Jabri Zaid
Σκύλλας Δημήτρης
San Martin Fabien
Olive Jean-Paul
Cresta Gianvincezo
Γλώσσα
Ελληνική, Αγγλική & Γαλλική (με παράλληλη ελληνική μετάφραση)
Ημερομηνία
18/02/2015
Διάρκεια
130:13
Εκδήλωση
Σύνθεση και η Μεσόγειος: νέα μουσική χωρικότητα, νέες χρονικότητες (Συνέδριο)
Χώρος
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
Διοργάνωση
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση
Université Paris XIII
Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός
Ετικέτες
σύνθεση, Μεσόγειος, μοιρολόι, Ήπειρος
Στην ανάρτηση αυτή, οι ομιλίες δημοσιεύονται στην ελληνική γλώσσα, είτε στην ελληνική πρωτότυπη εκφορά τους είτε με παράλληλη μετάφραση από τα αγγλικά στα ελληνικά.
Αν θέλετε να παρακολουθήσετε την εκδήλωση με τις ομιλίες δημοσιευμένες στην αγγλική γλώσσα, πατήστε εδώ.
Συνεχίζοντας τη συνεργασία με το γαλλικό Πανεπιστήμιο Paris 8, η Στέγη συνδιοργάνωσε ένα διήμερο συνέδριο με τίτλο «Σύνθεση και η Μεσόγειος: νέα μουσική χωρικότητα, νέες χρονικότητες», στο οποίο συνθέτες και μουσικολόγοι από όλες σχεδόν τις χώρες της Μεσογείου ανέπτυξαν ένα γόνιμο διάλογο με επίκεντρο τις έννοιες της χωρικότητας και της χρονικότητας, προσπαθώντας να ανιχνεύσουν κοινό έδαφος και κοινές κατευθύνσεις στη σημερινή μουσική μιας περιοχής του κόσμου με βαθιά ιστορία και πολλαπλές όψεις.
Το συνέδριο συνδυάζει το λόγο με τον ήχο, εξερευνώντας τη σκέψη και τη μουσική που διαμορφώνουν τη σημερινή μουσική ταυτότητα της Μεσογείου. Πρόκειται για μια σύνθετη ταυτότητα, αποτελούμενη από διακριτές παραδόσεις, που όμως αλληλοεπηρεάζονται και στην οποία η σχέση παράδοσης και νεωτερικότητας δεν είναι μόνο σημείο ρήξης, αλλά ένα γόνιμο πεδίο που οι συνθέτες επεξεργάζονται στην πράξη.
Περιλήψεις ομιλιών:
Δημήτρης Σκύλλας - Σύγχρονες Σκέψεις πάνω στο Ηπειρώτικο Μοιρολόι
Η ομιλία θα κινηθεί γύρω από σκέψεις, απορίες και διαπιστώσεις όσον αφορά τη χρήση του παραδοσιακού υλικού της Ηπείρου (μοιρολόγια) στη σύγχρονη μουσική. Έχοντας ως άξονα το έργο μου Grief Gestures που θα παιχτεί στη συναυλία, αλλά και με αναφορές σε ποικίλες ηχογραφήσεις μοιρολογιών, θα αναπτύξω κάποιες σκέψεις σε θέματα δομής και υλικού, όπως είναι η μουσική φόρμα, ο ρυθμός, τα μελωδικά στοιχεία, η χρήση της παύσης, το πέρασμα από την προφορική παράδοση στην παρτιτούρα και, τέλος, η αίσθηση της τελετουργίας, καθώς και το πώς όλα τα παραπάνω μπορούν να καθορίσουν τις δημιουργικές αποφάσεις του σύγχρονου συνθέτη.
Γεννημένος στη Δαμασκό, ο Σάιντ Τζάμπρι αποφοίτησε από τη Μουσική Ακαδημία της Κρακοβίας στην Πολωνία, όπου σπούδασε σύνθεση με τον Zbigniew Bujarski και εκπόνησε το διδακτορικό του στην ίδια σχολή υπό την επίβλεψη του καθηγητή Krzysztof Penderecki. Το 1997 απέσπασε το πρώτο βραβείο στο διαγωνισμό Adam Didur Compositeurs στο Sanok για το έργο του Deux chansons pour soprano et orchestre à cordes και το δεύτερο βραβείο στο διεθνή Διαγωνισμό Σύνθεσης της Μπολόνια (Αύγουστος 2012) με το κομμάτι του Les Temps des pierres για βαρύτονο και συμφωνική ορχήστρα. Το 1999 συμμετείχε στο Διεθνές Μουσικό Εργαστήριο Buckow στη Γερμανία. Το 2014 έγινε δεκτός ως επισκέπτης ερευνητής στο Virginia Center for the Creative Arts των ΗΠΑ, για να υποστηρίξει την ερευνητική εργασία του, καθώς και από το Ίδρυμα Rockefeller στο Μπελάτζιο.
