Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Συζητώντας για το πιάνο

Μπακοπούλου Ντόρα, Σεμιτέκολο Νέλλη, Φιδετζής Βύρων

31 Μαΐου 2019

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 00:43:03 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 186

Η Μουσική Βιβλιοθήκη φιλοξένησε διημερίδα που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του 15ου κύκλου των Ελληνικών Μουσικών Γιορτών με θέμα το πιάνο στην Ελληνική Μουσική. Ομιλητές ήταν κυρίως Έλληνες πιανίστες που μετέφεραν τη δική τους ματιά για τις πιανιστικές δημιουργίες γνωστών Ελλήνων συνθετών. To BLOD βιντεοσκόπησε και δημοσιεύει τρεις ομιλίες και μια συζήτηση από την εκδήλωση αυτή.

Από τον 18ο μέχρι τον 21ο αιώνα, από τον Μάντζαρο μέχρι τις μέρες μας και από τα morceaux de salon μέχρι τα δεξιοτεχνικά κοντσέρτα, τα πιανιστικά έργα Ελλήνων συνθετών αποκαλύπτουν μεγάλη ποικιλία έργων και συνθετικών τεχνικών.

Μουσικολόγοι και γνωστοί Έλληνες πιανίστες, μέσα από διαφορετικές προσωπικές τους προσεγγίσεις αναδεικνύουν θέματα ιστορικά, αισθητικά, τεχνικά και παιδαγωγικά καθώς και προβλήματα σχετικά με την διαθεσιμότητα και την πρόσβαση στην πλούσια ελληνική πιανιστική μουσική εργογραφία.

Στο στρογγυλό τραπέζι με τίτλο "Συζητώντας για το πιάνο", που δημοσιεύεται εδώ, δύο σπουδαίες Ελληνίδες ερμηνεύτριες του πιάνου, η Νέλλη Σεμιτέκολο και η Ντόρα Μπακοπούλου, με συντονιστή τον αρχιμουσικό Βύρωνα Φιδετζή, μιλούν για την δημιουργική πορεία τους και για τη συνεργασία τους με μεγάλους συνθέτες, όπως ο Γιάννης Χρήστου και ο Μάνος Χατζιδάκις.

Μπακοπούλου Ντόρα Πιανίστα

Η Ντόρα Μπακοπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε πιάνο, με την προτροπή και την ενθάρρυνση του μαέστρου Δημήτρη Μητρόπουλου, που την άκουσε μικρή, να παίζει στη Νέα Υόρκη.

Σε ηλικία 17 ετών αποφοίτησε από το Ωδείο Αθηνών (Α’ Βραβείο) με καθηγήτρια τη Μαρίκα Παπαϊωάννου. Συνέχισε τις σπουδές της στο Conservatoire της Γενεύης κοντά στον Louis Hiltbrand από όπου και αποφοίτησε (Α’ Βραβείο Δεξιοτεχνίας με διάκριση). Μελέτησε με τον Nikita Magalof, με τον Friedrich Gulda στο Σάλτσμπουργκ και με τους Paul Badura Skoda και Alfred Brendel στη Βιέννη όπου και βραβεύθηκε. Επίσης έχει βραβευθεί στους διαγωνισμούς του Μονάχου (Γερμανία) και Vercelli (Ιταλία).

Έχει δώσει ρεσιτάλ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Λονδίνο, Παρίσι, Μόσχα, Αγία Πετρούπολη, Νέα Υόρκη). Έχει περιοδεύσει στη Γερμανία και έχει παίξει για τα Ηνωμένα Έθνη. Έχει εμφανιστεί στο Ηρώδειο ως σολίστ, στα πλαίσια των εκδηλώσεων «Αθήνα – Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης» και έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα σε πολιτιστικές εκδηλώσεις στο εξωτερικό. Έχει συνεργαστεί με τον Yehudi Menuhin, το Μάνο Χατζιδάκι, το Δημήτρη Χωραφά, το Βύρωνα Κολάση, το Μίκη Θεοδωράκη, το Γιώργο Δεμερτζή, τον Αντώνη Κοντογεωργίου, τον Τάσση Χριστογιαννόπουλο, την Μαρία Φαραντούρη, την Martha Argerich και άλλους.

‘Έχει ηχογραφήσει έργα του δυτικού ρεπερτορίου (Bach, Beethoven, Brahms, Chopin, Ravel, Scriabin, Rachmaninov ) και έργα Ελλήνων συνθετών (κυρίως Μάνο Χατζιδάκι και Μίκη Θεοδωράκη).

Η Ακαδημία Αθηνών την έχει τιμήσει για την μουσική της προσφορά με το Βραβείο Μοντσενίγου.

Ζει στην Ελλάδα όπου έχει δώσει μεγάλο αριθμό ατομικών ρεσιτάλ και έχει συμμετάσχει ως σολίστ σε εκδηλώσεις με τις Ελληνικές Κρατικές Ορχήστρες. Είναι καθηγήτρια στην Ανώτερη Σχολή Πιάνου του Ωδείου Αθηνών.

