Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Το διαφορετικό παιδί: Ενδυνάμωση του παιδιού - Ενίσχυση του γονεϊκού ρόλου - Διαχείριση στην τάξη

Αστέρη Θεοδώρα-Ντορέττα, Αρμενιάκου Κωνσταντίνα, Παπαδιά Πελιώ

16 Φεβρουαρίου 2022

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 02:00:52 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 209

Παιδιά σε μόνιμη υπερδιέγερση, μικροί ανεμοστρόβιλοι, που μιλούν ασταμάτητα. Αγόρια και κορίτσια με μεγάλη ευαισθησία, με έντονες φοβίες, που δεν καταφέρνουν να εκφραστούν. Παιδιά με υπερβολική ενέργεια ή εκρήξεις συναισθημάτων και άλλα με έντονη δυσφορία και τάσεις απομόνωσης. Γονείς που δεν ξέρουν πώς να αντιδράσουν στα μικρά καθημερινά προβλήματα που κάποτε μοιάζουν ανυπέρβλητα και εκπαιδευτικοί που καλούνται να υπηρετήσουν μια νέα, σύνθετη πραγματικότητα, τη συμπεριληπτική εκπαίδευση, που ενίοτε φαντάζει ουτοπική. Τα παιδιά έχουν ανάγκη από ένα ασφαλές πλαίσιο ώστε να γίνουν χαρούμενοι ενήλικες. Τα διαφορετικά παιδιά ακόμα περισσότερο διψούν για αποδοχή της διαφορετικότητάς τους, για να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις της οικογένειας και του σχολείου και ταυτόχρονα να αναπτύξουν τις ξεχωριστές δυνατότητές τους.

Με αφορμή τον πολύ χρήσιμο και πρακτικό εικονογραφημένο οδηγό της Γαλλίδας ψυχολόγου και παιδαγωγού Marina Failliot-Laloux, Το παιδί μου είναι διαφορετικό. Πώς να το βοηθήσω;, οι εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ και το Τaλκ www.talcmag.gr οργάνωσε μια διαδικτυακή συζήτηση για την κατανόηση των διαφορετικών παιδιών και την ενίσχυση των ενηλίκων που εμπλέκονται στη φροντίδα και την εκπαίδευσή τους, ώστε να μπορέσουν να τα βοηθήσουν να εξελιχθούν νοητικά, σωματικά και συναισθηματικά.

Το βιβλίο παρουσιάζει με ένα διαφορετικό πνεύμα το μαθησιακό και αναπτυξιακό προφίλ και τις ανάγκες των παιδιών με διαταραχές της μάθησης (δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία), με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα (ΔΕΠ/Υ), με υψηλή νοημοσύνη, με σύνδρομο Άσπεργκερ. Η συζήτηση κινήθηκε γύρω από καλές πρακτικές και ιδέες για την αξιοποίηση του βιβλίου Το παιδί μου είναι διαφορετικό. Πώς να το βοηθήσω;, ώστε το διαφορετικό παιδί:
  • να ελέγχει το σώμα του… για να μην κουράζεται από την υπερδιέγερση και την υπεραισθησία,
  • να διαχειρίζεται τα συναισθήματά του… για να μάθει να τα εκφράζει, να μην έχει εκρήξεις θυμού, να μην αγχώνεται, να μην αποσύρεται,
  • να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της καθημερινότητας… χωρίς πίεση και υπερβολική αυστηρότητα,
  • να συμμετέχει σε οικογενειακές εκδηλώσεις και εξόδους… χωρίς να κουράζεται και να προκαλεί εντάσεις,
  • να ανακαλύψει τις ξεχωριστές δυνατότητές του και να τις αξιοποιήσει… για να διατηρήσει τη ζωντάνια και τη δημιουργικότητά του.

