Φωτοπούλου Σταυρούλα - Βίλλυ
Μαζαράκης - Αινιάν Φίλιππος
Κονιόρδου Λυδία
Κόρκα Έλενα
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
02/03/2018
Διάρκεια
00:13:29
Εκδήλωση
Θεσμικές Προσεγγίσεις σε εκφάνσεις του Νεότερου Υλικού Πολιτισμού
Χώρος
Εθνικό και Ιστορικό Μουσείο
Διοργάνωση
Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς, ΥΠΠΟ
Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός
Ετικέτες
νεότερος υλικός πολιτισμός, θεσμική προσέγγιση, προστασία, Ελλάδα, 20ός αιώνας
Η Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς διοργάνωσε ημερίδα με θέμα: «Θεσμικές Προσεγγίσεις σε εκφάνσεις του Νεότερου Υλικού Πολιτισμού», που πραγματοποιήθηκε στις 2 Μαρτίου 2018, στο Εθνικό και Ιστορικό Μουσείο (κτήριο Παλαιάς Βουλής).
Στόχος της ημερίδας ήταν η ανάδειξη της θεσμικής προσέγγισης και προστασίας του νεότερου υλικού πολιτισμού στην Ελλάδα, από τις αρχές του 20ου αιώνα ως σήμερα.
Συμμετείχαν έγκριτοι ερευνητές από τον ακαδημαϊκό χώρο, καθώς και επιστημονικό προσωπικό του ΥΠΠΟΑ.
Η Σταυρούλα –Βίλλυ Κ. Φωτοπούλου γεννήθηκε στην Καλαμάτα, και αποφοίτησε από το 1ο Γενικό Λύκειο της πόλης.
Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών.
Εργάζεται από το 1996 στο Υπουργείο Πολιτισμού, όπου τοποθετήθηκε ως απόφοιτος της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης.
Διαθέτει μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών στη Σύγχρονη Ιστορία (ΕΚΠΑ, 2008) και στην Κοινωνική Λαογραφία (ΕΚΠΑ, 2011).
Χειρίζεται άριστα την αγγλική γλώσσα και ικανοποιητικά τη γαλλική και την ισπανική.
Είναι Διευθύντρια Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς στη Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς από το 2014. Έχει εκπροσωπήσει το Υπουργείο Πολιτισμού σε Διεθνείς Οργανισμούς (UNESCO, EE), αναφορικά με θέματα αρμοδιότητάς της.
Σπουδές στην κλασική αρχαιολογία και εξειδίκευση στην προστασία αρχιτεκτονικής κληρονομιάς (Πανεπιστήμιο Leuven Βελγίου). Εργάζεται ως επιμελητής στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο (Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδος), υπεύθυνος των συλλογών σχεδίων και όπλων. Ασχολείται επίσης με τη συγκριτική νεώτερη ιστορία της Ευρώπης. Έχει επιμεληθεί εκδόσεις και εκθέσεις πάνω στα αντικείμενα αυτά. Υπεύθυνος ανάπτυξης και συντονισμού των ψηφιακών δικτύων και μέσων του μουσείου, συμπεριλαμβανομένου και σχετικού προγράμματος ΕΣΠΑ. Αντιπρόεδρος (τέως πρόεδρος) της Διεθνούς Ενώσεως Μουσείων Ιστορίας (IAMH) και ταμίας του Ελληνικού Τμήματος του ICOM, καθώς και παλαιότερα του ICMAH (Διεθνής Επιτροπή Μουσείων και Συλλογών Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ICOM). Με τις ιδιότητες αυτές έχει συμμετάσχει στην διοργάνωση σειράς διεθνών επιστημονικών συναντήσεων σε κοινωνικά θέματα αιχμής.
Η Λυδία Κονιόρδου γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Αγγλική Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Αποφοίτησε από τη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου και παράλληλα με την υποκριτική σπούδασε μουσική και χορό.
Ως ηθοποιός έχει ερμηνεύσει σημαντικούς ρόλους του κλασικού και σύγχρονου ρεπερτορίου στην Ελλάδα και το εξωτερικό, σε συνεργασία με το Εθνικό Θέατρο, το Θέατρο Τέχνης «Κάρολος Κουν», τα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Λάρισας, Βόλου και Πάτρας, καθώς και με το Θέατρο Chatelet στο Παρίσι, το Teatro Piccolo στο Μιλάνο και πολλά άλλα.
Στο θέατρο έχει συνεργαστεί με διακεκριμένους σκηνοθέτες, όπως ο Κάρολος Κουν, ο Αλέξης Μινωτής, ο Κώστας Τσιάνος, ο Λευτέρης Βογιατζής, ο Σωτήρης Χατζάκης, ο Robert Wilson, ο Alexander Vassiliev, ο Γιάννης Κόκκος κ.ά..
Ως σκηνοθέτις, εκτός από παραστάσεις σύγχρονου θεάτρου, έχει σκηνοθετήσει αρχαίες τραγωδίες για το Εθνικό Θέατρο, το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Λάρισας, το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βόλου, το Ωδείο Αθηνών και το Μουσείο Getty στην Καλιφόρνια, ΗΠΑ.
Για το έργο της και τη συνολική της προσφορά στο θέατρο έχει βραβευτεί με το Βραβείο Κάρολος Κουν και το Βραβείο Κριτικών Θεάτρου και Χορού.
