Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Τα μαθηματικά στη ζωή μας: εναλλακτικές προσεγγίσεις στη μαθηματική γνώση

Κοταρίνου Πότα, Ανδριανός Ηλίας, Ζουρνά Χριστίνα, Μιχαηλίδης Τεύκρος

16 Οκτωβρίου 2021

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 00:57:07 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 213

H ομάδα ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ διοργάνωσε το Σάββατο 16 Οκτωβρίου 2021 τη διαδικτυακή ημερίδα “Ελλάδα 2021: Μαθηματικά γιατί; Προτάσεις, ιδέες και ερωτήματα για τη μαθηματική εκπαίδευση στην Ελλάδα”.

Η διδασκαλία των μαθηματικών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης συνοδεύεται συχνά από παρεξηγήσεις και προβλήματα που σχετίζονται κυρίως με τη δυσκολία μετάδοσης της μαθηματικής γνώσης. Υπάρχουν όμως εναλλακτικοί τρόποι διδασκαλίας των μαθηματικών; Υπάρχουν τρόποι που μπορούν να διεγείρουν τη φαντασία και το ενδιαφέρον των μαθητών; Είναι εφικτό να μετατρέψει κάποιος τα μαθηματικά της σχολικής τάξης σε συναρπαστική περιπέτεια; Να ενεργοποιήσει τους κρυφούς και φανερούς δεσμούς τους με τη λογοτεχνία, την τέχνη, την καθημερινότητα και την ψηφιακή πραγματικότητα;

Δώδεκα εκπαιδευτικοί, μέλη της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ, με πολυετή διδακτική παρουσία, στην οποία έχουν αξιοποιήσει αφηγηματικούς κώδικες και ευφάνταστες μεθόδους διδασκαλίας, επιχειρούν να δείξουν πως η μαθηματική γλώσσα δεν είναι πάντα εσωστρεφής και κλειστή. Και ότι τα μαθηματικά δεν απευθύνονται μόνο σε μυημένους.

3η Συνεδρία | Τα μαθηματικά στη ζωή μας: εναλλακτικές προσεγγίσεις στη μαθηματική γνώση.

Παναγιώτα Κοταρίνου
Γεωμετρία μέσα από τον υπέροχο κόσμο animation του Ισπανού δημιουργού Cristóbal Vila: Γιατί η Γεωμετρία δεν είναι η τράπεζα θεμάτων

Τα animation ‘Ιnfinite Patterns’, ‘Ars Cubica’ και ‘Nature by Numers’ του Cristóbal Vila, χωρίς λόγο αλλά με εξαίρετη μουσική υπόκρουση, εκτός από την αισθητική απόλαυση μάς προκαλούν να ανακαλύψουμε τη σύνδεση της Γεωμετρίας με τη φύση, την αρχιτεκτονική και τις εικαστικές τέχνες. Μέσα από αυτά, θα αναδειχθούν γεωμετρικά θέματα όπως της ‘συνδεδεμένης ανατομής’ (Hinged Dissection), του διαγράμματος Voronoi, της πλακόστρωσης, των γεωμετρικών σχημάτων της έλικας και της σπείρας, του ‘χρυσού ορθογωνίου και της ‘χρυσής γωνίας’, των κανονικών και μη πολυγώνων. Και όλα αυτά κρύβουν και βασίζονται σε γεωμετρικές έννοιες και θεωρήματα που διδάσκουμε στα Γυμνάσια και Λύκειά μας.

Ηλίας Ανδριανός
Ο Αχμές στην τάξη

Η Μαθηματική Λογοτεχνία είναι ένα σημαντικό εργαλείο ανάδειξης της πολιτισμικής διάστασης των μαθηματικών που διδάσκουμε στην Πρωτοβάθμια και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Παράλληλα δε, λειτουργεί υποβοηθητικά, ώστε να κατανοήσουν οι μαθήτριες και μαθητές ότι η εξέλιξη των μαθηματικών που διδάσκονται δεν είναι ανεξάρτητη της εξέλιξης του κόσμου μας. Στόχος της μικρής αυτής εισήγησης είναι να συνεισφέρει προς αυτή την κατεύθυνση.

Χριστίνα Ζουρνά
Εκπαιδευτικό δράμα, Ψηφιακή αφήγηση και δεξιότητες ζωής: Τα μαθηματικά ερμηνεύουν την κοινωνία μας.

Το Εκπαιδευτικό Δράμα (ΕΔ) είναι μορφή θεατρικής τέχνης με παιδαγωγικό στόχο, αλλά και βιωματική μέθοδος ανάπτυξης προσωπικών και διαπροσωπικών δεξιοτήτων, απαραίτητων στην επαγγελματική ανάπτυξη και σύγχρονη σταδιοδρομία, όπως συνεργασία, αυτογνωσία, ανάληψη πρωτοβουλίας, κριτική σκέψη, επίλυση προβλήματος, ευελιξία, προσαρμοστικότητα, καινοτομία, δημιουργικότητα.

Η ψηφιακή αφήγηση, ενταγμένη σε ένα εργαστήριο δράματος, αξιοποιεί τις ποικίλες δυνατότητες της τεχνολογίας και συνδέει το προσωπικό βίωμα, τη διά ζώσης εμπειρία και την εξ αποστάσεως μάθηση.

