Rezende Marcelo
Μούλιου Μαρλέν
Γλώσσα
Αγγλική
Ημερομηνία
20/11/2019
Διάρκεια
00:37:18
Εκδήλωση
Το Μουσείο Μου. Το Μουσείο ως Σημείο Συνάντησης
Χώρος
Μουσείο Μπενάκη Πειραιώς 138
Διοργάνωση
Μουσείο Μπενάκη
US Embassy Greece
British Council
Κατηγορία
Μουσειολογία
Ετικέτες
μουσείο, κοινωνικός φορέας, κοινωνικός εταίρος, συμμετοχικότητα, ακτιβισμός, επισκέπτης μουσείου, μοντέλο τρίτου χώρου, Ευρώπη, Η.Π.Α., διαπολιτισμικός διάλογος, επαναπροσδιορισμός ταυτότητας μουσείου, κοινότητα, μουσείο του μέλλοντος, ψηφιακός μετασχηματισμός
Στο συνεχώς μεταβαλλόμενο πεδίο της προσέλκυσης κοινού, τα μουσεία μεταβαίνουν από τη φάση της εσωστρεφούς διαχείρισης της πολιτιστικής κληρονομιάς, στη φάση μετατροπής τους σε ζωντανούς κοινωνικούς, πολιτικούς και συμμετοχικούς χώρους. Εδώ και δύο δεκαετίες, οι πολιτιστικοί οργανισμοί έρχονται αντιμέτωποι με ζητήματα συνάφειας, συμμετοχής, ένταξης αλλά και ακτιβισμού. Η ενεργή ενασχόληση δεν αποσκοπεί μόνο στην προσέλκυση νέου κοινού και στην αύξηση των εσόδων, αλλά είναι κεντρικό ζητούμενο για τη λειτουργία του μουσείου ως κοινωνικού φορέα και εταίρου.
Όλο και περισσότεροι επισκέπτες προσμένουν να διερευνήσουν στον χώρο του μουσείου την ταυτότητά τους και να μάθουν περισσότερα για την κοινότητα στην οποία ανήκουν, μέσα από νέες και διευρυμένες εμπειρίες. Όσο οι επισκέπτες αυτοί μετακινούνται από την ιδιότητα του χρήστη –παθητικού αποδέκτη μουσειακού περιεχομένου– σε εκείνη του συν-δημιουργού, τόσο αρκετά μουσεία επαναπροσδιορίζουν την ταυτότητά τους ως ανοικτοί, προσβάσιμοι και ευχάριστοι κοινωνικοί χώροι. Η εμπειρία άλλων οργανισμών και επιχειρήσεων έχει καταδείξει τη μεγάλη αξία τού να παρέχουν τα μουσεία έναν χώρο συνάντησης για ανθρώπους που είτε μοιράζονται κοινά ενδιαφέροντα και κοινές αντιλήψεις είτε θέλουν απλώς να βρίσκονται σε ένα ασφαλές περιβάλλον όπου είναι όλοι τους καλοδεχούμενοι.
Το φετινό ετήσιο Συνέδριο για τα Μουσεία, Το Μουσείο Μου, πραγματεύεται τις δυνατότητες επιτυχίας του μοντέλου τρίτου χώρου στην Ευρώπη και τις Η.Π.Α. και διερευνά πώς τα μουσεία μπορούν να λειτουργήσουν ως χώροι για διαπολιτισμικό διάλογο, ακτιβισμό και εμπλοκή κοινοτήτων.
Ο Marcelo Rezende είναι ερευνητής, κριτικός και δημιουργός εκθέσεων. Μεταξύ άλλων εγχειρημάτων και θέσεων, έχει διατελέσει Διευθυντής του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Μπαΐα (2012-2015), Καλλιτεχνικός Διευθυντής της 3ης Μπιενάλε της Μπαΐα (2014), και μέλος της ομάδας επιμελητών στην 28η Μπιενάλε του Σάο Πάολο (2008). Από το 2015 έως το 2017 συμμετείχε στο πρόγραμμα Museal Episode μέσω του Goethe-Institut και του Ομοσπονδιακού Πολιτιστικού Ιδρύματος της Γερμανίας. Έχει γράψει το μυθιστόρημα Arno Schmidt (2005). Το 2017 επιμελήθηκε την έκθεση Kaffee aus Helvecia στο Μουσείο Johann Jacobs στη Ζυρίχη. Ο Marcelo είναι Συν-διευθυντής του Archiv der Avantgarden (AdA) στη Δρέσδη της Γερμανίας και Βοηθός Επιμελητή στο Museu do Mato στην Μπαΐα.
Η Μάρλεν Μούλιου είναι Επίκουρη Καθηγήτρια Μουσειολογίας στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και Επιστημονική Υπεύθυνη του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Μουσειακών Σπουδών στο ΕΚΠΑ. Είναι συντονίστρια των δραστηριοτήτων Δημόσιας Αρχαιολογίας στο πλαίσιο της πανεπιστημιακής ανασκαφής στον Μαραθώνα. Από το 2016 είναι μέλος της Κριτικής Επιτροπής για το Ετήσιο Βραβείο του Ευρωπαϊκού Μουσείου και Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Ακαδημαϊκού Δικτύου για την Πολιτιστική Κληρονομιά (UNIVERSEUM). Το διάστημα μεταξύ 2010 και 2016 υπηρέτησε ως Γραμματέας και Πρόεδρος της Διεθνούς Επιτροπής Συλλογών και Δράσεων των Μουσείων Πόλεων (ICOMCAMOC). Υπήρξε επίσης συν-συντονίστρια του διεθνούς προγράμματος του CAMOC “Migration: Cities/(Im)migration and Arrival Cities”. Σπούδασε Αρχαιολογία και Ιστορία της Τέχνης στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και Μουσειολογία (MA, PhD) στο Πανεπιστήμιο του Λέστερ στην Αγγλία. Έχει εργαστεί ως αρχαιολόγος – μουσειολόγος στο Υπουργείο Πολιτισμού (Τμήμα Μουσείων, Εκθέσεων και Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων, 1997-2013). Η έρευνά της εστιάζει στην κοινωνική αξία των μουσείων, στην αρχαιολογία των μουσείων, στις πολιτικές των μουσείων πόλεων και στις αστικές αφηγήσεις, στη συμμετοχική ερμηνεία των μουσείων, στα ιστορικά μουσεία-σπίτια, στα πανεπιστημιακά μουσεία, στον επαγγελματισμό και στην εκπαίδευση, στη διαπίστευση των μουσείων, στην αρχαιολογική εθνογραφία και στις τοπικές κοινότητες. Είναι ιδρυτικό μέλος της Επιτροπής του επιστημονικού περιοδικού Τετράδια Μουσειολογίας και του CAMOCnews.