Ως παιδαγωγός, με εξειδίκευση κυρίως στο αρχαίο δράμα, έχει διδάξει στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου, το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, το Τμήμα Θεάτρου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, αλλά και σε σεμινάρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Επίσης, δίδαξε και σκηνοθέτησε αρχαίο δράμα στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, του Binghamton N.Y., της Οξφόρδης και στην Ακαδημία Θεάτρου της Σαγκάης.
Διετέλεσε Καλλιτεχνική Διευθύντρια στα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βόλου και Πάτρας και Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού στην κυβέρνηση Τσίπρα από το 2016 έως το 2018.
Η Έλενα Κόρκα είναι αρχαιολόγος, διδάκτωρ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, με θέμα διδακτορικής διατριβής: «Το ζήτημα της επανένωσης των γλυπτών του Παρθενώνα στο πλαίσιο της νέας διεθνούς πρακτικής επιστροφής πολιτιστικών αγαθών». Γνωρίζει άριστα τέσσερεις γλώσσες (αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά).
Έχει λάβει μέρος σε πολλές ανασκαφικές έρευνες και έχει την διεύθυνση της:
• ανασκαφικής ελληνοαμερικανικής έρευνας στη θέση Ράχη Κουτσογκίλλα Κεγχρεών Κορινθίας και της
• ανασκαφικής έρευνα στη θέση Φανερωμένη Χιλιομοδίου Κορινθίας
Είναι Προϊσταμένη της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων και έχει διατελέσει Προϊσταμένη του Τμήματος Ελληνικών και Ξένων Επιστημονικών Ιδρυμάτων, Οργανισμών και Διεθνών Θεμάτων (2001-2006), Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων (2006-2009), Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Τεκμηρίωσης και Προστασίας Πολιτιστικών Αγαθών (2009-2010) και Προϊσταμένης της Εφορείας Αρχαιοπωλείων και Ιδιωτικών Αρχαιολογικών Συλλογών (2010-2014).
Έχει εκπροσωπήσει το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού σε πολλές διεθνείς συναντήσεις στο εξωτερικό, ως επί το πλείστον της UNESCO (Γενική Διάσκεψη, Επιτροπή Παγκόσμιας Κληρονομιάς, Διακυβερνητική Επιτροπή για την Επιστροφή Πολιτιστικών Αγαθών στις Χώρες Προέλευσής τους ή την Απόδοσή τους σε Περίπτωση Παράνομης Κτήσης, κ.α.), του Συμβουλίου της Ευρώπης (Επιτροπή CD-PATEP), του ICOMOS, του ICCROM κ.α. Είναι μέλος πολλών επιτροπών στην Ελλάδα και το εξωτερικό και εκλεγμένο μέλος του Συμβουλίου του ICCROM (Διεθνές Κέντρο για τη Μελέτη Προστασίας και Συντήρησης της Πολιτιστικής Κληρονομιάς) και Αντιπρόεδρος για την περιφέρεια της ΝΑ Μεσογείου της Διεθνούς Επιστημονικής Επιτροπής για τη Διαχείριση της Αρχαιολογικής Κληρονομιάς (ICAHM – International Committee on Archaeological Heritage Management) του Διεθνούς Συμβουλίου για τα Μνημεία και τις Τοποθεσίες (ICOMOS – International Council on Monuments and Sites). Υπήρξε εθνική συντονίστρια για τα μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO (2007-2010).
Έχει λάβει μέρος σε πολλά συνέδρια στο εσωτερικό και το εξωτερικό για το ζήτημα της επιστροφής των Μαρμάρων του Παρθενώνα, για τα Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς και την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και έχει αρθρογραφήσει αναφορικά με τα ανωτέρω θέματα.
Πιο αναλυτικά, έχει συγγράψει περί τα 150 άρθρα και μελέτες και είχε την επιστημονική επιμέλεια εκδόσεων αναφορικά με το ιστορικό της απομάκρυνσης των Μαρμάρων από τον λόρδο Έλγιν, τα Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς, την ορθή διαχείριση των αρχαιολογικών Χώρων και Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς, την προστασία τους από φυσικές καταστροφές, την Επιστροφή Πολιτιστικών Αγαθών στις Χώρες Προέλευσής τους και αναφορικά με το επιστημονικό έργο των Ξένων Αρχαιολογικών Σχολών στην Ελλάδα. Επίσης έχει την επιστημονική επιμέλεια της συγκεντρωτικής έκδοσης για τα αποτελέσματα της ανασκαφικής έρευνας στη Ράχη Κουτσογκίλλα Κεγχρεών και έχει δημοσιεύσει σε επιστημονικά περιοδικά και τόμους συνεδρίων επιστημονικά πορίσματα σχετικά με την ανασκαφική έρευνα στη Φανερωμένη Χιλιομοδίου Κορινθίας. Έχει δώσει πολλές συνεντεύξεις στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και είχε την επιστημονική επιμέλεια περίπου 35 εκθέσεων και συνεδρίων σχετικά με τα ανωτέρω θέματα.
Έχει εκδώσει παιδικό βιβλίο με θέμα την προστασία της Παγκόσμιας Κληρονομιάς και έχει οργανώσει πολλά εκπαιδευτικά προγράμματα αρχαιολογικού περιεχομένου.
Έχει τιμηθεί από Διεθνείς Επιτροπές για την Επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα για τη δράση και το έργο της για την Επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα, είναι αντεπιστέλλον μέλος του Γερμανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου στην Αθήνα και έχει τιμηθεί και επαινεθεί πολλαπλώς από διάφορους επιστημονικούς φορείς.