Τζιρτζιλάκη Ελένη
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
06/12/2019
Διάρκεια
00:20:53
Εκδήλωση
6th HerMa Conference - HerMa HUB: Οι Κοινότητες στο Προσκήνιο
Χώρος
Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Ελευσίνας
Διοργάνωση
Heritage Management Organization
Ελευσίνα 2021 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης
Κατηγορία
Πολιτιστική διαχείριση
Ετικέτες
HERMA Conference, κοινότητα, Πολίτης, πολιτιστική κληρονομιά, τοπικές κοινωνίες, συμμετοχικές διαδικασίες, Ακαδημία Πλάτωνος, θέατρο Εμπρός, Κρήτη, εμφύλιος
Ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός Πρωτοβουλία για την Ανάδειξη της Πολιτιστικής Κληρονομιάς (The Heritage Management Organization, HERITΛGE), από το 2015, οργανώνει μια ετήσια διεθνή συνάντηση επαγγελματιών διαχειριστών πολιτιστικής κληρονομιάς με τον τίτλο HerMa, που αποσκοπεί στη διάδοση ορθών πρακτικών μέσω της ανταλλαγής ιδεών και καινοτόμων θεωρητικών και πρακτικών προσεγγίσεων.
Για το 2019 το ενδιαφέρον στράφηκε στην ανάδειξη της αξίας της πολιτιστικής κληρονομιάς και την ενδυνάμωση των τοπικών κοινωνιών μέσω της πολιτιστικής κληρονομιάς. Εγκαινιάζοντας αυτή τη στρατηγική, το συνέδριο “Οι Κοινότητες στο Προσκήνιο: Η Εμπειρία της Ενεργοποίησης Πολιτών μέσω της Πολιτιστικής Κληρονομιάς” (HerMa HUB: Fostering Communities) σε συνεργασία με την Ελευσίνα 2021 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης επιχείρησε να παρουσιάσει καινοτόμες θεωρίες και πρακτικές ενεργοποίησης τοπικών κοινωνιών δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη σημασία που έχουν για τη διατήρηση και προώθηση του πολιτισμού.
Πως θα ενεργοποιηθούν οι κοινότητες; Με ποιες μεθόδους; Στο συνέδριο τέθηκαν σε ανοιχτό διάλογο ζητήματα, που έχουν να κάνουν με την ανάδειξη καλών πρακτικών ενεργοποίησης των τοπικών κοινοτήτων μέσω της πολιτιστικής κληρονομιάς, τη θέσπιση στόχων και σκοπών για μελλοντικές δράσεις και συνεργασίες καθώς και την παρουσίαση μεθοδολογιών και τρόπων εργασίας που θα λειτουργήσουν ως εκπαιδευτικά εγχειρίδια για περαιτέρω εγχειρήματα ενεργοποίησης των τοπικών κοινωνιών μέσω πολιτιστικών δράσεων. Σκοπός του συνεδρίου είναι να παρουσιαστούν καινοτόμες θεωρίες και πρακτικές ενεργοποίησης τοπικών κοινωνιών δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη σημασία που έχουν για τη διατήρηση και προώθηση του πολιτισμού. Το συνέδριο πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Το BLOD βιντεοσκόπησε και δημοσιεύει 2 ομιλίες που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο του συνεδρίου.
Προχωρώντας προς την κοινότητα. Στα όρια.
