Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Τραβάω φωτογραφίες γιατί δεν έχω μνήμη

Makos Christopher, Αγραφιώτης Δημοσθένης

4 Ιουνίου 2014

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 90:42 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 1500
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /
Ομιλητές
Makos Christopher
Αγραφιώτης Δημοσθένης

Γλώσσα
Αγγλική, Ελληνική (πρόλογος)

Ημερομηνία
04/06/2014

Διάρκεια
90:42

Εκδήλωση
Megaron Plus - Διαλέξεις

Χώρος
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Διοργάνωση
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών - Megaron Plus

Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός

Ετικέτες
φωτογραφία, Νέα Υόρκη,  Μαν Ρέυ, Άντυ Γουόρχολ

«Ο πιο σύγχρονος φωτογράφος της Αμερικής», σύμφωνα με τον Άντυ Γουόρχολ.  Από το μέντορά του, τον Μαν Ρέυ, μέχρι τον πιο γνωστό μαθητή του, τον Άντυ Γουόρχολ, ο ελληνοαμερικανός φωτογράφος έχει καταγράψει την καλλιτεχνική σκηνή της Νέας Υόρκης από το 1970 και μετά, την πανκ και ροκ σκηνή του '80 και '90 στην Αμερική, αλλά και την αρχιτεκτονική και καλλιτεχνική σκηνή ευρωπαϊκών πόλεων.
 

Συντονιστής ο καλλιτέχνης και ποιητής Δημοσθένης Αγραφιώτης.
 

Οι έλληνες παππούδες του Κρις Μάκος (Christopher Μakos) εγκαταστάθηκαν στο Λόουελ της Μασαχουσέτης τη δεκαετία του '20. Εργάτες και οι δύο, συναντήθηκαν στο εργοστάσιο της περιοχής όπου δούλευαν και έφτιαξαν την οικογένειά τους. Ο Κρις Μάκος γεννήθηκε το 1948 στο Λόουελ, μεγάλωσε στην Καλιφόρνια και έφτασε στη Νέα Υόρκη στα τέλη του '60, μετά το λύκειο, χωρίς σχέδια και συγκεκριμένες φιλοδοξίες, όπως λέει ο ίδιος: «ήμουν χίπι, συνάντησα κάποιον που θα διέσχιζε τη χώρα με μια Μάστανγκ και είπα γιατί όχι;».
 

Σπούδασε αρχιτεκτονική στο Παρίσι και εργάστηκε για λίγο ως μαθητευόμενος του Μαν Ρέυ: «Μου δίδαξε να εμπιστεύομαι τις αρχικές  εντυπώσεις». Ο Άντυ Γουόρχολ έλεγε για τον Μάκος ότι ήταν «ο πιο σύγχρονος φωτογράφος στην Αμερική».
 

Η Νέα Υόρκη του '70 ήταν η σκηνή μιας μοναδικής δημιουργικής έκρηξης. Ο Μάκος εντάχθηκε στο σκηνικό αυτό και απαθανάτισε «ένα οπτικό μανιφέστο της εποχής» και τη σχέση του με την ακατέργαστη αφέλεια της δεκαετίας εκείνης. Συνδέθηκε στενά με τον Γουόρχολ, τον Ζαν-Μισέλ Μπασκιά, τον Κιθ Χέιρινγκ, που έβαλαν την υπογραφή τους σε εκείνη τη θύελλα δημιουργικότητας και ο ίδιος υπήρξε αφετηρία πολλών εξελίξεων στη σκηνή της σύγχρονης αμερικανικής τέχνης. Έγινε διάσημος φτιάχνοντας πορτρέτα με αμεσότητα, χαρακτηριστική εκείνου του μποέμ ρεύματος που «σε έσπρωχνε να είσαι διαφορετικός, να μη φοβάσαι αυτό που είσαι».
 

Στα 66 του χρόνια έχει ακόμα μια νεανική γοητεία και μια μανιακή ενέργεια, προτιμά να ζει στο τώρα: «Δεν είμαι αισθηματίας, με ενδιέφερε πάντα να ζω τη στιγμή και εξακολουθεί να με ενδιαφέρει. Πηγαίνω όπου πηγαίνουν τα πράγματα». Έζησε όλη του τη νεοϋορκέζική ζωή ως μποέμ στο Γουέστ Βίλατζ, απ' όπου περιφέρεται στην πόλη μόνο με ποδήλατο και καταγράφει με το φακό του την εξέλιξή της.
 

Οι φωτογραφίες του έχουν εκτεθεί σε γκαλερί και μουσεία (Γκούγκενχαϊμ στο Μπιλμπάο, Tate Modern στο Λονδίνο, Whitney Museum of American Art της Νέας Υόρκης, IVAM στη Βαλένθια, Μουσείο Reina Sofia στη Μαδρίτη), έχουν δημοσιευτεί σε περιοδικά και εφημερίδες, όπως στα Paris Match και Wall Street Journal. Είναι συγγραφέας πολλών σημαντικών βιβλίων, μεταξύ άλλων τα Warhol, μια φωτογραφική βιογραφία (2007), Andy Warhol in China: The Photographs of Christopher Makos (2007) και Christopher Μakos Polaroids (2009). Περισσότερα από 100 μουσεία στον κόσμο έχουν περιλάβει τις φωτογραφίες του στις μόνιμες συλλογές τους και πολλοί συλλέκτες αγοράζουν φωτογραφίες του για τις ιδιωτικές δικές τους –Μάλκολμ Φορμπς, Πέδρο Αλμοδόβαρ, Τζάνι Βερσάτσε κ.ά. Μια φωτογραφία του όπου απεικονίζονται ο Άντυ Γουόρχολ με τη Λάιζα Μινέλι πουλήθηκε πρόσφατα στον οίκο Σόθμπις για 45.000 δολάρια και μια άλλη της Ελίζαμπεθ Τέιλορ για 30.000 δολάρια.