Συζητούν η Θεοδώρα-Ντορέττα Αστέρη, Δρ Ειδικής Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας ΕΚΠΑ, Συντονίστρια της Επιστημονικής Μονάδας «Ειδική και Συμπεριληπτική Εκπαίδευση», Προϊσταμένη του Τμήματος Εκπαιδευτικής Καινοτομίας και Ενταξιακής Εκπαίδευσης του ΙΕΠ και η Κωνσταντίνα Αρμενιάκου, συγγραφέας, παιδαγωγός, μεταφράστρια του βιβλίου Το παιδί μου είναι διαφορετικό. Πώς να το βοηθήσω;
Συντονίζει η Πελιώ Παπαδιά, αρχισυντάκτρια του Τaλκ και του www.talcmag.gr.


Το BLOD ευχαριστεί τους διοργανωτές για την παραχώρηση του βίντεο της εκδήλωσης.

Αστέρη Θεοδώρα-Ντορέττα Δρ Ειδικής Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας ΕΚΠΑ, Συντονίστρια της Επιστημονικής Μονάδας «Ειδική και Συμπεριληπτική Εκπαίδευση», Προϊσταμένη του Τμήματος Εκπαιδευτικής Καινοτομίας και Ενταξιακής Εκπαίδευσης του ΙΕΠ

Η Θεοδώρα-Ντορέττα Αστέρη, δασκάλα, δρ Ειδικής Παιδαγωγικής & Ψυχολογίας του ΕΚΠΑ είναι Σύμβουλος Α' ΙΕΠ και έχει υπηρετήσει στην εκπαίδευση των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο τυπικό και ειδικό δημοτικό σχολείο για πάνω από 25 χρόνια. Έχει σπουδάσει στη Ζωσιμαία Παιδαγωγική Ακαδημία, ψυχογλωσσολογία στο Πανεπιστήμιο Μασαχουσέτης, ΗΠΑ, Παιδαγωγικές Σπουδές στο ΕΚΠΑ και Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου. Έχει διδάξει τα θέματα των μαθησιακών δυσκολιών και των προβλημάτων λόγου και ομιλίας από το 2001 και διδάσκει αυτόνομες διδακτικές ενότητες της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης σε μεταπτυχιακά προγράμματα και προγράμματα δια βίου μάθησης του ΕΚΠΑ και του ΠΑΠΕΛ.

Έχει επιμεληθεί επιστημονικές εκδόσεις για τα θέματα ειδικής και συμπεριληπτικής εκπαίδευσης και είναι μέλος συγγραφικών ομάδων σε συλλογικούς τόμους μελέτες, οδηγούς και προγράμματα σπουδών για την εκπαιδευτική υποστήριξη των μαθητών/μαθητριών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες - δυσλεξία, με νοητική αναπηρία και αυτισμό. Έχει εκπονήσει εκπαιδευτικό λογισμικό και συμμετάσχει σε ελληνικά και διεθνή επιστημονικά συνέδρια με ανακοινώσεις ως προς το ερευνητικό της έργο. Έχει υπηρετήσει το θεσμό των Κέντρων Διάγνωσης Αξιολόγησης και Υποστήριξης των μαθητών/μαθητριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες από την ίδρυση τους το 2001 ως ερευνήτρια/εισηγήτρια του θεσμού, ως ειδική εκπαιδευτικός και ως προϊσταμένη. Μιλάει αγγλικά, γαλλικά και ισπανικά. Μέλος του διεθνούς δικτύου εκπαιδευτικών στην εκπαίδευση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των δικαιωμάτων του παιδιού. Εχει γεννηθεί, ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

Αρμενιάκου Κωνσταντίνα Συγγραφέας, Παιδαγωγός, Μεταφράστρια

Η Κωνσταντίνα Αρμενιάκου γεννήθηκε και ζει στην Κέρκυρα, όπου εργάζεται ως νηπιαγωγός. Είναι πτυχιούχος του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, του Τμήματος Γλωσσολογίας του Πανεπιστημίου της Τουλούζης και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου του Πανεπιστημίου της Σορβόννης στη Γλωσσολογία, με ειδίκευση στη Διδακτική των γαλλικών και των γλωσσών.

