Fend Mechthild
Πολλάλη Αγγελική
Σαραφιανός Άρης
Γλώσσα
Αγγλική
Ημερομηνία
21/11/2019
Διάρκεια
01:15:38
Εκδήλωση
ΣΤ΄ Συνέδριο Ιστορίας της Τέχνης: Περίοδοι Κρίσης και Αλλαγές Παραδείγματος
Χώρος
Μουσείο Μπενάκη Πειραιώς 138
Διοργάνωση
Εταιρεία Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης (Ε.Ε.Ι.Τ)
Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός
Ετικέτες
κρίση, αλλαγή παραδείγματος, ιστορία της τέχνης, Γαλλική Επανάσταση, Alois Riegl, 19ος αιώνας, 20ός αιώνας, διακοσμητικό μοτίβο, August Schmarsow, Wilhelm Worringer, ενσωμάτωση, θεωρία της ενσωμάτωσης, αντίληψη, αισθήσεις, William Hunter, 18ος αιώνας, υπερ-νατουραλισμός, κριτικός ρεαλισμός, Βουδισμός, Ζωροαστρισμός, Frederic Watts, θεωρία της υποδοχής, θεωρία της πρόσληψης
Το ΣΤ΄ Συνέδριο Ιστορίας της Τέχνης, μια διοργάνωση της Εταιρείας Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης (ΕΕΙΤ), πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα στο αμφιθέατρο του Μουσείου Μπενάκη (Κτήριο οδού Πειραιώς) από την Παρασκευή 22 έως και την Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2019.
Το φετινό συνέδριο, με θέμα Περίοδοι Κρίσης και Αλλαγές Παραδείγματος, εστίασε στην εννοιολόγηση των όρων «αλλαγή παραδείγματος» και «κρίση» και στους τρόπους με τους οποίους σχετίζονται διαφόρων ειδών κρίσεις με επιστημολογικές τομές ή γενικότερες μεταβολές στον τρόπο αντίληψης και ερμηνείας ιστορικών στιγμών, περιόδων και μοντέλων. Οι ανακοινώσεις του συνεδρίου επιχειρούν να διερευνήσουν τις σχέσεις αυτές μέσα από την εξέταση των καλλιτεχνικών πρακτικών, των θεσμών, του ιστορικού και κριτικού λόγου, όπως εκδηλώνονται σε διαφορετικές περιόδους της ιστορίας της τέχνης.
Στις τριήμερες εργασίες του ΣΤ´ Συνεδρίου παρουσιάστηκαν τριάντα οχτώ ανακοινώσεις από ιστορικούς τέχνης που ζουν στην Ελλάδα ή το εξωτερικό και εργάζονται σε όλα τα επίπεδα της ακαδημαϊκής έρευνας (καθηγητές πανεπιστημίου, υποψήφιοι διδάκτορες, ανεξάρτητοι ερευνητές, επιμελητές μουσείων κ.ά.). Το συνέδριο απευθύνεται όχι μόνο σε ένα ειδικό ακροατήριο, αλλά και σε ένα ευρύτερο κοινό που τα τελευταία χρόνια δείχνει αυξανόμενο ενδιαφέρον για την ιστορία της τέχνης στην Ελλάδα.
Ως κεντρική ομιλήτρια του ΣΤ΄ Συνεδρίου Ιστορίας της Τέχνης είχε προσκληθεί η καθηγήτρια Mechthild Fend (University College London), η οποία την Παρασκευή 22 Νοεμβρίου έδωσε διάλεξη με τίτλο Sickening Sights: Pathology and the Crises of the French Revolution (Αρρωστημένες όψεις: Παθολογία και οι κρίσεις της Γαλλικής Επανάστασης).
Το BLOD βιντεοσκόπησε και δημοσιεύει 2 συνεδρίες και την κεντρική ομιλία του συνεδρίου.
Η Mechthild Fend είναι Καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης στο University College London. Έχει υπάρξει ερευνήτρια στο Max Planck Institute για την Ιστορία της Επιστήμης στο Βερολίνο και έχει λάβει μεταδιδακτορικές υποτροφίες από το Getty Institute και το Institute for Advanced Studies at Princeton. Το ερευνητικό της έργο επικεντρώνεται στην Γαλλική τέχνη του 18ου και 19ου αιώνα και την σχέση της τέχνης με την επιστήμη. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν επίσης την θεωρία και ιστοριογραφία της ιστορίας της τέχνης, ζητήματα φύλου και την σχέση εικόνας και σώματος. Η πρώτη της μονογραφία Grenzen der Männlichkeit: Der Androgyn in der französischen Kunst und Kunsttheorie 1750-1830 (Berlin: Reimer, 2003) μεταφράστηκε στα γαλλικά Les limites de la masculinité: L'androgyne dans l'art et la théorie de l'art en France 1750-1830 (Paris: La Decouverte, 2011). Το δεύτερο βιβλίο της Fleshing out Surfaces: Skin in French art and medicine 1750-1850 (Manchester University Press, 2017) είναι μια σημαντική συμβολή στην ιστορία της απεικόνισης του ανθρώπινου δέρματος στην τέχνη και την επιστήμη.
