Αλάτη Βάσια
Γιάκας Δημήτρης
Σεστάνι Φραντς
Κουρμπανά Στέλλα
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
24/05/2024
Διάρκεια
00:52:03
Εκδήλωση
Διονύσιος Λαυράγκας ένας πολυπράγμων μουσικός
Χώρος
Ωδείον Αθηνών
Διοργάνωση
Ωδείο Αθηνών
Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός
Ετικέτες
Διονύσιος Λαυράγκας, μουσικό αρχείο Διονύσιου Λαυράγκα, Ωδείο Αθηνών, Ελληνικό Μελόδραμα, Εθνική Λυρική Σκηνή, μουσική δωματίου, όπερα
Από την Άνοιξη του 2023 το Κέντρο Ερευνών και Τεκμηρίωσης του Ωδείου Αθηνών (ΚΕΤΩΑ), έχει τη χαρά να φιλοξενεί το Μουσικό Αρχείο του σημαντικότατου Έλληνα συνθέτη Διονύσιου Λαυράγκα (1860-1941), κατόπιν παραχώρησης των απογόνων του.
Σε ένδειξη ευγνωμοσύνης προς τους απογόνους του συνθέτη, αλλά και υπηρετώντας τον βασικό σκοπό λειτουργίας του, που είναι η ανάδειξη του μουσικού μας πολιτισμού, το ΚΕΤΩΑ διοργάνωσε ένα διήμερο αφιέρωμα για τη ζωή και το έργο του Λαυράγκα στις 23 και 24 Μαΐου 2024.
Το αφιέρωμα περιλαμβάνει επιστημονική διημερίδα που αναδεικνύει το πολυσχιδές έργο του Λαυράγκα, συναυλία με γνωστά αλλά και άγνωστα έργα του Επτανήσιου συνθέτη και προβολή της ταινίας Ο Αγαπητικός της Βοσκοπούλας.
Το BLOD δημοσιεύει την έναρξη και την καταληκτική στρογγυλή τράπεζα της διημερίδας, καθώς και τη συναυλία που ακολούθησε.
Πέμπτη 23 Μαΐου 2024
Χαιρετισμοί και έναρξη διημερίδας
«Ο συνθέτης και το Αρχείο του». Παρουσίαση του Μουσικού Αρχείου Δ. Λαυράγκα από την Έφορο του Ιστορικού Αρχείου και Διευθύντρια του ΚΕΤΩΑ κ. Στέλλα Κουρμπανά
Παρασκευή 24 Μαΐου 2024
Στρογγυλή τράπεζα
«Ο Λαυράγκας, το Ελληνικό Μελόδραμα και η Εθνική Λυρική Σκηνή»
Συντονιστής: Νίκος Μαλιάρας
Συμμετέχουν οι Βύρων Φιδετζής - Νίκος Μαλιάρας - Μύρων Μιχαηλίδης - Νίκος Δοντάς
Συναυλία με έργα Λαυράγκα
Η συναυλία περιλαμβάνει έργα μουσικής δωματίου, αποσπάσματα από όπερες, τραγούδια αλλά και μια άγνωστη πρώιμη σύνθεση του Λαυράγκα.
Συμμετέχουν οι μουσικοί
Βάσια Αλάτη, υψίφωνος
Δημήτρης Γιάκας, πιάνο
Φραντς Σεστάνι, βιολί
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Primavera, op. 15*
Αράπικη σερενάτα, στίχοι Δ. Λαυράγκα
Με νάζια κατεβαίνεις
Η Λύρα μου, στίχοι Ανακρέοντος, σε απόδοση Π. Λευκαδίτου
Berceuse, για βιολί και πιάνο
«Ώρα την ώρα η ζωή μου σβήνεται», άρια της Φρόσως από την Γ΄ πράξη της όπερας Φρόσω, στίχοι Δ. Λαυράγκα
«Τὴν ψυχήν μου φλόγα καὶ πυράν», άρια της Διδούς από την Δ΄ πράξη της όπερας Διδώ, στίχοι Π. Δημητρακόπουλου
«Μια φορά σ’ άλλους καιρούς», άρια της Ανθούλας από την Α΄ πράξη της οπερά-κωμίκ Ένα Παραμύθι, στίχοι Δ. Μπόγρη
Η Ψαρόβαρκα, στίχοι Ι. Πολέμη
Ιντερμέτσο μεταξύ Β΄ και Γ΄ πράξης της όπερας Φρόσω, μεταγραφή για σόλο βιολί και πιάνο
Καράβι ανοίγει τα φτερά, στίχοι Ι. Πολέμη
Θύμηση, στίχοι Γ. Μαρκορά
Ο Τραγουδιστής, στίχοι Ι. Πολέμη
Παράπονο, στίχοι Χ. Άννινου από την οπερέτα Άσπρη Τρίχα
* Σε πρώτη παρουσίαση, ευγενική παραχώρηση του Ωδείου San Pietro a Majella της Νάπολης όπου και εντοπίστηκε από τον κ. Γεράσιμο Ζώρα στο πλαίσιο της έρευνας για την παρούσα διημερίδα.
