Ανδριανός Ηλίας
Βλάχος Θανάσης
Καλφοπούλου Κατερίνα
Πατρινέλη Άλκηστις
Στούρης Σπύρος
Φαλίδα Μαρία
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
28/04/2012
Διάρκεια
00:56:41
Εκδήλωση
Τα βιβλία και οι παρέες
Χώρος
Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Διοργάνωση
Ομάδα ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ
Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Κατηγορία
Εκπαίδευση, Μαθηματικά
Ετικέτες
λέσχες ανάγνωσης, βιβλία, μαθηματικά
Το κεντρικό Αναγνωστήριο της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδας, στο νεοκλασικό κτίριο του αθηναϊκού κέντρου, ήταν ιδανικός χώρος φιλοξενίας της ημερίδας «Τα βιβλία και οι παρέες» που διοργάνωσαν το Σάββατο 28 Απριλίου η ομάδα ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ και η Εθνική Βιβλιοθήκη.
Λέσχες Ανάγνωσης: ταξίδια νοερά στις ιστορίες των ανθρώπων
Το πιο συγκινητικό μέρος της ημερίδας στην Εθνική Βιβλιοθήκη ήταν σίγουρα οι στιγμές που οι εκπαιδευτικοί και συντονιστές λεσχών ανάγνωσης μοιράστηκαν με το κοινό τις πολύτιμες εμπειρίες τους. Η μαθηματικός Σταυρούλα Παπανικολάου ζήτησε από τους συναδέλφούς της να περιγράψουν την πολύχρονη, επιτυχημένη ενασχόλησή τους με τις λέσχες ανάγνωσης.
Πρόκειται για τους μαθηματικούς: Ηλία Ανδριανό (2ο Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο Αθηνών), Θανάση Βλάχο (Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο της Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης), Κατερίνα Καλφοπούλου (εκπρόσωπο της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ στη Θεσσαλονίκη, καθηγήτρια σε Δημόσιο Λύκειο), Άλκηστη Πατρινέλη (Εκπαιδευτήρια Ζηρίδη), Μαρία Φαλίδα (American Community Schools) και Σπύρο Στούρη (Γυμνάσιο Ψυχικού).
Όσοι από το κοινό της ημερίδας είχαν μια ασαφή εικόνα για τη λειτουργία και τη δυναμική των λεσχών ανάγνωσης, κατανόησαν τη σημασία του έργου ορισμένων φωτισμένων δασκάλων που δεν περιορίζουν τον εκπαιδευτικό τους ρόλο στην ψυχρή διδακτέα ύλη του σχολικού προγράμματος κάθε χρονιάς. Αλλά εμψυχώνουν τους μαθητές τους, όχι μόνο για να αγαπήσουν τα Μαθηματικά ή να αντιμετωπίσουν τη μαθηματικοφοβία τους, αλλά και να ανακαλύψουν τη χαρά της ανάγνωσης, να καλλιεργήσουν ταλέντα, ικανότητες και γόνιμα ενδιαφέροντα.
Oι ομιλητές, αφού εξήγησαν με δυο λόγια τι είναι λέσχες ανάγνωσης («παρέες παιδιών που συζητάνε ένα βιβλίο και μέσα από την ανάγνωση προσεγγίζουν θέματα, είτε για τα Μαθηματικά, είτε για την Ιστορία αλλά κυρίως για τους ανθρώπους»), μίλησαν για τη χαρά, τις δυνατότητες και την ελευθερία που προσφέρει η συμμετοχή σε λέσχες ανάγνωσης, όχι μόνο για τους μαθητές αλλά και για τους καθηγητές.
Ας κρατήσουμε τη φράση του μαθηματικού Ηλία Ανδριανού, ο οποίος όταν ρωτήθηκε τι έταξε στα παιδιά για να παρακολουθούν με τέτοιο ενθουσιασμό τις λέσχες ανάγνωσης, είπε: «Δεν τους τάξαμε εκδρομές, αλλά ταξίδια νοερά γιατί πιστέψαμε ότι μπορούν να βοηθηθούν από την ανάγνωση βιβλίων και τις ιστορίες των ανθρώπων».
Γεγονός που επιβεβαίωσε αργότερα και ο μικρός μαθητής από το Γυμνάσιο Ψυχικού, που ανέβηκε αυθόρμητα στο βήμα της ημερίδας για να ευχαριστήσει τους καθηγητές για τη δουλειά τους στις λέσχες ανάγνωσης.
Ο μαθηματικός Ηλίας Ανδριανός σπούδασε στο Μαθηματικό Τμήμα του Πανεπιστήμιου Ιωαννίνων (1973-78). Στη συνέχεια εργάστηκε σε Φροντιστήρια στην Αθήνα. Το 1983, διορίστηκε στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης στη Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών του τμήματος Μαθηματικών του ΕΚΠΑ. Από τον Ιούνιο του 2004 εργάζεται στο 2ο Πρότυπο Γενικό Λύκειο Αθηνών. Από τη σχολική χρονιά 2005-06 είναι συνιδρυτής και έκτοτε συνυπεύθυνος του Πολιτιστικού Προγράμματος «Μαθηματικά και Λογοτεχνία», και στη συνέχεια του ομώνυμου Ομίλου. Η Ιστορία και η Φιλοσοφία των Μαθηματικών, και γενικότερα των Θετικών Επιστήμων, είναι ο χώρος των ενδιαφερόντων του, κυρίως μέσω της αφήγησης και της ένταξής τους στη διδασκαλία των Μαθηματικών.
