Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

«Tοπολογικές Σπουδές»: Πέρα από ένα μουσικό έργο, προς έναν «μουσικό τόπο»

Κοσώνα Φανή, Κοκκινάρης Γιώργος

16 Φεβρουαρίου 2024

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 01:38:05 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 383
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Η ομάδα ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ και το Μουσείο Ηρακλειδών διοργάνωσαν, την Παρασκευή 16 Φεβρουαρίου 2024 στο κτίριο του Μουσείου Ηρακλειδών, που βρίσκεται στην οδό Αποστόλου Παύλου 37 (στον πεζόδρομο του Θησείου), εκδήλωση με θέμα

«Tοπολογικές Σπουδές»:
Πέρα από ένα μουσικό έργο, προς έναν «μουσικό τόπο»

Μία τοπολογία ηχοχρωμάτων γίνεται παλέτα για τη δημιουργία ενός μουσικού έργου. Ή μάλλον, κάτι περισσότερο: για τη δημιουργία μίας μήτρας μουσικών εκδοχών, για οποιαδήποτε όργανα.

Οι μουσικοί που το παίρνουν στα χέρια τους, λαμβάνουν κάτι περισσότερο από μία παρτιτούρα: λαμβάνουν έναν χάρτη πλοήγησης και οδηγίες χρήσης του, για να δημιουργήσουν τη δική τους διαδρομή. Ο χάρτης αυτός τους ωθεί σε μία διαδραστική σχέση με το έργο, ταυτόχρονα ενισχύοντας τη συλλογική επικοινωνία μεταξύ τους. Όλες οι δυνατές διαδρομές όλων των πιθανών μουσικών οργάνων, αν ενωθούν, σχηματίζουν έναν «μουσικό τόπο», κάτι πολύ μεγαλύτερο και ευρύτερο από τη συνήθη έννοια του μουσικού έργου.

Η συνθέτρια Φανή Κοσώνα εξηγεί την κατασκευή, το μαθηματικό υπόβαθρο, την ηχητικότητα του έργου της και τη μη συμβατική μουσική του σημειογραφία. Ο κοντραμπασίστας Γιώργος Κοκκινάρης δίνει το παρών μαζί με το κοντραμπάσο του, για να καταθέσει την εμπειρία του από την οπτική γωνία του ερμηνευτή και να παρουσιάσει ζωντανά παραδείγματα.

Κοσώνα Φανή Συνθέτις - Μαθηματικός

Η Φανή Κοσώνα δραστηριοποιείται την τελευταία εικοσαετία στον χώρο της μουσικής δημιουργίας, με σταθερή διάθεση έρευνας και αναζήτησης πρωτότυπων δομικών και αισθητικών οραματισμών. Στοιχείο αναφοράς στη δημιουργική της πορεία, αποτέλεσε η στενή σχέση της με την επιστήμη των μαθηματικών η οποία – ιδιαίτερα και πιο συνειδητά από το 2007 και έπειτα – οδήγησε σε θεμελιωμένες αντιλήψεις σχετικά με τη δόμηση του μουσικού έργου, είτε με αυστηρή μαθηματική μοντελοποίηση, είτε με την εφαρμογή συγκροτημένων δομικών διαδικασιών και μεθόδων, όπως ο «τοπολογικός σχεδιασμός» του μουσικού έργου αλλά και άλλων οργανωμένων «αποδομητικών - μορφογενετικών» διαδικασιών που απορρέουν από μοντέλα σχετιζόμενα με τις επιστήμες της πολυπλοκότητας.

Η διαδρομή των σπουδών της περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τη φοίτησή της στις τάξεις των Ανωτέρων Θεωρητικών (αντίστιξη, φούγκα) στο Conservatoire de Paris (CNSMDP) με καθηγητές τους Jean Paul Holstein και Michel Merlet, καθώς και σπουδές ενορχήστρωσης, μουσικής δωματίου, πιάνου (πρώτα βήματα στην Ελλάδα με την Μαρίνα Χανίδου – Δημητριάδου και στη συνέχεια στο Παρίσι με τους Jacques Lagarde και Bernard Ringeissen), σύνθεσης με τον Θόδωρο Αντωνίου, πτυχίο μαθηματικών στο ΕΚΠΑ, μία μακριά διαδρομή που καταλήγει με την εκπόνηση της διδακτορικής της διατριβής με θέμα «Εφαρμογές Μαθηματικών Μοντέλων της Τοπολογίας και της Θεωρίας Καταστροφών στη Σύνθεση Μουσικής» (Ιόνιο Πανεπιστήμιο).

Η πολύχρονη δημιουργική της πορεία περιλαμβάνει συνεργασίες με μια πλειάδα διακεκριμένων μουσικών και ensembles σε συναυλίες και δισκογραφία, καθώς και συμμετοχές σε διεθνή φεστιβάλ (ISCM World New Music Days, Belgrade International Review of Composers, Resilience Festival κ.ά.). Το 2022 έλαβε το β’ βραβείο του διεθνούς διαγωνισμού σύνθεσης «Re-thinking Xenakis».

Διδάσκει σύνθεση στα Ωδεία «Φίλιππος Νάκας» και «Musical Praxis». Έχει πραγματοποιήσει πολυάριθμα σεμινάρια και εργαστήρια για τεχνικές σύνθεσης και ανάλυση έργων του 20ού και 21ου αιώνα αλλά και διαλέξεις σχετικά με διασυνδέσεις της μουσικής με τα μαθηματικά. Είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών, έχοντας διατελέσει και μέλος του Δ.Σ. αυτής από το 2013 έως το 2018.

Κοκκινάρης Γιώργος Κοντραμπασίστας

Σχετικές ομιλίες