Ευχαριστίες στην Νίκη Κρασάκη για την μεταγραφή σε ψηφιακή μορφή της Primavera και της άριας της Διδούς.
Η Βάσια Αλάτη γεννήθηκε το 1992 και από μικρή ηλικία έδειξε ενδιαφέρον για τη μουσική. Το 2016 αποφοίτησε από Σχολή Μονωδίας (τάξη Ι. Τρούσσα) του Ωδείο Αθηνών, με Άριστα Παμψηφεί, Α΄ Βραβείο και Διάκριση. Το ίδιο έτος, της απονεμήθηκε η Υποτροφία «Μαρία Κάλλας» από το ομώνυμο σωματείο, με τη στήριξη της οποίας συνέχισε τις σπουδές της στη Μουσική Ακαδημία της Βιέννης, από όπου αποφοίτησε με Άριστα και Διάκριση, τόσο στο Master of Opera με καθηγητή τον Peter Edelmann, όσο και στο Master Lied & Oratorium, με καθηγητή τον Markus Hadulla. Έχει μελετήσει με διακεκριμένους μουσικούς, όπως ο Δημήτρης Καβράκος, ο Αντώνης Κορωναίος, η Margreet Honig, η Mariella Devia, η Elly Ameling, η Edda Moser, η Gabriele Lechner κ.ά., ενώ έχει ερμηνεύσει σε παραγωγές όπερας τους ρόλους της Donna Anna, της Βασίλισσα της Νύχτας, της Πρώτης Ντάμας, της Musetta, της Emmeline, της Servilia, της Galatea κ.α. Έχει συμμετάσχει σε συναυλίες και ρεσιτάλ στην Ελλάδα (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Ωδείο Αθηνών, ΚΠΙΣΝ, Κέρκυρα κα) και το εξωτερικό (Αυστρία, Γερμανία, Ολλανδία, Ουγγαρία, Πολωνία, Γαλλία, Ν.Κορέα, Κύπρος, Τίρανα). Το 2020, μαζί με τον πιανίστα Yuto Kiguchi, πήρε το Δεύτερο Βραβείο στον Διεθνή Διαγωνισμό Lied στο Groningen και το 2021 Ειδικό Βραβείο στον 54ο Διεθνή Διαγωνισμό τραγουδιού στο ‘s-Hertogenbosch της Ολλανδίας. Τον Ιούνιο του 2022 πήραν το Πρώτο Βραβείο καθώς και Ειδικά Βραβεία στο Διεθνή Διαγωνισμο Lied «Bolko von Hochberg» στο Görlitz της Γερμανίας. Φοίτησε στη Σχολή Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών του Ε.Μ.Π.
