Harrison Justine
Γλώσσα
Γαλλική με ταυτόχρονη διερμηνεία
Ημερομηνία
08/03/2019
Διάρκεια
00:17:59
Εκδήλωση
2η Μουσικολογική Ημερίδα της ερευνητικής ομάδας RelMus/FG: «Οι μουσικές σχέσεις ανάμεσα στη Γαλλία και την Ελλάδα από το 1980 ως το 2010»
Χώρος
Γαλλικό Ινστιτούτο
Διοργάνωση
Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία
RelMus/FG - Relations Musicales France-Grèce
Institut de Recherche en Musicologie
Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος
Ωδείο Αθηνών
Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός
Ετικέτες
μουσική, μουσικές σχέσεις, Ελλάδα, Γαλλία, Ιάννης Ξενάκης, Pu wijnuej we fyp, Radio France, σύνθεση, εκτέλεση
Hμερίδα αφιερωμένη στις μουσικές σχέσεις μεταξύ Γαλλίας και Ελλάδας που συμπλήρωσε τις εργασίες της πρώτης ημερίδας που πραγματοποιήθηκε στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης στις 18 Μαΐου του 2018.
Στην ημερίδα αυτή διερευνάται η ανάπτυξη της ελληνικής ηλεκτρονικής μουσικής, που οφείλει πολλά σε συνθέτες που σπούδασαν στη Γαλλία.
Μελετάται, επίσης,το έργο Γάλλων συνθέτων όπως του François-Bernard Mâche, που είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με ελληνικές πηγές έμπνευσης, ενώ ιδιαίτερη μνεία γίνεται στις δραστηριότητες του Ιάννη Ξενάκη και του Γιώργου Απέργη στη Γαλλία μετά το 1980. Ο Γιώργος Ζερβός μιλά για τις σπουδές του στο Παρίσι και το έργο του.
Ο τιμώμενος προσκεκλημένος François-Bernard Mâche μιλά αναλυτικά για το έργο του και την ιδιαίτερη σχέση του με την Ελλάδα.
ΠΡΩΤΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ
Πτυχές του έργου του Ιάννη Ξενάκη
"Pu wijnuej we fyp" (1992) του Ιάννη Ξενάκη: μια ξεχωριστή παραγγελία;
Με αφορμή την επέτειο των 70 χρόνων του Ιάννη Ξενάκη, το Radio France και το Festival d’Automne, πέρα από διάφορες άλλες ανεξάρτητες μουσικές επετείους, προσπάθησαν να σκιαγραφήσουν το πορτραίτο του Έλληνα συνθέτη μέσα από μια σειρά συναυλιών στο Παρίσι και στα προάστια του. Αυτές οι συναυλίες διαρθρώθηκαν γύρω από εμβληματικές συνθέσεις του Ξενάκη, συμβάλλοντας έτσι στην διάδοση του έργου του, καθώς και γύρω από πρώτες εκτελέσεις νέων έργων. Σε αυτό το πλαίσιο εκτελέστηκε για πρώτη φορά το έργο Pu wijnuej we fyp στις 5 Δεκεμβρίου 1992 από την Maîtrise του Radio France. Το εν λόγω έργο για χορωδία a cappella αποτελεί μια μεταγραφή του ποιήματος Le dormeur du val του Arthur Rimbaud η οποία το καθιστά σχεδόν αγνώριστο. Είναι το μόνο έργο του φωνητικού ρεπερτορίου του Ξενάκη που βασίζεται σε γαλλικό ποίημα, εκτός από τους εν καιρώ δανεισμούς των λογοτεχνικών έργων της Françoise Xenakis, και τείνει να απομακρύνεται από την χορωδιακή γραφή του συνθέτη σε προγενέστερες συνθέσεις του.
Η ανακοίνωση εστιάζει στο πλαίσιο σύνθεσης και εκτέλεσης του εν λόγω έργου λαμβάνοντας υπόψη τις αναζητήσεις του Ξενάκη στα τελευταία του έργα, καθώς και τον ρόλο του Radio France στην προώθηση και διάδοσή του. Θεωρούνται ως ιδιαίτερα σημαντικά τα ζητήματα που σχετίζονται με τον προγραμματισμό του έργου. Επίσης, εξετάζεται το πώς αυτές οι μουσικές επέτειοι αποτελούν μέρος της σχέσης που ο Ξενάκης διατηρούσε με τα γαλλικά ιδρύματα γενικότερα και πώς η εκτέλεση του Pu wijnuej we fyp αντιπροσωπεύει αυτή την σχέση.
Η Justine Harrison απέκτησε το πτυχίο της από το Πανεπιστήμιο της Σορβόννης το 2014 και συνέχισε τις μουσικολογικές της σπουδές σε επίπεδο Μάστερ υπό την εποπτεία της Sylvie Douche. Υποστήριξε με επιτυχία την διπλωματική της εργασία στις αρχές του 2019. Παράλληλα με τις πανεπιστημιακές της σπουδές, πήρε μαθήματα φλάουτου στις τάξεις των Mihi Kim και Gilles Burgos στα ωδεία του Evry και Issy-les-Moulineaux. Απέκτησε το δίπλωμα της (DEM) το 2017. Η ερευνητική της δραστηριότητα αφορά κυρίως στις σχέσεις μεταξύ κειμένου και μουσικής σε μελωδίες και τραγούδια (lieder) βασισμένα στα ποιήματα του Arthur Rimbaud. Η σκηνική μουσική του 19ου και 20ου αιώνα αποτελεί επίσης ένα από τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα.