Πατρικίου Αλεξάνδρα
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
30/10/2019
Διάρκεια
00:23:35
Εκδήλωση
Οπτικοακουστικά Αρχεία: ζητήματα διαχείρισης και πρόσβασης
Χώρος
Ιστορικό Αρχείο ΠΙΟΠ
Διοργάνωση
Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς
Ελληνική Αρχειακή Εταιρεία
Κατηγορία
Αρχειονομία / Βιβλιοθηκονομία, Ιστορία
Ετικέτες
οπτικοακουστικά αρχεία, διαχείριση, πρόσβαση, οπτικοακουστική κληρονομιά, τεχνολογικές εξελίξεις, Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, κινηματογραφικά αρχεία, ανοικτή πρόσβαση, ελληνική μουσική, Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος "Λίλιαν Βουδούρη", Αρχείο Προφορικής Ιστορίας, Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος, είδηση, ιστορικό τεκμήριο, ΑΠΕ-ΜΠΕ, Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ελληνικός κινηματογράφος, σύγχρονος ελληνικός κινηματογράφος, νεώτερη πολιτιστική κληρονομιά
Το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ) και η Ελληνική Αρχειακή Εταιρεία (ΕΑΕ) διοργάνωσαν ημερίδα με θέμα «Οπτικοακουστικά Αρχεία: ζητήματα διαχείρισης και πρόσβασης», τη Δευτέρα 29 Οκτωβρίου, στο Ιστορικό Αρχείο του Ιδρύματος, στον Ταύρο.
Η συνάντηση πραγματοποιείται με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας Οπτικοακουστικής Κληρονομιάς (World Day for Audiovisual Heritage), όπως καθιερώθηκε το 2005 από τη Γενική Διάσκεψη της UNESCO, για την ανάδειξη της οπτικοακουστικής αρχειακής κληρονομιάς ως μέσου καταγραφής της ανθρώπινης δράσης και διάσωσης της ιστορικής μνήμης.
Η συνεχόμενη εξέλιξη των σύγχρονων τεχνολογιών και ο αυξανόμενος όγκος των οπτικοακουστικών τεκμηρίων δημιουργούν τεράστιες προκλήσεις για τους φορείς διατήρησής τους και καθιστούν επιτακτική μια σειρά πολιτικών σχετικά με την αρχειοθέτηση, διατήρηση, αξιοποίηση και πρόσβαση στις συλλογές, με δεδομένο και τη μετάβαση από αναλογικές σε ψηφιακές μορφές. Υπαρκτός είναι και ο κίνδυνος της απαξίωσης αντίστοιχων συλλογών υλικού σε φιλμ, ταινίες και δίσκους λόγω οικονομικής ανεπάρκειας ή υποτίμησης της σημασίας τους και της ταχείας τεχνολογικής εξέλιξης των μέσων ανάγνωσης. Οι συνθήκες αυτές δημιουργούν την ανάγκη η αρχειακή κοινότητα να εστιάσει στο ζήτημα της ευθραυστότητας των ιστορικών ηχογραφήσεων και κινούμενων εικόνων.
Οι διοργανωτές φιλοδοξούν η συνάντηση να αποτελέσει την πρώτη ευκαιρία για αντίστοιχους φορείς να παρουσιάσουν πρακτικές και να μοιραστούν προβληματισμούς, ώστε να εμπεδωθεί ο διάλογος σε θέματα αξιοποίησης οπτικοακουστικών συλλογών και διασφάλισης της πρόσβασης σε αυτές. Το πρόγραμμα της ημερίδας συγκροτείται από παρουσιάσεις περιεχομένου και πολιτικών διατήρησης και πρόσβασης συναφών φορέων, την εμπειρία ερευνητών και δημιουργών καθώς και ειδικές προβολές ιστορικών οπτικοακουστικών τεκμηρίων στα οποία αποτυπώνονται εικόνες της Ελλάδας κατά τον 20ό αιώνα.
Η Αλεξάνδρα Πατρικίου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1979. Αποφοίτησε από το τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης και έλαβε μεταπτυχιακό δίπλωμα ευρωπαϊκών σπουδών από το Πάντειο Πανεπιστήμιο (2003) και το King’s College, London (2005). Είναι διδάκτορας Νεότερης Ελληνικής Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου (2012), με θέμα διατριβής "Απεικονίσεις της Γηραιάς Ηπείρου. Ο 'διάλογος' για την Ευρώπη στην Ελλάδα (1941-1946)".
Υπήρξε υπότροφος του ΙΚΥ (2006-2009), του Ιδρύματος Παιδείας και Ευρωπαϊκού Πολιτισμού (2010-2011) και του Stanley J. Seeger Center for Hellenic Studies, Princeton University (2009). Υπό την επίβλεψη του Αλέξη Δημαρά έχει εργαστεί στο ΜΙΕΤ για την επιμέλεια έκθεσης με θέμα τα σχολικά αναγνωστικά (2010) και στο Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών και Γενικής Παιδείας (Ιδρυτής Σχολή Μωραΐτη) για τη δημοσίευση των Αναλέκτων του Αλέξανδρου Δελμούζου (Η γλώσσα είναι μόνο μέσον, Αθήνα 2014). Είναι ιδρυτικό μέλος του Εργαστηρίου Μελέτης Νεότερου Ελληνικού Εβραϊσμού. Από τον Ιανουάριο του 2017 εργάζεται ως ερευνήτρια σε θέματα που σχετίζονται με το Ολοκαύτωμα και ως υπεύθυνη για το Αρχείο Προφορικής Ιστορίας του Εβραϊκού Μουσείου Ελλάδος. Έχει δημοσιεύσει εργασίες πάνω στην ιστορία της ευρωπαϊκής ενοποίησης, τον δημοτικισμό και τη δεκαετία του 1940. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα κινούνται γύρω από την κοινωνική ιστορία της Ελλάδας του 20ού αιώνα.