Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Σκέψεις για τη σημασία και τη λειτουργία του διδακτικού βιβλίου στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση

Τικτοπούλου Κατερίνα

29 Νοεμβρίου 2013

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 16:35 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 1115

Το σχολείο σκοτώνει τη λογοτεχνία, υποστηρίζουν οι έφηβοι όταν ερωτώνται γιατί δεν διαβάζουν λογοτεχνία. Οι μαθητές αντιδρούν θυμικά στον καταναγκασμό της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Την ίδια άποψη υποστηρίζουν όμως και ερευνητές της φιλολογίας και ιστορικοί της εκπαίδευσης. Πώς μπορεί να ενισχυθεί η φιλαναγνωσία στο σχολείο σήμερα;  Τι προβλέπουν τα εκπαιδευτικά προγράμματα, τι περιλαμβάνουν τα διδακτικά εγχειρίδια και τι διδάσκεται στην πράξη στις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης; Πώς ο «λογοτεχνικός κανόνας» καθορίζει την ύλη των εγχειριδίων λογοτεχνίας και πώς παγιώνεται μέσω αυτών ο λογοτεχνικός κανόνας; Ποια η ευθύνη των φιλολογικών τμημάτων των πανεπιστημιακών σχολών στην εκπαίδευση των φιλολόγων και πώς μπορεί το μάθημα της λογοτεχνίας να γίνει ελκυστικό; Ποια παραδείγματα προσφέρουν τα εκπαιδευτικά προγράμματα άλλων χωρών;

Τα ζητήματα αυτά απασχόλησαν τριήμερο συνέδριο το οποίο διοργανώνει το Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και διεξήχθη από την Πέμπτη 28 Νοεμβρίου ως το Σάββατο 30 Νοεμβρίου στην αίθουσα «Αντώνης Τρίτσης» του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων. Στο συνέδριο συμμετέχουν με ανακοινώσεις και συζητήσεις στρογγυλής τράπεζας φιλόλογοι της μέσης εκπαίδευσης και πανεπιστημιακοί καθηγητές Φιλολογίας από την Ελλάδα και το εξωτερικό, ιστορικοί της εκπαίδευσης, παιδαγωγοί, συγγραφείς και κριτικοί λογοτεχνίας.


Τικτοπούλου Κατερίνα Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Η Κατερίνα Τικτοπούλου είναι πτυχιούχος Νεοελληνικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Ιταλικής Φιλολογίας του πανεπιστημίου "La Sapienza" της Ρώμης και διδάκτωρ Νεοελληνικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Διδάσκει Νεοελληνική Φιλολογία από το 1997 στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

Έχει κάνει μαθήματα και διαλέξεις στην Ελλάδα, την Κύπρο και το εξωτερικό και έχει λάβει μέρος σε συνέδρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Σχεδίασε και επιμελήθηκε την δεύτερη αναθεωρημένη έκδοση των Αυτόγραφων Έργων του Δ. Σολωμού, η οποία αναπτύχθηκε σε δέκα τόμους και ολοκληρώθηκε το 2012.

Στα ερευνητικά της ενδιαφέροντα περιλαμβάνονται η δημώδης γλώσσα και γραμματεία του 16ου αιώνα, η επτανησιακή λογοτεχνία του 19ου αιώνα, η μορφή και το έργο του Δ. Σολωμού, ζητήματα ψηφιακής λογοτεχνίας και φιλολογίας, αυτοβιογραφίας καθώς και διδασκαλίας της λογοτεχνίας στην εκπαίδευση.

Σχετικές ομιλίες

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ «Ιωάννης Καποδίστριας (1776-1831), ο διπλωμάτης, ο πολιτικός, ο πρώτος κυβερνήτης του ελληνικού κράτους» - 1ο μέρος 01:26:05

Οκτ 21, 2019

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ «Ιωάννης Καποδίστριας (1776-1831), ο διπλωμάτης, ο πολιτικός, ο πρώτος κυβερνήτης του ελληνικού κράτους» - 1ο μέρος

Τσακρής Αθανάσιος Κόκκινος Διονύσιος Σολωμού Αιμίλιος Ψαρούδα - Μπενάκη Άννα Μεταξάς Αναστάσιος Ιωάννης Λεοντσίνης Γεώργιος Κουρκουμέλης Νίκος

Γλώσσα: Ελληνική