Ιστότοπος της Ντόρας Μπακοπούλου

Σεμιτέκολο Νέλλη Πιανίστα

Γεννημένη στην Αθήνα, σπούδασε στο Εθνικό Ωδείο (με καθηγήτριες τη Φώφη Γραφειάδου και την Κρινιώ Καλομοίρη), απ' όπου πήρε το δίπλωμά της. Συνέχισε ανώτερες σπουδές πιάνου στη Μουσική Ακαδημία του Μονάχου με τον Έρικ Τεν-Μπεργκ, καθώς και ιδιαίτερα μαθήματα με την Αλίς Πάσκους. Συνεργάστηκε επί σειρά ετών με το Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής του Θόδωρου Αντωνίου, με τον Μάνο Χατζιδάκι στο Τρίτο Πρόγραμμα, στους Μουσικούς Αυγούστους του Ηρακλείου και στους Αγώνες Τραγουδιού της Κέρκυρας. Έχει δώσει συναυλίες σε πολλές χώρες της Ευρώπης, όπως τη Γερμανία, τη Γαλλία, το Βέλγιο, την Ισπανία, τη Βουλγαρία και την πρώην Γιουγκοσλαβία. Έχει πάρει μέρος στα Φεστιβάλ Αθήνας, Πάτρας, Ηρακλείου, Κέρκυρας, Καλαμάτας, Πειραιά, Οχρίδας και Λευκάδας. Επίσης, έχει συνεργαστεί με όλες τις ελληνικές ορχήστρες, καθώς και σε παραγωγές για το ραδιόφωνο και την τηλεόραση. Η δισκογραφία της περιλαμβάνει έργα των Γρηγορίου, Καλομοίρη, Κουρουπού, Μικρούτσικου, Σκαλκώτα, Σφέτσα και Χρήστου. Σήμερα διδάσκει στο Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας και στο Athenaeum.

Φιδετζής Βύρων Μαέστρος - Τσελίστας - Μελετητής της ελληνικής μουσικής

Ο Βύρων Φιδετζής γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και σπούδασε στο Κρατικό της Ωδείο. Ολοκλήρωσε τις μουσικές του σπουδές στο Μουσικό Πανεπιστήμιο της Βιέννης με τα διπλώματα σολίστ βιολοντσέλου και διεύθυνσης ορχήστρας. Στις συναυλίες του ως σολίστ και ως μαέστρος στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Ευρώπη, Ασία, Αμερική, Β. Αφρική) προβάλλει ιδιαίτερα τη νεοελληνική δημιουργία. Η δισκογραφία του σε βινύλια (LP) και δίσκους ακτίνας (CD), περιλαμβάνει πάνω από 100 τίτλους με τις εταιρείες LYRA, NAXOS, BIS, MELISM, SUBWAYS. Ενδεικτικά αναφέρονται: οι 3 συμφωνίες, τα συμφωνικά ποιήματα και 2 όπερες του Μ. Καλομοίρη, 3 συμφωνίες και τα ορατόρια του Π. Πετρίδη, 5 όπερες του Σ. Σαμάρα, 2 όπερες του Π. Καρρέρ, σειρά έργων του Ν. Σκαλκώτα, μεταξύ των οποίων οι 36 Ελληνικοί χοροί, καθώς και πλειάδα έργων συνθετών όπως οι Θ. Αντωνίου, Γ. Αξιώτης, Δ. Δραγατάκης, Α. Ευαγγελάτος, Β. Καλαφάτης, Π. Κούκος, Δ. Λαυράγκας, Δ. Λιάλιος, Ν. Χ. Μάντζαρος, Δ. Μητρόπουλος, Χ. Ξανθουδάκης, Γ.Α. Παπαϊωάννου, Αιμ. Ριάδης κ.ά. Έχει ενορχηστρώσει σειρά έργων, μεταξύ των οποίων τις όπερες Μάρκος Μπότσαρης και Fior di Maria (Μαριάνθη) του Π. Καρρέρ και Tigra, Lionella, και Medje του Σ. Σαμάρα. Υπήρξε μόνιμος αρχιμουσικός της ΕΛΣ και της ΚΟΑ, επικεφαλής σε ορχήστρες της Ρωσίας (Αικατερίνμπουργκ) και της Βουλγαρίας (Πάζαρτζικ) και καλλιτεχνικός υπεύθυνος της ΣΟ του Δήμου Θεσσαλονίκης. Καλλιτεχνικός Διευθυντής της ΚΟΑ την περίοδο 2004-2011 και από το 2016 Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Φιλαρμόνιας Αθηνών. Δίδαξε στο Πανεπιστήμιο Αθηνών καθώς και στο Ιόνιο, του οποίου υπήρξε επί σειρά ετών μέλος της Διοικούσας Επιτροπής και του Διοικητικού Συμβουλίου του. Διετέλεσε Πρόεδρος της Καλλιτεχνικής Επιτροπής των Μουσικών Σχολείων (1994-2005). Τιμήθηκε από την Ακαδημία Αθηνών (1975), την Ένωση Ελλήνων Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής (2000 και Μέγα Βραβείο Μουσικής 2016), το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης (2018), το Ωδείον Αθηνών (2022), καθώς και από άλλους φορείς. Εξελέγη επίτιμο μέλος της Ενώσεως Ελλήνων Μουσουργών (1986). Το 2010 αναγορεύτηκε επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Σχετικές ομιλίες