Jackson Shannon
Balme Christopher
Αρφαρά Κάτια
Γλώσσα
Αγγλική (με παράλληλη ελληνική μετάφραση)
Ημερομηνία
25/05/2015
Διάρκεια
119:06
Εκδήλωση
Λέξεις & Σκέψεις στη Στέγη 2014 – 2015
Χώρος
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
Διοργάνωση
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση
Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός
Ετικέτες
εικαστικές τέχνες, παραστατικές τέχνες, αστικό τοπίο
Στην ανάρτηση αυτή, οι ομιλίες δημοσιεύονται στην ελληνική γλώσσα, είτε στην ελληνική πρωτότυπη εκφορά τους είτε με παράλληλη μετάφραση από τα αγγλικά στα ελληνικά.
Αν θέλετε να παρακολουθήσετε την εκδήλωση με τις ομιλίες δημοσιευμένες στην αγγλική γλώσσα, πατήστε εδώ.
Δεδομένου ότι μία από τις βασικές προκλήσεις του projectX Apartments είναι η παραβίαση των κοινωνικών και πολιτιστικών ορίων, αυτή η συζήτηση αποσκοπεί να ανοίξει έναν κριτικό δημόσιο διάλογο σχετικά με τις δυνατότητες που έχει η κοινωνικά στρατευμένη τέχνη να αναδείξει τις σύγχρονες αντιφάσεις και ομογενοποιημένες αντιλήψεις των ανθρώπινων γεωγραφιών. Οι δεκαπέντε site-specific δημιουργίες Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών, οι οποίοι προέρχονται από τους χώρους των παραστατικών και εικαστικών τεχνών, του κινηματογράφου και της αρχιτεκτονικής, φανερώνουν την επιθυμία των επιμελητών να φέρουν την κατακερματισμένη αθηναϊκή κοινωνία σε έναν εικονικό «κοινό χώρο» (έστω εν μέρει και προσωρινά). Αυτές οι διαμεσικές παρεμβάσεις, εμπνευσμένες και σχεδιασμένες ειδικά για ιδιωτικούς χώρους με τη συνεργασία των ενοίκων τους, χαρτογραφούν κατά κάποιον τρόπο κεντρικές περιοχές της Αθήνας, που από το ξεκίνημα της κρίσης βρίσκονται στο επίκεντρο των πολιτικών και κοινωνικών αναταράξεων.
Μπορεί ένα καλλιτεχνικό έργο να αναπλαισιώσει τις καθημερινές συνθήκες ζωής χωρίς να συμβάλει στις τάσεις εξευγενισμού τους (gentrification); Ποιες είναι οι προοπτικές και τα όρια των «κοινωνικών έργων»; Πρέπει οι πρωτοποριακές καλλιτεχνικές πρακτικές να εμπλέκονται με πολιτικά ζητήματα; Μπορεί η δημόσια τέχνη να οδηγήσει τους θεατές σε μια ενεργό συμμετοχή στην κοινωνία των πολιτών; Θα μπορούσαμε να φανταστούμε μια καλλιτεχνική δημιουργία που δεν είναι κοινωνικά ή πολιτικά στρατευμένη χωρίς να επιστρέψουμε στο μοντερνιστικό δόγμα του αυτοαναφορικού έργου τέχνης;
Συμμετέχουν:
Christopher Balme: Καθηγητής Θεατρικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Μονάχου και Πρόεδρος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Θεατρικής Έρευνας
Shannon Jackson: Διευθύντρια του Καλλιτεχνικού Ερευνητικού Κέντρου και Καθηγήτρια Ρητορικής και Σπουδών Θεάτρου, Χορού και Περφόρμανς στη Σχολή Δημόσιας Πολιτικής Goldman του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Μπέρκλεϋ
Επιστημονική επιμέλεια και συντονισμός:
Κάτια Αρφαρά, Δρ Ιστορίας της Τέχνης – Θεατρολόγος, Καλλιτεχνική Διευθύντρια Θεάτρου και Χορού της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών
Παρουσία καλλιτεχνών και συνεργατών του X Apartments
Οργάνωση: Goethe-InstitutAthen& Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
Η Shannon Jackson είναι διευθύντρια του Ερευνητικού Κέντρου Τεχνών και καθηγήτρια του τμήματος Ρητορικής και Θεάτρου, Χορού και Παραστατικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Μπέρκλεϋ. Στα βιβλία της Σάννον Τζάκσον περιλαμβάνονται τα: Performing Art, Supporting Publics (Routledge, 2011), Professing Performance: Theatre in the Academy from Philology to Performativity (Cambridge University Press, 2004), Lines of Activity: Performance, Historiography, Hull-House Domesticity (University of Michigan Press 2000)·υπό έκδοση είναι και το βιβλίο της, The Builders Association: Performance and Media in Contemporary Theater (M.I.T. Press). Αυτή την περίοδο ετοιμάζει μια συλλογή λέξεων-κλειδιών στη σύγχρονη τέχνη και την περφόρμανς σε συνεργασία με το Pew Center for Art and Heritage και συγγράφει ένα βιβλίο για τις καλλιτεχνικές συμπράξεις με τον προσωρινό τίτλο The Way We Perform Now. Η Τζάκσον έχει λάβει αρκετές βραβεύσεις, ενώ το 2015 έλαβε υποτροφία από το ίδρυμα Guggenheim.