Η εισήγηση εξετάζει την σημασία της κοινότητας σε σχέση με την πολιτιστική κληρονομιά. Πόσο σημαντικό είναι; Πως μια κοινότητα υπερασπίζεται την πολιτιστική κληρονομιά; Πότε συμβαίνει αυτό; Που; Στην Ακαδημία Πλάτωνος η κοινότητα των κατοίκων υπερασπίστηκε τον τόπο και την μνήμη του ενάντια στην κατασκευή του Μall και συνεχίζει. Η δράση της κοινότητας βασίζεται στο συν-αίσθημα και είναι άμεσα αποτελεσματική. Μια ισχυρή κοινότητα καλλιτεχνών δημιουργήθηκε γύρω από την κατάληψη του θεάτρου Εμπρός 2011-15 και ενεργοποίησε δραστήρια το εγκαταλειμμένο θέατρο πρώην τυπογραφείο Εμπρός, κτίριο ιδιαίτερης σημασίας στο κέντρο της πόλης. Η κοινότητα των κατοίκων μπορεί να φέρει άμεσα αποτελέσματα όταν ενεργοποιηθεί. Ο, η καλλιτέχνης αναμειγνύεται με τους κατοίκους και με τις κοινότητες δημιουργεί δράσεις, στην περίπτωση της Νομαδικής Αρχιτεκτονικής περιπατητικές δράσεις όπως για το ποτάμι που χάθηκε στον Κηφισό, στην Ακαδημία Πλάτωνος, στην περιπατητική διαδρομή από το θέατρο Εμπρός διασχίζοντας την οδό Πανεπιστημίου κάνοντας στάσεις σε ιστορικά σημεία της πόλης. Η καλλιτέχνης υπερασπίζεται την κοινότητα και την πολιτιστική κληρονομιά του τόπου με τις "Αναγνώσεις, memoria γυναίκες στο βουνό" που αφορά τις γυναίκες που αγωνίστηκαν για την αδύνατη επανάσταση που ήταν ο εμφύλιος στην Δυτική Κρήτη. Στις Αναγνώσεις μια ευρύτερη κοινότητα ενεργοποιήθηκε.
Είναι αρχιτέκτονας–community artist. Πραγματοποιεί δράσεις μέσα από μια σύνθετη τέχνη που περιλαμβάνει το περπάτημα, την ποίηση, τη ζωγραφική, το κείμενο, την επιτέλεση. Σπούδασε Αρχιτεκτονική στη Φλωρεντία. Η διδακτορική της διατριβή ήταν στην Αρχιτεκτονική Σχολή στο ΕΜΠ και έχει τίτλο «Εκτοπισμένοι Αστικοί νομάδες στις μητροπόλεις. Σύγχρονα ζητήματα για τη μετακίνηση την πόλη και τον χώρο». (Νήσος 2008). Ήταν στην ομάδα Αστικό Κενό (Αστικό Κενό, Futura). Μεγάλο μέρος της δουλειάς της εμπεριέχεται στο “Νομαδική Αρχιτεκτονική. Περπατώντας σε ευάλωτα τοπία” Futura 2018. Δημιούργησε το Δίκτυο Νομαδικής Αρχιτεκτονικής το 2005 www.nomadikiarxitektoniki.net. Μια σειρά από δράσεις της αφορούν την περιπατητική τέχνη όπως: «Πομπή στα ίχνη κατοίκησης. Διασχίζοντας τον Ελαιώνα» «Water Girls Water Boys. Χαμένος Παράδεισος (στον Κηφισό)», «Επίσκεψη στον τόπο. Αντάρτισσα Νίτσα-Ελένη Παπαγιαννάκη», «Revolution Bodies». Συμμετείχε ενεργά μαζί με άλλες-ους καλλιτέχνες στην κατάληψη του θεάτρου Εμπρός 2011-15. Τελευταία στρέφεται σε μια φεμινιστική προσέγγιση με ενδιαφέρον για την έμφυλη βία, το σπίτι και πως μετασχηματίζεται, την ιστορία, τα αρχεία. “Το σπίτι ως ύφασμα», πρότζεκτ που ασχολείται τρία χρόνια τώρα αφορά κυρίως γυναίκες. Έχει γίνει αρκετές φορές ως εργαστήριο-περφόρμανς και ολοκληρώθηκε με το σιωπηλό περπάτημα στη Σίφνο και την κίνηση με τα υφάσματα στη πλατεία του παλαιού οικισμού του Κάστρου. Με την καλλιτεχνική πράξη «Μemoria. Γυναίκες στο Βουνό» Δημόσιες Αναγνώσεις, στο μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στο Ρέθυμνο αποδίδεται μνήμη και φόρος τιμής στις γυναίκες που βγήκαν στο Βουνό και έγιναν αντάρτισσες στην «αδύνατη επανάσταση» που ήταν ο Εμφύλιος στην Δυτική Κρήτη.