικό λόγο δίνοντας, μεταξύ άλλων, και τον τόνο στο νέο ευρωπαϊκό πανεπιστήμιο. Στη μαζική εκπαίδευση, τα Μαθηματικά διαδραματίζουν όμως και έναν άλλο ρόλο, πέραν του γνωσιολογικού επιπέδου: είναι τα πλέον συχνά επιλεγόμενα εργαλεία αξιολογήσεων-εξετάσεων πάσης φύσεως…
 

Την παρουσίαση και τον συντονισμό της συζήτησης έκανε ο Καθηγητής Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Αθηνών Σταύρος Παπασταυρίδης.

Παπασταυρίδης Σταύρος Ομότιμος Καθηγητής Μαθηματικών Πανεπιστημίου Αθηνών

Ο Σταύρος Παπασταυρίδης, Καθηγητής Μαθηματικών του Πανεπιστήμιο Αθηνών, είναι αριστούχος απόφοιτος του Τμήματος Μαθηματικών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (Ε.Κ.Π.Α.) και διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Princeton. Έχει διδάξει στα Πανεπιστήμια Πατρών, Κρήτης και Brandeis, καθώς και στο Georgia Institute of Technology. Έχει ακόμη εργασθεί στα Εργαστήρια Bell (Muray Hill). Διετέλεσε καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών (1977-89) και του Πανεπιστημίου Αθηνών (1990-2013) και κατείχε κατά καιρούς σημαντικές θέσεις σε ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα και φορείς: Πρόεδρος του Τμήματος Μαθηματικών των Πανεπιστημίων Πατρών και Αθηνών, Αντιπρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, κ.ά. Επίσης, υπήρξε εκπρόσωπος της Ελλάδας στην Επιτροπή Παιδείας του Ο.Ο.Σ.Α. και μέλος των Επιτροπών Εισαγωγικών Εξετάσεων, καθώς και του Διοικητικού Συμβουλίου της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας. Το ερευνητικό του ενδιαφέρον εστιάζεται στην Άλγεβρα, τη Γεωμετρία, τη Θεωρία των Πιθανοτήτων και τη Διδακτική των Μαθηματικών. Επιπλέον, είναι συγγραφέας βιβλίων για τη δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση. Σήμερα διδάσκει Ιστορία Νεότερων Μαθηματικών στο Μεταπτυχιακό Τμήμα Μαθηματικών του Ε.Κ.Π.Α..

Τραχανάς Στέφανος Φυσικός - Συγγραφέας - Διευθυντής Κέντρου Ανοικτών Διαδικτυακών Μαθημάτων Mathesis, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης

Ο Στέφανος Τραχανάς σπούδασε Μηχανολόγος-Ηλεκτρολόγος στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και μετά θεωρητική φυσική στο Κέντρο Πυρηνικών Ερευνών "Δημόκριτος" και στο Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου του Harvard. Διδάσκει, μεταξύ άλλων, κβαντική φυσική και διαφορικές εξισώσεις στο Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Κρήτης από το 1983 έως σήμερα.

Είναι συγγραφέας έντεκα πανεπιστημιακών συγγραμμάτων στα παραπάνω πεδία, καθώς και των βιβλίων Το φάντασµα της όπερας: Η επιστήµη στον πολιτισµό µας, Το αµάρτηµα της Εύας: Φυσική κάτω από τ’ άστρα και δηµιουργική µάθηση και Ο Κύκλος: Επιστήμη και Δημοκρατία σε ανήσυχους καιρούς, τα οποία απευθύνονται στο ευρύτερο κοινό. Τέλος, το βιβλίο του, An Introduction to Quantum Physics, κυκλοφορεί από τον εκδοτικό οίκο Wiley.

Εδώ και πολλά χρόνια, τα βιβλία του είναι τα βασικά εγχειρίδια για τη διδασκαλία του αντικειμένου τους στις σχολές Θετικών Επιστημών και τα Πολυτεχνεία της χώρας. Ως ιδρυτικό μέλος και διευθυντής των Πανεπιστημιακών Εκδόσεων Κρήτης μέχρι το 2013 είχε τη βασική ευθύνη για τη δημιουργία του πρώτου πανεπιστημιακού εκδοτικού οίκου της χώρας.

Για το έργο του στις ΠΕΚ του απονεμήθηκε το 2009 το εκδοτικό βραβείο του περιοδικού “Διαβάζω”. Το 2003 ανακηρύχτηκε σε επίτιμο διδάκτορα του Πανεπιστημίου Κρήτης, ενώ το 2012 του απονεμήθηκε το εθνικό «Βραβείο Εξαίρετης Πανεπιστημιακής Διδασκαλίας Β. Ξανθόπουλου-Στ. Πνευματικού» που επιδίδεται από τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας. Για το σύνολο της προσφοράς του τιµήθηκε το 2015 µε τον Ανώτερο Ταξιάρχη του Φοίνικα της Ελληνικής Δηµοκρατίας.

Τα τελευταία χρόνια το όνειρό του είναι η διαδικτυακή εκπαίδευση και το νέο είδος εκπαιδευτικού υλικού που θα χρειαστεί για να την στηρίξει. Πιστεύει ότι η χώρα μας δεν μπορεί να μείνει έξω από τις επαναστατικές αλλαγές που συντελούνται αλλού σε αυτό το θέμα και γι' αυτόν το σκοπό πήρε την πρωτοβουλία για την ίδρυση του Mathesis —ενός ιδιαίτερου τμήματος των ΠΕΚ— στο οποίο και προσφέρει εθελοντικά την εργασία του τόσο ως διευθυντής του (πλήρους απασχόλησης) όσο και ως δάσκαλος ή συγγραφέας. Η επιτυχία του «πειράματος» είναι το προσωπικό του στοίχημα για τα επόμενα χρόνια.

Ζαχαριάδης Θεοδόσιος Καθηγητής Μαθηματικών, ΕΚΠΑ

Ο καθηγητής Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Αθηνών Θεοδόσιος Ζαχαριάδης, ως ερευνητής, επικέντρωσε αρχικώς το ενδιαφέρον του στη Μαθηματική Ανάλυση και αργότερα στη Μαθηματική Εκπαίδευση, θέματα σχετικά με τα οποία έχει δημοσιεύσει εργασίες σε διεθνή περιοδικά και πρακτικά συνεδρίων. Έχει χρηματίσει Διευθυντής του Τομέα Διδακτικής Μαθηματικών του Τμήματος Μαθηματικών του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (Ε.Κ.Π.Α.) και Πρόεδρος της Διατμηματικής Επιτροπής του διακρατικού μεταπτυχιακού προγράμματος «Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών» (Ε.Κ.Π.Α.- Πανεπιστήμιο Κύπρου). Επίσης, συμμετείχε σε επιτροπές ανάπτυξης αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών για τα Μαθηματικά στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθώς και σε επιτροπές αξιολόγησης διδακτικού υλικού.

Σχετικές ομιλίες