Πλατανάκης Χαρίλαος
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
27/01/2022
Διάρκεια
00:58:39
Εκδήλωση
Σεμινάριο "Freedom and Unfreedom in the Ancient World"
Χώρος
Διαδικτυακές διαλέξεις
Διοργάνωση
Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής και Λατινικής Γραμματείας της Ακαδημίας Αθηνών
Κατηγορία
Κλασικές σπουδές
Ετικέτες
Σωκράτης, σωκρατική ελευθερία, Κρίτων, Απολογία Σωκράτη
Το Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής και Λατινικής Γραμματείας της Ακαδημίας Αθηνών στο πλαίσιο του μηνιαίου σεμιναρίου του (Freedom & Unfreedom in the Ancient World), διοργάνωσε την Πέμπτη, 27 Ιανουαρίου 2022, διαδικτυακή διάλεξη του Επίκουρου Καθηγητή ΕΚΠΑ κ. Χαρίλαου Πλατανάκη (Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης & Δημόσιας Διοίκησης) με θέμα: Σωκρατική ελευθερία και πολιτική υπακοή
Η άρνηση του Σωκράτη να αποδράσει συχνά ερμηνεύεται ως ισχυρή θέση για την πολιτική υπακοή και ο πλατωνικός Κρίτων φαίνεται να μας οδηγεί σε αυτό το συμπέρασμα. Αυτή η ερμηνεία, όμως, φαίνεται να παραβλέπει ότι ο ίδιος ο Σωκράτης δύο φορές προέβη σε πολιτική ανυπακοή, τόσο σε τυραννικό (η άρνηση της σύλληψης του Λέοντα) όσο και σε δημοκρατικό πλαίσιο (η παρακώλυση της καταδίκης των στρατηγών των Αργινουσών), ενώ στην Απολογία δηλώνει ξεκάθαρα ότι δεν θα διστάσει να παρακούσει την πόλη του αν του ζητήσει να σταματήσει να φιλοσοφεί. Στην ομιλία μου προσπαθήσα να παρουσιάσω τον Σωκράτη ως αντιρρησία συνείδησης για την ηθική υποχρέωση του μη αδικείν και του φιλοσοφείν υποσκάπτοντας τα επιχειρήματα των Νόμων στον Κρίτωνα για την απόλυτη υποχρέωση πολιτικής υπακοής.
(Σημείωμα του ομιλητή)
Ο Χάρης Πλατανάκης σπούδασε φιλοσοφία στα πανεπιστήμια Κρήτης, Εδιμβούργου και Κέιμπριτζ. Έχει διδάξει στα τμήματα φιλοσοφίας του UCL, του Birkbeck και του Koç, ενώ από το 2017 διδάσκει πολιτική θεωρία στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Επιδιώκει να αναδείξει γόνιμες συμβολές της ιστορίας της φιλοσοφίας στο σύγχρονο προβληματισμό με ερευνητικά ενδιαφέροντα στην πολιτική φιλοσοφία τόσο ιστορικά (με έμφαση στην αρχαία πολιτική σκέψη) όσο και συστηματικά (κυρίως θεωρίες ισότητας, πολιτικής νομιμοποίησης και δημοκρατίας).