Ο Αθανάσιος Βλάχος είναι εκπαιδευτικός, καθηγητής Μαθηματικών στο Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο της Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης. Διδάσκει επίσης στη Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Έχει συγγράψει τα βιβλία: «Οδηγός του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος», «Λειτουργία και Συντήρηση Σχολείων- Σχολικές Επιτροπές», και «Μεθοδολογία της Στατιστικής Έρευνας και Λήψης Αποφάσεων».
Είναι πρόεδρος της Επιστημονικής Ένωσης για τη Διδακτική των Μαθηματικών, η οποία ασχολείται κυρίως με την αναβάθμιση της Διδακτικής των Μαθηματικών στην σχολική πράξη και στα Προγράμματα Σπουδών, την αξιοποίηση της Ιστορίας των Μαθηματικών και της Τέχνης στη Διδασκαλία των Μαθηματικών. Στο σχολείο λειτουργεί όμιλο Αστρονομίας και συμμετέχει στη λειτουργία Λογοτεχνικού εργαστηρίου.
Η Κατερίνα Καλφοπούλου σπούδασε Μαθηματικά και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην Εκπαίδευση. Ως μέλος της Ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ διοργάνωσε «Σεμινάρια για τη Μέση Εκπαίδευση» και συντόνισε λέσχες ανάγνωσης μαθηματικής λογοτεχνίας. Προσφέρει εθελοντική εργασία, εντός και εκτός σχολείου, σε ό,τι προάγει τη φιλαναγνωσία και τα Μαθηματικά. Βραβεύτηκε από τη Δ.Δ.Ε. Δυτικής Θεσσαλονίκης για την προσφορά της στα Πολιτιστικά και από την Επιτροπή Περιβάλλοντος του Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης για το πρόγραμμα «Η περιβαλλοντική εκπαίδευση μέσα από τη μαθηματική δραστηριότητα». Από το 2008 διατηρεί την ιστοσελίδα «Μαθηματικά + Λογοτεχνία». Τα βιβλία της, «Ο Γιάννης που αγάπησα. Ιστορίες ανατροπής στην τάξη των μαθηματικών» (2017) και «Σε φάση μετάβασης. Ιστορίες (συν)εργασίας στην τάξη των γυμνασιακών μαθηματικών» (2018), κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Τραυλός.
Η Άλκηστις Πατρινέλη σπούδασε μαθηματικά στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (1986 -1991). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος (M.Sc.) στην εκπαίδευση από το Nova Southeastern University of Florida. Εργάζεται από το 1992 ως καθηγήτρια στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Από το 2006, συντονίζει λέσχες ανάγνωσης στο σχολείο, και συμμετέχει ενεργά σε όλες τις δραστηριότητες της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ.
Ο Σπύρος Στούρης είναι μαθηματικός καθηγητής μέσης εκπαίδευσης στο Γυμνάσιο Ψυχικού. Τα τελευταία χρόνια έχει δώσει έμφαση στις εναλλακτικές μεθόδους διδασκαλίας των μαθηματικών Στο πλαίσιο ποικίλων διαθεματικών δραστηριοτήτων τις οποίες πραγματοποιεί με τους μαθητές του έχει μοντελοποιήσει μαθηματικούς τρόπους επίλυσης αλγεβρικών και γεωμετρικών προβλημάτων.
Έχει συμμετάσχει σε ελληνικά και διεθνή συνέδρια μαθηματικών και διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Επί σειρά ετών συντονίζει λέσχες ανάγνωσης βιβλίων μαθηματικής λογοτεχνίας, που είναι ενταγμένες στην ομάδα ΘΑΛΗΣ+ ΦΙΛΟΙ. Έχει οργανώσει λέσχες κινηματογράφου σε σχολεία και έχει δημιουργήσει τρεις ταινίες με εκπαιδευτικό περιεχόμενο και θέματα μαθηματικά.
Η Μαρία Φαλίδα σπούδασε Μαθηματικά στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακών διπλωμάτων (Μ.Α) στα Μαθηματικά και στην διδασκαλία των Μαθηματικών από το Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης. Εργάζεται από το 2002 ως καθηγήτρια μαθηματικών στην Νέα Υόρκη και στην Αθήνα. Είναι καθηγήτρια International Baccalaureate και επόπτης του τμήματος Μαθηματικών Κ-12 στις σχολές ACS Athens. Έχει συντονίσει στο παρελθόν με επιτυχία μαθητικές λέσχες ανάγνωσης. Είναι μέλος της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ από το 2007.