Σαβράμη Κάτια
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
28/06/2021
Διάρκεια
00:24:39
Εκδήλωση
Οι διαλέξεις του φουαγιέ
Χώρος
Φουαγιέ του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά
Διοργάνωση
Πολιτιστική Εταιρεία ΑΙΝΟΣ
Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός
Ετικέτες
σύγχρονος χορός, τρίτη ηλικία, σώματα τρίτης ηλικίας, Pina Bausch, χορός, σώμα, κίνηση, αισθητικό σώμα, κοινωνικο-πολιτικό σώμα, δεξιοτεχνική κίνηση, εκφραστική κίνηση, Kontakthof with Ladies and Gentlemen over 65
Από τα τέλη του 20ού αιώνα, το γήρας του σώματος αποτελεί αντικείμενο μελέτης για χορογράφους με καθοριστικό παράδειγμα το έργο της Pina Bausch Kontakthof, with Ladies and Gentlemen over 65 (2000) καθώς και την ομώνυμη ταινία σε σκηνοθεσία της Lilo Manqelsdorff (2002). Πρόσφατες δημοσιεύσεις των μελετητών του χορού, αλλά και νευροεπιστημόνων έχουν διαμορφώσει ένα διεπιστημονικό πλαίσιο διερεύνησης και αποτίμησης εναλλακτικών προσεγγίσεων για την ανάπτυξη μιας πολιτισμικά ώριμης υποκειμενικότητας μέσω της πρακτικής του χορού. Στη μελέτη μου αυτή συζητώ τον τρόπο με τον οποίο η σκηνική παρουσία ατόμων τρίτης ηλικίας έχει συμβάλει στη διεύρυνση των πολιτισμικών ιδεολογιών για την ομορφιά και την εκφραστικότητα της κίνησης, ενώ ταυτόχρονα έχει περιορίσει τα όρια ανάμεσα στο αισθητικό και το κοινωνικο-πολιτικό σώμα κυρίως στον σύγχρονο χορό. Οι βιωμένες εμπειρίες και η μνήμη της κίνησης, αλλά και η αναπόφευκτη μετάβαση από το νεαρό, δεξιοτεχνικό σώμα στο ηλικιωμένο σώμα επιτρέπει να αντιληφθούμε, οπτικά και κιναισθητικά, ότι τα σώματα που χορεύουν, ενώ βρίσκονται πιο κοντά στο μεταίχμιο αυτού του κόσμου και του ‘άλλου’ – σύλληψη που από μόνη της είναι υπερβατική –, έχουν την ωριμότητα να μετατρέψουν την δεξιοτεχνική κίνηση σε εκφραστική.
Η ομιλία αυτή πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των “Διαλέξεων του Φουαγιέ” και συνδιοργανώθηκε από την Πολιτιστική Εταιρεία ΑΙΝΟΣ, τη Βιβλιοθήκη Marie Blanche και την Περιφέρεια Αττικής, το 2021. Την επιστημονική ευθύνη του κύκλου είχε η Δρ Νίκη Τσιρώνη, βυζαντινολόγος στο Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και εταίρος του Κέντρου Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Harvard. Οι διαλέξεις μαγνητοσκοπήθηκαν στον χώρο του Φουαγιέ του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά (Foyer΄Café Bistrot), το οποίο ευγενικά παραχώρησε η εταιρεία Κοσμάς Καραβάς.
Η Κάτια Σαβράμη, σπούδασε χορό στην «Ανώτερη Επαγγελματική Σχολή Χορού: Ραλλού Μάνου» στην Αθήνα. Είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών (Master of Arts) από τον Laban Centre του Λονδίνου, με ειδίκευση στις χορολογικές σπουδές, στη χορογραφία και στην παιδαγωγική του χορού και Διδακτορικού τίτλου σπουδών (Ph.Din Dance Studies.) από το City University του Λονδίνου, Laban Centre. Σήμερα είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών και διδάσκει, θεωρία και Ιστορία του χορού, ανάλυση παράστασης και δημιουργικό χορό στην εκπαίδευση. Είναι υπότροφος του Ιδρύματος Fulbright (2021-22), επισκέπτρια καθηγήτρια/ερευνήτρια, Department of Classics, Columbia University, New York, USA. Συγγραφέας και κριτικός αναγνώστης στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, έχει δημοσιεύσει βιβλία για τον χορό ως Τέχνη στα Ελληνικά και είναι υπεύθυνη της Σειράς Τέχνες 12 βιβλία από τις εκδόσεις DIAN. Άρθρα και μονογραφίες της έχουν εκδοθεί σε επιστημονικά περιοδικά του εξωτερικού και από το Cambridge scholars publishers, UK.Είναι μέλος της Διεθνούς Συντακτικής Επιτροπής του ερευνητικού περιοδικού Research in Dance Education και peer reviewer και συντάκτρια (Editorin chief) του διεθνούς περιοδικού για τον χορό “Choros International Dance Journal” με την υποστήριξη του Ιδρύματος Ωνάση.