Ο Δημήτρης Σκύλλας είναι συνθέτης και πιανίστας.
Ο Ζαν Πωλ Ολίβ είναι καθηγητής στο τμήμα Μουσικής του Πανεπιστημίου Paris 8, όπου διδάσκει μουσική αισθητική και ανάλυση. Μεταξύ των έργων του συγκαταλέγονται και τα: Alban Berg, le tissage et le sens, Musique et montage – Essai sur le matériau musical au début du XXe siècle, Un son désenchanté – Musique et théorie critique, Prose musicale et geste instrumental – Les Bagatelles pour quatuor à cordes d’Anton Webern. Έχει ιδρύσει και διευθύνει την εκδοτική σειρά «Arts 8» (Εκδόσεις L’ Harmattan) και συνδιευθύνει το μουσικολογικό περιοδικό Filigrane.
Έπειτα από σπουδές πιάνου και σύνθεσης, ο Τζιανβιντσέντσο Κρέστα αφοσιώθηκε στη μελέτη της μουσικής του ύστερου 20ού αιώνα και δημοσίευσε το έργο Le possibilità del molteplice (Οι πολλαπλές πιθανότητες, Εκδόσεις Rugginenti, Μιλάνο 2000), και περίπου σαράντα δοκίμια και άρθρα γύρω από ζητήματα ιστορικής ανάλυσης. Έχει επιμεληθεί το έργο L’ascolto del pensiero – Scritti su Luigi Nono (Ακούγοντας τη σκέψη – Γραπτά του Λουίτζι Νόνο, Εκδόσεις Rugginenti, Μιλάνο 2000). Από τους πιο δραστήριους συνθέτες της γενιάς του, έχει μια εργογραφία που περιλαμβάνει όχι μόνο έργα για σόλο, αλλά και για μουσικά σύνολα, φωνή, ορχήστρα και ηλεκτρονική μουσική. Η μουσική του παρουσιάζεται τακτικά στα σημαντικότερα μουσικά φεστιβάλ: στην Μπιενάλε του Ζάγκρεμπ, στο Φεστιβάλ Cervantino της Πόλης του Μεξικού, στην Όπερα της Βαστίλης στο Παρίσι, στο Festspielhaus Hellerau της Δρέσδης, στην Μπιενάλε της Βενετίας, στο Parco della Musica της Ρώμης, στο Journées Grame της Λυών, στο Μουσείο Γκούγκενχαϊμ του Μπιλμπάο και στο Mozarteum του Ζάλτσμπουργκ. Το 2012, το Radio France του ανέθεσε τη σύνθεση του In amoroso canto στο πλαίσιο του φεστιβάλ Présences 2013. Για τη μουσική Μπιενάλε της Βενετίας του 2013 συνέθεσε το Voci incroci για βιολί και electronics. Μουσικά έργα του έχουν παρουσιαστεί από τη βελγική VRT, το RAI Radio Tre και την TVE2 της Ιταλίας και το Radio France. Συνεργάζεται σταθερά με σολίστες, όπως ο Christophe Desjardins, ο Rohan de Saram, ο Pascal Gallois, ο Claude Delangle και ο Rachid Safir, με το παρισινό σύνολο Solistes XXI, τον Francesco D' Orazio και πολλούς άλλους. Έχει ηχογραφήσει για τις εταιρείες Arts, Stradivarius, Tempi Moderni, Rainbow Classic, Digressione music, Niccolò Konsequenz και Aliamusica records. Συνεργάζεται με το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Φλόριντα, το Πανεπιστήμιο της Μασαχουσέτης, το Ανώτατο Ωδείο της Μαδρίτης, το Διεθνές Κέντρο Μουσικής Δημιουργίας Grame της Λυών και το Conservatorio della Svizzera Italiana του Λουγκάνο, στη διοργάνωση σεμιναρίων και συνεδρίων. Διδάσκει Θεωρία της Αρμονίας στο Ωδείο D. Cimarosa στο Αβελίνο. Τον περασμένο Μάιο, το νέο έργο του, Alle Guerre d'Amore, παρουσιάστηκε ζωντανά στο Παρίσι από το France Musique και ηχογραφήθηκε από το Institute for Music/Acoustic Research & Coordination. Το Alle Guerre d’Amore κυκλοφόρησε πρόσφατα σε cd από την Digressione music. Τον περασμένο Δεκέμβριο έγινε η πρεμιέρα του έργου του Tre studi sull’immanenza, που είναι αφιερωμένο στον Listz και το οποίο ερμήνευσε ο Emanuele Arciuli.