Σπούδασε Ιστορία και Ιστορία της Τέχνης στο Deree-The American College of Greece και συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές στην Ιστορία της Τέχνης (Master of Arts) στο Columbia University, New York, US. Το 2003 απέκτησε Διδακτορικό δίπλωμα στην Ιστορία και Θεωρία της Τέχνης από το Πανεπιστήμιο του Essex, UK. Έχει δημοσιεύσει άρθρα σχετικά με την τέχνη και την αρχιτεκτονική στην Ιταλική Αναγέννηση. Μαζί με τον Berthold Hub έχει επιμεληθεί δύο συλλογικούς τόμους: Reconstructing Francesco di Giorgio Architect (Peter Lang, 2011) και Images of Sex and Desire in Renaissance Art and Modern Historiography (Routledge, 2017). Έχει διοργανώσει συνεδρίες και έχει δώσει ομιλίες στα ετήσια συνέδρια των RSA (Renaissance Society of America), CAA (College Art Association) και EAHN (European Architectural History Network). Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν την ιστορία και θεωρία της Ιταλικής Αναγέννησης, ιστοριογραφία και μεθοδολογία της ιστορίας της τέχνης. Είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στην Ιστορία της Τέχνης στο Deree-The American College of Greece.
Ο Άρης Σαραφιανός είναι Αναπληρωτής Καθηγητής στην Ευρωπαϊκή Ιστορία της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Έλαβε το διδακτορικό του από το Πανεπιστήμιο του Manchester όπου δίδαξε μεταξύ 2001 και 2008. Υπήρξε έμμισθος επιστημονικός συνεργάτης (Long-term Fellow) στη Huntington Library και στη Clark Library/UCLA ενώ η έρευνά του έχει χρηματοδοτηθεί από το Paul Mellon Centre στο Λονδίνο/Πανεπιστήμιο του Yale και το YCBA στο Πανεπιστήμιο του Yale. Υπήρξε ερευνητικός συνεργάτης του Wellcome Centre for the History of Science, History and Technology στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ (2014) και του Birkbeck, University of London (2017).
Το ερευνητικό του έργο επικεντρώνεται στη διεπαφή μεταξύ της ιστορίας της ιατρικής και της ιστορίας της τέχνης, την ιστορία της λογοτεχνίας, της μουσικής και του ταξιδιού κατά τη διάρκεια του 18ου και 19ου αιώνα. Άρθρα του έχουν εμφανιστεί σε διεθνή, peer-reviewed περιοδικά (Representations, Journal of the History of Ideas, Art Bulletin και Art History κ.ά.) καθώς και σε μια σειρά θεματικών ανθολογιών στο εξωτερικό και την Ελλάδα, οι οποίες πραγματεύονται τη σχέση μεταξύ επιστήμης, ιατρικής, λογοτεχνίας και τεχνών – βλέπε, για παράδειγμα, “Wounding Realities and Painful Excitements” στο Hurtful Body, 2017). Δημοσιεύει από το 2012 στην πολιτισμική ιστορία του κλίματος (βλ. πρόσφατα Journal of Art Historiography, Δεκέμβριος 2021) όπως επίσης και στην ιστορία του οριενταλισμού και την ταραχώδη πρόσληψη της συλλογής Έλγιν σε Αγγλία και Ευρώπη (“Compassion and Disgust, Rescue and Destruction… circa 1816,” The Art of Compassion, 2019). Το 2023 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Gutenberg το βιβλίο του Η Υπέροχη Ιστορία του Πραγματικού: Τέχνη, Ιατρική και Αισθητηριακές Πολιτικές στη Βρετανία του 18ου αιώνα. Αρθρογραφεί στον Ριζοσπάστη και τον 902 για θέματα που σχετίζονται με την ιστορία της τέχνης και την ιστορία των συλλογών, των μουσείων και των μνημείων όπως επίσης και την υποδοχή των γλυπτών του Παρθενώνα στον μοντέρνο και σύγχρονο κόσμο.
Η ερευνητική του εργασία που σχετίζεται με την παρούσα διάλεξη δημοσιεύθηκε στον τόμο Εθνικά Κινήματα και Φιλελληνισμός, Αθήνα, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, 2022 και δόθηκε με τη μορφή διαφορετικών ομιλιών και σεμιναρίων (στο ΕΙΕ, στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, και το Πανεπιστήμιο του Cambridge, Cambridge Center for Greek Studies).
Για μέρος των δημοσιεύσεων και περισσότερα στοιχεία, δείτε