Εκτός από τους μαθητές, το ΕΔ βοηθά και τους εκπαιδευτικούς να αναπτυχθούν προσωπικά και επαγγελματικά, καθώς ο σχεδιασμός, η οργάνωση και η υλοποίηση σχεδίων δράματος για την ενδυνάμωση των μαθητών τους, προσφέρει και στους ίδιους τη δυνατότητα να ανοίξουν τους ορίζοντές τους και να δουν τη μάθηση και τη διδασκαλία με άλλο μάτι. Στη σύντομη εισήγηση θα παρουσιαστεί ως παράδειγμα μία εφαρμογή των παραπάνω στην εισαγωγή στον κόσμο των μιγαδικών αριθμών, αποδεικνύοντας ότι τα Μαθηματικά ερμηνεύουν την κοινωνία μας και την απρόβλεπτη καθημερινότητα.

Τεύκρος Μιχαηλίδης
Οι εικαστικές δημιουργίες ως πύλη εισόδου στα μαθηματικά

Μια εικαστική δημιουργία, ένας πίνακας ζωγραφικής, μια γκραβούρα, ένα ιστορικό μνημείο μπορούν να αποτελέσουν αφορμές για πρωτότυπες μαθηματικές δραστηριότητες. Έτσι, οι μαθητές μας έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν σημαντικά έργα τέχνης και συνάμα να αποκτήσουν μαθηματικές δεξιότητες που δεν υπηρετούνται από το παραδοσιακό εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Ως παράδειγμα θα δούμε πώς, εκκινώντας από διακοσμητικά μοτίβα στα δάπεδα μεσαιωνικών εκκλησιών, θα ασκήσουμε τους μαθητές σε θέματα του παραδοσιακού προγράμματος και συγχρόνως θα τους φέρουμε σε μια πρώτη επαφή με τη γεωμετρία των φράκταλ.

Κοταρίνου Πότα Καθηγήτρια Μαθηματικών

Η Παναγιώτα Κοταρίνου είναι μαθηματικός και υπηρετεί ως Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου Μαθηματικών στο 2ο ΠΕ.Κ.Ε.Σ Αττικής. Έχει Μεταπτυχιακό και Διδακτορικό στη διδακτική των Μαθηματικών και έχει συμμετάσχει ως εισηγήτρια σε Συνέδρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό που αφορούν τη διδακτική των μαθηματικών. Έχει δημοσιεύσει επίσης σε ελληνικά και ξένα περιοδικά εργασίες σχετικά με την αξιοποίηση στη διδασκαλία των Μαθηματικών των παραστατικών Τεχνών και της Ιστορίας των Μαθηματικών.

Ανδριανός Ηλίας Καθηγητής Μαθηματικών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Ο μαθηματικός Ηλίας Ανδριανός σπούδασε στο Μαθηματικό Τμήμα του Πανεπιστήμιου Ιωαννίνων (1973-78). Στη συνέχεια εργάστηκε σε Φροντιστήρια στην Αθήνα. Το 1983, διορίστηκε στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης στη Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών του τμήματος Μαθηματικών του ΕΚΠΑ. Από τον Ιούνιο του 2004 εργάζεται στο 2ο Πρότυπο Γενικό Λύκειο Αθηνών. Από τη σχολική χρονιά 2005-06 είναι συνιδρυτής και έκτοτε συνυπεύθυνος του Πολιτιστικού Προγράμματος «Μαθηματικά και Λογοτεχνία», και στη συνέχεια του ομώνυμου Ομίλου. Η Ιστορία και η Φιλοσοφία των Μαθηματικών, και γενικότερα των Θετικών Επιστήμων, είναι ο χώρος των ενδιαφερόντων του, κυρίως μέσω της αφήγησης και της ένταξής τους στη διδασκαλία των Μαθηματικών.

Ζουρνά Χριστίνα Μαθηματικός

Η Χριστίνα Ζουρνά είναι μαθηματικός. Διδάσκει από το 1988. Το 2003 διορίστηκε μέσω ΑΣΕΠ στη δημόσια εκπαίδευση. Το 2012 ειδικεύτηκε στην Εκπαίδευση Ενηλίκων σε μεταπτυχιακό επίπεδο, στο τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Το 2017, στο ίδιο τμήμα, ξεκίνησε διδακτορική έρευνα. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν τη χρήση του Εκπαιδευτικού Δράματος ως βιωματικής μεθόδου ανάπτυξης δεξιοτήτων σε εφήβους, φοιτητές και ενήλικες.

Μιχαηλίδης Τεύκρος Μαθηματικός, Συγγραφέας, Μεταφραστής

O Τεύκρος Μιχαηλίδης είναι Κύπριος μαθηματικός και συγγραφέας που δραστηριοποιείται στο χώρο της «μαθηματικής μυθοπλασίας». Έχει εκδώσει επτά μυθιστορήματα, μια συλλογή αστυνομικών διηγημάτων και τρία βιβλία επιστημονικής εκλαΐκευσης. Ακόμα έχει συμμετάσχει με διηγήματά του σε πολλούς συλλογικούς τόμους. Έργα του έχουν μεταφραστεί σε οκτώ ξένες γλώσσες. Η Γαλλική Δημοκρατία τον έχει τιμήσει με τον τίτλο «Chevalier dans l’ ordre des palmes académiques». Το πρόσφατο μαθηματικό – αστυνομικό του μυθιστόρημα, Εικασία 3ν+1 κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ψυχογιός. Ακόμη έχει μεταφράσει από τα Αγγλικά και τα Γαλλικά 48 βιβλία σχετικά με τα μαθηματικά και την ιστορία των επιστημών. Είναι ιδρυτικό μέλος της Ελληνικής Λέσχης Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας και της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ.

Ιστοσελίδα του Τεύκρου Μιχαηλίδη

Σχετικές ομιλίες