Από το 2006, ασχολείται με τη λογοτεχνία για παιδιά και το εκπαιδευτικό βιβλίο καθώς και με τη μετάφραση παιδικών και εκπαιδευτικών βιβλίων από τη γαλλική στην ελληνική γλώσσα. Έχει βραβευτεί τρεις φορές από τη Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά (Εύφημο Μνεία Μικρής Ιστορίας, Βραβείο Μικρής Ιστορίας, Έπαινος Ποίησης) και από το Υπουργείο Παιδείας στα πλαίσια του Θεσμού Αριστείας και Καινοτόμων Πρακτικών. Επισκέπτεται συχνά σχολεία και βιβλιοθήκες για να ενισχύσει τις δράσεις φιλαναγνωσίας και συμμετέχει ως εισηγήτρια σε επιμορφωτικά σεμινάρια για εκπαιδευτικούς.

Από τις εκδόσεις Μεταίχμιο κυκλοφορούν τα βιβλία της Η Νεφέλη δεν έχει κινητό, Μια αλεπουδίτσα πονηριά σταλίτσα, Το όνομα του δράκου, Μια χαρούμενη ιστορία, Οι ιππότες της ελευθερίας. Επίσης, είναι μεταφράστρια του βιβλίου Το παιδί μου είναι διαφορετικό. Πώς να το βοηθήσω;

Παπαδιά Πελιώ Αρχισυντάκτρια του Τaλκ και του www.talcmag.gr

Η Πελιώ Παπαδιά γεννήθηκε στην Αθήνα το 1979. Σπούδασε στο Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του ΕΚΠΑ και συνέχισε σε μεταπτυχιακό επίπεδο με Πολιτισμικές Σπουδές, ασχολούμενη κυρίως με θέματα μιντιακής προπαγάνδας, φύλου και ισότητας, κινηματογράφου, ιστορίας του ραδιοφώνου και διαμόρφωσης πολιτισμικών προτύπων μέσα από την κινούμενη εικόνα. Το 2006 εξέδωσε το βιβλίο Επικοινωνία και ΜΜΕ. Προετοιμασία για την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης (Εκδόσεις Γκιούρδας). Ήταν υπότροφος του Ιδρύματος Ωνάση και μέχρι το 2011 εργαζόταν ως ερευνήτρια/επιστημονική συνεργάτης/διδάσκουσα στο Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ, ως ερευνήτρια στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος και ως καθηγήτρια σε δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ και ΚΕΚ και στη Σχολή Σταυράκου.

Το 2011, ήδη μητέρα δύο παιδιών, ξεκίνησε να εργάζεται στο νεοσύστατο τότε Free Press για γονείς Τaλκ και στην ιστοσελίδα του www.talcmag.gr, ως συντάκτρια, υπεύθυνη διαδικτυακής ανάπτυξης και επικοινωνίας και social media manager. Στην πορεία, έγινε και υπεύθυνη ύλης και αρχισυντάκτρια και συνεχίζει ακάθεκτη να παρακολουθεί τη γονεϊκή συνθήκη και να γράφει για κάθε πτυχή αυτής.

Το 2015 εξέδωσε το βιβλίο Το ημερολόγιο της νέας μαμάς (Εκδόσεις Παπαδόπουλος). Άριστη γνώστρια αγγλικών και γαλλικών, έχει μεταφράσει αρκετά βιβλία για γονείς και παιδιά, ενώ πρόσφατα ολοκλήρωσε το διετές πρόγραμμα διόρθωσης και επιμέλειας κειμένων του ΙΑΝΟΥ, με καθηγητές τον Δημήτρη Θάνα και την Πελαγία Μαρκέτου και έχει ξεκινήσει να καταπιάνεται και με αυτό το αντικείμενο. Στον ελεύθερό της χρόνο, μεταξύ συγγραφής κειμένων, παρουσιάσεων βιβλίων, μεταφράσεων, διορθώσεων και επιμελειών, διαβάζει ασταμάτητα.

Σχετικές ομιλίες