Shannon Jackson is Director of the Arts Research Center and Goldman Professor of Rhetoric and of Theater, Dance and Performance Studies at the University of California, Berkeley. Her books include Social Works: Performing Art, Supporting Publics (Routledge, 2011), Professing Performance: Theatre in the Academy from Philology to Performativity (Cambridge University Press, 2004), Lines of Activity: Performance, Historiography, Hull-House Domesticity (University of Michigan Press 2000), and forthcoming from M.I.T. Press, The Builders Association: Performance and Media in Contemporary Theater. Currently she is creating an edited collection of keywords in contemporary art and performance in collaboration with the Pew Center for Art and Heritage, and is working on a book on cross-art coalition with the working title, The Way We Perform Now. Jackson has received many honors, including a 2015 John Simon Guggenheim Fellowship.
Ο Christopher B. Balme είναι καθηγητής του τμήματος θεατρικών σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Μονάχου και πρόεδρος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Θεατρικών Ερευνών. Γεννήθηκε και σπούδασε στη Νέα Ζηλανδία και αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο του Οτέιγκο. Από το 1985 ζει και εργάζεται στη Γερμανία με θέσεις στα πανεπιστήμια του Βύρτσμπουργκ, του Μονάχου και του Μάιντς. Από το 2004 έως το 2006 o ΚρίστοφερΜπαλμ ήταν καθηγητής του τμήματος θεατρικών σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ. Σταβιβλίατουπεριλαμβάνονταιτα: Theatrical syncretism and postcolonial drama (Oxford, 1999), Pacific Performances: Theatricality and Cross-Cultural Encounter in the South Seas (Palgrave Macmillan, 2007), The Cambridge Introduction to Theatre Studies (Cambridge University Press, 2008) καιThe theatrical public sphere (Cambridge University Press, 2014). Στο επίκεντρο των ερευνητικών του ενδιαφερόντων είναι η κληρονομιά του μοντερνισμού στην παγκοσμιοποίηση των τεχνών, το θέατρο και ο δημόσιος χώρος και η σχέση των μέσων με την περφόρμανς. Στα ελληνικά έχει εκδοθεί το βιβλίο του Εισαγωγή στις θεατρικές σπουδές από τις εκδόσεις Πλέθρον (2012).
Christopher Balme currently holds the chair in theatre studies at the University of Munich and is president of the International Federation for Theatre Research. He was born and educated in New Zealand where he graduated from the University of Otago. He has lived and worked in Germany since 1985 with positions at the universities of Würzburg, Munich and Mainz. From 2004 to 2006 he held the chair in theatre studies at the University of Amsterdam. Recent publications include Decolonizing the Stage: Theatrical syncretism and postcolonial drama, (Oxford, 1999), Pacific Performances: Theatricality and Cross-Cultural Encounter in the South Seas (Palgrave Macmillan, 2007), The Cambridge Introduction to Theatre Studies (Cambridge University Press, 2008) and The theatrical public sphere (Cambridge University Press, 2014). His current research interests focus on the legacy of modernism in the globalization of the arts; theatre and the public sphere; the relationship between media and performance.
Η Κάτια Αρφαρά είναι ερευνήτρια, συγγραφέας, καθηγήτρια και επιμελήτρια. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού στις θεατρικές σπουδές από το Πανεπιστήμιο Αθηνών και διδακτορικού στην ιστορία της τέχνης από το Πανεπιστήμιο της Σορβόννης. Τα δοκίμιά της, που εστιάζουν στα σημεία συνάντησης των παραστατικών και των εικαστικών τεχνών, έχουν δημοσιευτεί σε επιστημονικά περιοδικά και κριτικές ανθολογίες. Έχει διδάξει σε πανεπιστήμια στην Ελλάδα και τη Γαλλία. Είναι ερευνήτρια στο Κέντρο για την Ιστορία και τη Θεωρία των Τεχνών του Παρισιού (EHESS). Από το 2009, είναι καλλιτεχνική διευθύντρια Θεάτρου και Χορού της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση. Έχει γράψει το βιβλίο Théâtralités contemporaines (2011).
Katia Arfara is an Athens-based researcher, writer, teacher and curator. She holds an MA in theatre studies (Athens University) and a PhD in art history (Sorbonne University). Her essays at the crossroads of performing and visual arts have appeared in various journals and critical anthologies. She has lectured extensively in France and Greece. Dr Arfara is a associate researcher at the Centre for the History and Theory of the arts (EHESS, Paris). Since 2009 she has been the theater and dance artistic director at the Onassis Cultural Center. She is the author of the book Théâtralités contemporaines (2011).