Κυριακίδου Αθανασία
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
09/06/2017
Διάρκεια
13:51
Εκδήλωση
Επιστημονικό μουσικολογικό συμπόσιο: Η Νεοελληνική συμφωνία
Χώρος
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Διοργάνωση
Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη» - Σύλλογος «Οι φίλοι της μουσικής»
Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός
Ετικέτες
ελληνική μουσική, συμφωνική μουσική, ελληνική συμφωνική μουσική, έλληνες συνθέτες, νεοελληνική συμφωνία, Ελληνικές Μουσικές Γιορτές, Χρήστος Σαμαράς
Στο πλαίσιο των 13ων Ελληνικών Μουσικών Γιορτών (συνδιοργάνωση: Ελληνικές Μουσικές Γιορτές - Κρατική Ορχήστρα Αθηνών) η Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος “Λίλιαν Βουδούρη” συνδιοργάνωσε ημερίδα με τίτλο «Η νεοελληνική Συμφωνία», με τη συμμετοχή έγκριτων μουσικολόγων και μουσικών.
Το Blod βιντεοσκόπησε και δημοσιεύει όλες τις ομιλίες που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της ημερίδας.
Το συμφωνικό έργο του Χρήστου Σαμαρά
Οι τέσσερεις συμφωνίες του Χρήστου Σαμαρά περιέχουν όλα τα χαρακτηριστικά της κάθε περιόδου, καθώς ο συνθέτης, είναι συνεπής ως προς τη συνθετική του δημιουργία. Η Συμφωνία αρ. 1 (1998), συνοψίζει τις τεχνικές σύνθεσης της πρώιμης εποχής, αλλά και τη φιλοσοφική ματιά του συνθέτη πριν από το 1990. Μια διαδρομή, που αρχικά περνά από τις κύριες τάσεις της Κεντρικής Ευρώπης κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ΄80, μετουσιώνεται για να οδηγήσει στην ώριμη πια ταυτότητα από το 1991 και έπειτα. Η παρούσα αναλυτική προσέγγιση έχει ως επίκεντρο την πρώτη ανάγνωση στοιχείων που εμφανίζονται κυρίως στις επόμενες τρεις συμφωνίες [Συμφωνία αρ.2 (2010), Συμφωνία αρ. 3, (2011) και Συμφωνία αρ. 4, (2014)] και περιγράφει το ύφος του συνθέτη, ως προς τα μουσικά χαρακτηριστικά, αλλά και τις φιλοσοφικές του τάσεις. Τεχνικές όπως το ισοκράτημα, η ενσωμάτωση στοιχείων από της βυζαντινή μουσική, το δημοτικό και λαϊκό τραγούδι είναι μια συνολική πρόταση του συνθέτη στην πλήρη απαξίωση των μουσικών αξιών της μουσικής του παρελθόντος από τις σύγχρονες τάσεις. Τα στοιχεία της παράδοσης και οι παραδεδομένες αυστηρές δομές δημιουργούν ένα προκλητικό παιχνίδι με το χρόνο και συνδυάζονται με έννοιες όπως ο μυστικισμός, η χρήση της αλληγορίας και τα συμβολικά αρχέτυπα. Η αντίθεση της αυστηρής οργάνωσης της δομής με τις έντονες εναλλαγές ηχοχρωματικών όγκων προκύπτουν από τις μεταφυσικές αγωνίες του συνθέτη.
Η Αθανασία Κυριακίδου ξεκίνησε τις μουσικές της σπουδές στο Νέο Ωδείο Θεσσαλονίκης και συνέχισε στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης. Αποφοίτησε από τις τάξεις Ανώτερων Θεωρητικών, Πτυχίου Φλάουτου και Βυζαντινής Μουσικής, ενώ μαθήτευσε στη Διεύθυνση Ορχήστρας με καθηγητή τον Κάρολο Τρικολίδη. Σπούδασε στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και ολοκλήρωσε τις Μεταπτυχιακές της σπουδές στη Διεύθυνση Χορωδίας στο California State University, Los Angeles (τάξη του καθηγητή Donald Brinegar) και το Διδακτορικό της στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται στην Ιστορική Μουσικολογία, με έμφαση στη μελέτη του χορωδιακού υλικού.
Απέσπασε δύο Α’ θέσεις σε διαγωνισμούς διεύθυνσης ορχηστρικών συνόλων. Έχει ιδρύσει το Εργαστήρι Διεύθυνσης στη Θεσσαλονίκη, ενώ δίδαξε τα Τμήματα Διεύθυνσης Χορωδίας και Αρχαρίων στο 2ο - 8ο Πανελλήνιο Masterclass Διεύθυνσης Ορχήστρας και Χορωδίας, υπό τη διοργάνωση του Δήμου Αθηναίων και του Μαέστρου Μιχάλη Οικονόμου. Την ακαδημαϊκή χρονιά 2014-2015 μελέτησε, ως μεταδιδακτορική υπότροφος, το Αντικείμενο της Χειρονομίας. Τις χρονιές 2012-2013 και 2014-2016 δίδαξε το μάθημα της Διεύθυνσης Φωνητικών Συνόλων στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ.