Βλάχου Έλια
Ζέπου Αμαλία
Καρρά Μαρία - Θάλεια
Παπούλιας Πάνος
Φλεβοτόμος Φώτης
Χανδακά Σοφία
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
26/11/2015
Διάρκεια
92:14
Εκδήλωση
Τα Μουσεία Είμαστε Εμείς: Διευρύνοντας τον Ρόλο των Μουσείων και των Πολιτιστικών Οργανισμών στην Κοινωνία
Χώρος
Μουσείο Μπενάκη (κτήριο οδού Πειραιώς)
Διοργάνωση
Μουσείο Μπενάκη
US Embassy Greece
British Council
Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός, Μουσειολογία
Ετικέτες
μουσείο, πολιτιστικός οργανισμός, κοινωνία
Σε έναν κόσμο που αντιμετωπίζει συνεχώς νέες κοινωνικές, πολιτικές και οικονομικές προκλήσεις, οι πολιτιστικοί φορείς καλούνται να σκεφτούν ξανά τον ρόλο και την απήχησή τους στην κοινωνία. Μέσα από μια γνήσια ανάγκη να παράγουν κοινωνικό έργο και να απευθύνονται σε όλο και πιο ευρύ κοινό, επιλαμβάνονται θέματα όπως η διαφορετικότητα, η ανεκτικότητα, η καινοτομία, η δημιουργικότητα και η συμμετοχικότητα.
Προκύπτουν, έτσι, κάποια ερωτήματα: Τα μουσεία ορίζονται από τα αντικείμενα ή από τους ανθρώπους; Τα κέντρα παραστατικών τεχνών αποτελούν χώρους θεάτρου και χορού ή χώρους συμμετοχής στα κοινά; Ποια είναι τα στοιχεία που προσφέρουν ολοκληρωμένες εμπειρίες στους επισκέπτες; Καθώς η οικονομική βιωσιμότητα αποτελεί επίμαχο ζήτημα, πώς μπορούν τα μουσεία να συνδεθούν περισσότερο με τις κοινότητές τους και να ανταποκριθούν σε δημογραφικές αλλαγές; Μπορούν οι πολιτιστικοί φορείς να γίνουν δυνάμεις κοινωνικής συνοχής; Εν τέλει, σε ποιον ανήκουν τα μουσεία;
Η 5η Ημερίδα για τα Μουσεία που διοργανώνεται από το Μουσείο Μπενάκη, την Πρεσβεία των Η.Π.Α. στην Αθήνα και το British Council, εξετάζει τα παραπάνω ζητήματα. Διακεκριμένοι ομιλητές από την Ελλάδα, τις ΗΠΑ και τη Μεγάλη Βρετανία εξετάζουν τους τρόπους με τους οποίους μουσεία και πολιτιστικοί οργανισμοί μπορούν να λειτουργήσουν ως παράγοντες αλλαγής στην κοινωνία.
Η Έλια Βλάχου, Υπεύθυνη Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς, είναι αριστούχος του τμήματος Ιστορίας-Αρχαιολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, με μεταπτυχιακές σπουδές στη Μουσειολογία (École du Louvre), την Προϊστορική Αρχαιολογία (Paris I) και τη Συγκριτική Λογοτεχνία (Paris IV-Sorbonne).
Εργάζεται ως σύμβουλος μουσειακής και πολιτιστικής διαχείρισης στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Στο παρελθόν έχει εργαστεί ως μουσειολόγος σε αίθουσες τέχνης, στην 5η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων (Λακωνία) και στο Νομισματικό Μουσείο. Από το 2003 έως το 2017 απασχολήθηκε στο Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς (2003-2006: Υπεύθυνη Επικοινωνίας και Προβολής, 2007-2017: Προϊσταμένη Υπηρεσίας Μουσείων), με βασικές αρμοδιότητες τη διαχείριση και λειτουργία του Δικτύου Μουσείων ΠΙΟΠ, τον συντονισμό της υλοποίησης και ολοκλήρωσης συγχρηματοδοτούμενων από την Ε.Ε. προγραμμάτων, καθώς και τον σχεδιασμό και υλοποίηση του Συστήματος Διαχείρισης Ποιότητας της Υπηρεσίας Μουσείων, το οποίο είναι πιστοποιημένο κατά ISO 9001:2008.
Έχει διοργανώσει και συντονίσει μεγάλο αριθμό περιοδικών και μόνιμων εκθέσεων, επιστημονικών εκδηλώσεων, συνεδρίων, σεμιναρίων και ποικίλων εκπαιδευτικών και πολιτιστικών δράσεων. Συμμετέχει με εισηγήσεις σε πολλές επιστημονικές διοργανώσεις της Ελλάδας και του εξωτερικού, καθώς και σε μεταπτυχιακά σεμινάρια μουσειολογίας και πολιτιστικής διαχείρισης.
Είναι μέλος των διεθνών κριτικών επιτροπών για τα βραβεία Heritage in Motion (καινοτόμες εφαρμογές ΝΤ στον χώρο του πολιτισμού και Živa Award (μουσεία του σλαβικού κόσμου), της τετραμελούς επιτροπής Taskforce 2020 της European Museum Academy , καθώς και του ελληνικού τμήματος του ICOM και του TICCIH.
Ενδιαφέρεται για θέματα πολιτιστικής διαχείρισης, καινοτόμων μεθόδων ερμηνείας του υλικού και άυλου πολιτισμού και ανάλυσης της εμπειρίας των επισκεπτών.