Ο Δημήτρης Γιάκας γεννήθηκε στην Αθήνα. Έλαβε δίπλωμα πιάνου από το Εθνικό Ωδείο (τάξη της Μυρτώς Μαυρίκου). Συνέχισε μουσικές σπουδές στην École Normale de Musique του Παρισιού, ειδικότερα στο πιάνο, στη μουσική δωματίου και στη μουσική προετοιμασία όπερας. Κατόπιν άρχισε να μελετά συνοδεία τραγουδιού πλάι στον Ντάλτον Μπόλντουιν. Από το 1982 έως το 1991 εργάστηκε ως πιανίστας-μουσικός εκγυμναστής στην Όπερα του Παρισιού, καθώς και στην όπερα της Λυών, κατόπιν προσκλήσεως του μουσικού διευθυντού της, Kent Nagano. Παράλληλα, εμφανίστηκε συνοδεύοντας στο πιάνο τραγουδιστές στο Παρίσι, καθώς επίσης σε πολλές πόλεις και φεστιβάλ της Γαλλίας. Από το 1990 εγκαταστάθηκε πάλι στην Αθήνα, όπου ξεκίνησε την τακτική συνεργασία του με την Εθνική Λυρική Σκηνή και με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Συνοδεύει τακτικά Έλληνες και ξένους τραγουδιστές σε συναυλίες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Ο Φραντς Σεστάνι γεννήθηκε στη Σκόδρα (Shkoder) της Αλβανίας. Τα πρώτα μαθήματα στο βιολί τα πήρε από την ηλικία 6 ετων στο μουσικό σχολείο (Prenk Jakova). Συνέχισε τις σπουδές του στο Καλλιτεχνικό Λύκειο Jordan Misja των Τιράνων. Το 1989 τελείωσε τις σπουδές του στην Ακαδημία Καλών Τεχνών στα Τίρανα. Το 1991-1992 έγινε Α' κορυφαίος στην Λυρική Σκηνή των Τιράνων. Υπήρξε μέλος του «Tirana Quartett» (1991), με το οποίο πήρε μέρος στον παγκόσμιο διαγωνισμό στο Εβιάν της Γαλλίας, στον οποίο ο πρόεδρος της επιτροπής ήταν ο διεθνούς φήμης τσελίστας Mstislav Rostropovich. Επίσης στο 1991 με το ίδιο σύνολο εμφανίστηκε στο «Orlando Festival» στην Ολλανδία, όπου παρακολούθησε μαθήματα με τους διεθνούς φήμης καλλιτέχνες Piero Farulli (Italiano Quartetto) και Earl Carlyss (Juilliard Quartett). Το 1992 εγκαταστάθηκε στην Ελλάδα. Το διάστημα 1993-1996 υπήρξε μέλος της Ορχήστρας εγχόρδων του Ωδείου Athenaeum και από το 1993 έως το 2016 υπήρξε μόνιμο μέλος και Α' κορυφαίος της Ορχήστρας των Χρωμάτων. Το 1998- 1999 έγινε μέλος του «Συνόλου Σκαλκώτα». Το 2005-2015 υπήρξε μέλος του κουαρτέτου εγχόρδων «+kinisis». Από το 2000 συνεργάστηκε με την Καμεράτα Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής/Armonia Atenea. Είναι συνιδρυτής της Underground Youth Orchestra (2019-2023) και μέλος της Ορχήστρας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, καθηγητής στο Ωδείο Αθηνών, και στα ωδεία Σκαλκώτα, Εν Οργάνοις, Ευύμνια και Εθνικό Ωδείο Χαλανδρίου.
Η Στέλλα Κούρμπανα γεννήθηκε στην Αθήνα το Νοέμβριο του 1976. Πολύ μικρή ξεκίνησε μαθήματα χορού και αργότερα πιάνου. Το 1999 αποφοίτησε από το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, όπου σπούδασε ιστορία και θεωρία του θεάτρου. Κατά τη διάρκεια των σπουδών της εργάστηκε στο Αρχείο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (1998-9) και συνεργάστηκε με τον χορό περιοδικό Εν Χορώ. Το 2002 αποφοίτησε από το διατμηματικό μεταπτυχιακό του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου με κατεύθυνση Θεατρολογίας-Μουσικολογίας. Είναι διδάκτωρ του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου με θέμα: Όψεις του Βαγκνερισμού στον ελληνικό 19ο αιώνα. Έχει δημοσιεύσει άρθρα για τη μουσική, την όπερα, το θέατρο και τη λογοτεχνία στη σύγχρονη Ελλάδα και είναι αρχισυντάκτρια του περιοδικού Νέος Μουσικός Ελληνομνήμων που εκδίδει το Κέντρο Ερευνών και Τεκμηρίωσης του Ωδείου Αθηνών σε συνεργασία με το Εργαστήριο Ελληνικής Μουσικής του Ιονίου Πανεπιστημίου. Έχει εργαστεί ως εκδότρια και μεταφράστρια βιβλίων από τα γαλλικά και τα ιταλικά. Από το Σεπτέμβριο του 2013 είναι Έφορος του Αρχείου του Ωδείου Αθηνών. Είναι Διευθύντρια του Κέντρου Ερευνών και Τεκμηρίωσης του Ωδείου Αθηνών.