Κοπιδάκης Μιχάλης Ζ.
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
01/11/2011
Διάρκεια
11:51
Εκδήλωση
Συμπόσιο: "Ο Εικοστός αιώνας στην ποίηση του Ελύτη. Η ποίηση του Ελύτη στον εικοστό πρώτο αιώνα"
Χώρος
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Διοργάνωση
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών - Megaron Plus
Κατηγορία
Λογοτεχνία
Ετικέτες
Οδυσσέας Ελύτης
Ήταν ο ήλιος με τον άξονά του μέσα μου πολυάχτιδος όλος με καλούσε
Στο κρυπτογράφημα των αναγραμματισμών που γράφουν οι κόρες με την κιμωλία
ΡΩΕΣ, ΑΛΑΣΘΑΣ, ΑΡΙΜΝΑ, ΟΛΗΙΣ, ΑΪΣΑΝΘΑ, ΥΕΛΤΗΣ
παρών είναι κι ο Ήλιος (ΟΛΗΙΣ) - Αυτά τα έξη ονόματα, δηλαδή Έρως, Θάλασσα, Μαρίνα, Ήλιος, Αθανασία, Ελύτης συγκροτούν τα principia του ελυτικού μικρόκοσμου.
Η συμπλοκή Νοητός Ήλιος της Δικαιοσύνης προέρχεται από το τροπάριο που ψάλλεται κατά την Ακολουθία των Μεγάλων Ωρών την ημέρα των Χριστουγέννων:
Άνέτειλες, Χριστέ, εκ Παρθένου, νοητέ ήλιε της δικαιοσύνης και αστήρ σε υπέδειξεν εν σπηλαίω χωρούμενον του αχώρητου. Μάγους οδήγησας εις προσκύνησίν σου, μεθ’ ων σε μεγαλύνομεν; Ζωοδότα, δόξα σοι.
Τα κείμενα αυτά θα τα είχε ακούσει πολλές φορές καθότι φιλακόλουθος, αλλά και αν ακόμη δεν είχαν αγκιστρωθεί στη μνήμη του, θα τα είχε συναντήσει στον Συνέκδημον (Μέγας και ιερός Συνέκδημος ορθοδόξου Χριστιανού), το βιβλίο που είχε ζητήσει να του αποστείλουν στο Παρίσι την εποχή που είχε αρχίσει να συνθέτει το Άξιον Εστί.[...]
(Απόσπασμα από την ομιλία του καθηγητή Μ.Ζ. Κοπιδάκη στο Συμπόσιο "Ο Εικοστός αιώνας στην ποίηση του Ελύτη. Η ποίηση του Ελύτη στον εικοστό πρώτο αιώνα").
Ο Μιχάλης Ζ. Κοπιδάκης σπούδασε κλασική φιλολογία στο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης και της Χαϊδελβέργης. Από το 1975 ως το 1998 υπηρέτησε ως βοηθός, λέκτορας, επίκουρος, αναπληρωτής και καθηγητής στο Φιλολογικό Τμήμα της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Από το 1998 ως το 2010 υπηρέτησε ως καθηγητής στο Τμήμα Μεθοδολογίας, Ιστορίας και Θεωρίας της Επιστήμης του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Για πολλά χρόνια τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα επικεντρώθηκαν στην υφολογική ανάλυση και στο θρησκειολογικό υπόβαθρο της μετάφρασης των Εβδομήκοντα, της Καινής Διαθήκης και της Ελληνόφωνης Ιουδαϊκής Γραμματείας. Μελέτησε ιδιαίτερα φαινόμενα «συγκρητισμού», πώς δηλαδή από ετερόκλητα στοιχεία συγκροτείται ένα λογοτεχνικό κείμενο και κατ΄ επέκταση μια θρησκευτική δοξασία. Ο Μ. Ζ. Κοπιδάκης έχει επίσης συγγράψει άρθρα και μονογραφίες για την αρχαία λογοτεχνική κριτική, τους παροιμιογράφους, τη μυθολογία, την ιστορία της ελληνικής γλώσσας και τη νεοελληνική ποίηση.