Η Αμαλία Ζέπου υπηρέτησε στον Δήμο Αθηναίων ως Αντιδήμαρχος για την Κοινωνία των Πολιτών και την Καινοτομία από το 2014 έως το 2019. Το 2013 δημιούργησε την πλατφόρμα της κοινωνίας των πολιτών «συνΑθηνά», η οποία αναπτύχθηκε περαιτέρω σε μια ιδέα που κέρδισε το βραβείο Bloomberg Philanthropies Mayors Challenge τον Σεπτέμβριο του 2014. Το «συνΑθηνά» οδήγησε σε δύο κομβικά έργα στη διοίκηση της Αθήνας, τα οποία βασίζονται σε νέες συνεργατικές διαδικασίες με την κοινωνία των πολιτών: μία στρατηγική αντιμετώπισης του φαινομένου των γκράφιτι και ένα νέο μοντέλο διαχείρισης ενός δημοτικού κτιρίου-δημοτικής αγοράς σε μια γειτονιά της Αθήνας. Το «συνΑθηνά» αναπτύχθηκε στη συνέχεια ως ένα δυναμικό δίκτυο για τη σύνδεση με τους ενεργούς πολίτες με στόχο την ένταξη των μεταναστών και των προσφύγων, στο έργο “Curing the Limbo”, το οποίο χρηματοδοτήθηκε από την πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής “Urban Innovative Actions”. Υπήρξε υπεύθυνη για την υποψηφιότητα της Αθήνας ως Ευρωπαϊκής Πρωτεύουσας Καινοτομίας το 2018 και για την ίδρυση του νέου τομέα Κοινωνικής Καινοτομίας στον Δήμο Αθηναίων. Πριν από τη θέση της στον Δήμο, εργαζόταν ως ανεξάρτητη παραγωγός ντοκιμαντέρ, ενώ μεγάλωνε τα τρία της παιδιά στην Αθήνα. Έλαβε το πτυχίο της στην Κοινωνική Ανθρωπολογία από το London School of Economics και συνέχισε μεταπτυχιακές σπουδές στα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας στο New School for Social Research της Νέας Υόρκης.
Ο Φώτης Φλεβοτόμος είναι εικαστικός και μουσικός, και αναπτύσσει πολυαισθητικές αφηγήσεις που αναδεικνύουν τη διαφορετικότητα στον τρόπο που βλέπουμε τα πράγματα. Το 2013 ξεκίνησε να συνεργάζεται με το Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) για τη δημιουργία πολυαισθητικών εργαστηρίων που απευθύνονται σε άτομα με χαμηλή όραση ή τυφλότητα, και για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Κέντρου Επισκεπτών του ΚΠΙΣΝ σε σχολεία και πανεπιστημιακές σχολές. Το 2012 άρχισε να μελετά τις συλλογές του Μουσείου Μπενάκη και να σχεδιάζει με το Τμήμα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων το μηνιαίο πρόγραμμα πρόσβασης του μουσείου για επισκέπτες με απώλεια όρασης (το οποίο προσφέρεται στο κοινό από τον Οκτώβριο του 2014). Με υποτροφία του Ιδρύματος Fulbright έχει εργαστεί ως επισκέπτης καλλιτέχνης στη New York Public Library εστιάζοντας στην ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση του κοινού πάνω σε ζητήματα χαμηλής όρασης και δημιουργικότητας. Έχει σπουδάσει ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και Θεωρία της Τέχνης και της Μουσικής στο University of Essex (MPhil).
Διδάκτορας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, η Σοφία Χανδακά είναι Κοινωνική Ανθρωπολόγος, ειδικευμένη στη μελέτη του υλικού πολιτισμού και των μουσείων, με μεγάλη εμπειρία στην πολιτιστική διαχείριση. Από το 1998 εργάζεται στο Μουσείο Μπενάκη όπου έχει συντονίσει και επιμεληθεί πολλές εκθέσεις και εκδόσεις και έχει συμβάλει στον επιστημονικό διάλογο με αριθμό συγγραμμάτων και ανακοινώσεων. Ως Επιμελήτρια του τμήματος των Πολιτισμών του Κόσμου, η ΣΧ δίνει προτεραιότητα στην ευαισθητοποίηση του κοινού σε ζητήματα πολιτιστικής διαφορετικότητας και κοινωνικής ενσωμάτωσης. Παράλληλα, δραστηριοποιείται στη μουσειακή κοινότητα με τη διοργάνωση και τη συμμετοχή σε συνέδρια, σεμινάρια, εργαστήρια, προγράμματα πολιτιστικής ανταλλαγής και συνεργασίες που αφορούν σε σύγχρονες μουσειακές πρακτικές, όπως είναι η ετήσια Ημερίδα για τα Μουσεία, σε συνδιοργάνωση ΜΜ, Πρεσβείας των ΗΠΑ και British Council. Το 2006-2008 δίδασκε στο Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Είναι συντονίστρια του Δικτύου Επαγγελματιών Μουσείων του British Council και μέλος των διεθνών δικτύων The Robert Bosch Cultural Managers Network, MitOst και Tandem Network. Το 2018-2019, συνεργάστηκε με τον Δήμο Αθηναίων στο έργο ROCK, ως ειδικός σύμβουλος σε ζητήματα πολιτισμικής δημοκρατίας και πρόσβασης στον πολιτισμό. Είναι επίσης εθελόντρια - Αντιπρόεδρος της ΜΚΟ HOPEgenesis και εθελόντρια στην Ομάδα Αιγαίου.