Makos Christopher Φωτογράφος

Ο Κρις Μάκος γεννήθηκε το 1948 στο Λόουελ, μεγάλωσε στην Καλιφόρνια και έφτασε στη Νέα Υόρκη στα τέλη του '60, μετά το λύκειο, χωρίς σχέδια και συγκεκριμένες φιλοδοξίες, όπως λέει ο ίδιος: «ήμουν χίπι, συνάντησα κάποιον που θα διέσχιζε τη χώρα με μια Μάστανγκ και είπα γιατί όχι;».

Σπούδασε αρχιτεκτονική στο Παρίσι και εργάστηκε για λίγο ως μαθητευόμενος του Μαν Ρέυ: «Μου δίδαξε να εμπιστεύομαι τις αρχικές  εντυπώσεις». Ο Άντυ Γουόρχολ έλεγε για τον Μάκος ότι ήταν «ο πιο σύγχρονος φωτογράφος στην Αμερική».

Η Νέα Υόρκη του '70 ήταν η σκηνή μιας μοναδικής δημιουργικής έκρηξης. Ο Μάκος εντάχθηκε στο σκηνικό αυτό και απαθανάτισε «ένα οπτικό μανιφέστο της εποχής» και τη σχέση του με την ακατέργαστη αφέλεια της δεκαετίας εκείνης. Συνδέθηκε στενά με τον Γουόρχολ, τον Ζαν-Μισέλ Μπασκιά, τον Κιθ Χέιρινγκ, που έβαλαν την υπογραφή τους σε εκείνη τη θύελλα δημιουργικότητας και ο ίδιος υπήρξε αφετηρία πολλών εξελίξεων στη σκηνή της σύγχρονης αμερικανικής τέχνης. Έγινε διάσημος φτιάχνοντας πορτρέτα με αμεσότητα, χαρακτηριστική εκείνου του μποέμ ρεύματος που «σε έσπρωχνε να είσαι διαφορετικός, να μη φοβάσαι αυτό που είσαι».

Στα 66 του χρόνια έχει ακόμα μια νεανική γοητεία και μια μανιακή ενέργεια, προτιμά να ζει στο τώρα: «Δεν είμαι αισθηματίας, με ενδιέφερε πάντα να ζω τη στιγμή και εξακολουθεί να με ενδιαφέρει. Πηγαίνω όπου πηγαίνουν τα πράγματα». Έζησε όλη του τη νεοϋορκέζική ζωή ως μποέμ στο Γουέστ Βίλατζ, απ' όπου περιφέρεται στην πόλη μόνο με ποδήλατο και καταγράφει με το φακό του την εξέλιξή της.

Οι φωτογραφίες του έχουν εκτεθεί σε γκαλερί και μουσεία (Γκούγκενχαϊμ στο Μπιλμπάο, Tate Modern στο Λονδίνο, Whitney Museum of American Art της Νέας Υόρκης, IVAM στη Βαλένθια, Μουσείο Reina Sofia στη Μαδρίτη), έχουν δημοσιευτεί σε περιοδικά και εφημερίδες, όπως στα Paris Match και Wall Street Journal. Είναι συγγραφέας πολλών σημαντικών βιβλίων, μεταξύ άλλων τα Warhol, μια φωτογραφική βιογραφία (2007), Andy Warhol in China: The Photographs of Christopher Makos (2007) και Christopher Μakos Polaroids (2009). Περισσότερα από 100 μουσεία στον κόσμο έχουν περιλάβει τις φωτογραφίες του στις μόνιμες συλλογές τους και πολλοί συλλέκτες αγοράζουν φωτογραφίες του για τις ιδιωτικές δικές τους –Μάλκολμ Φορμπς, Πέδρο Αλμοδόβαρ, Τζάνι Βερσάτσε κ.ά. Μια φωτογραφία του όπου απεικονίζονται ο Άντυ Γουόρχολ με τη Λάιζα Μινέλι πουλήθηκε πρόσφατα στον οίκο Σόθμπις για 45.000 δολάρια και μια άλλη της Ελίζαμπεθ Τέιλορ για 30.000 δολάρια.

Αγραφιώτης Δημοσθένης Ποιητής, Καλλιτέχνης διαμέσων

Ο Δημοσθένης Αγραφιώτης γεννήθηκε στο Καρπενήσι το 1946. Ποιητής και εικαστικός καλλιτέχνης (ζωγραφική, φωτογραφική, διαμέσα/ intermedia, performance/επιτέλεση). Συγγραφέας βιβλίων με δοκίμια και επιστημονικά άρθρα για την τέχνη, την επιστήμη/τεχνολογία, υγεία ως κοινωνικο-πολιτιστικά φαινόμενα και τη νεοτερικότητα. Έχει παρουσιάσει ατομικές και συλλογικές εκθέσεις ζωγραφικής, φωτογραφικής και οπτικής/εικονοσχηματικής ποίησης στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Έχει συμμετάσχει σε εκδόσεις, κοινωνικό-πολιτιστικές εκδηλώσεις, ταχυδρομική τέχνη, πολυμέσα και διαμέσα, επιτελέσεις (performances), " εναλλακτικές" καλλιτεχνικές δραστηριότητες. Παρουσιάζει ειδικό ενδιαφέρον για τις συζεύξεις τέχνης και νέων τεχνολογιών-τεχνοεπιστήμης. Εκδότης του περιοδικού "Κλίναμεν", το οποίο από το 2001 δημοσιεύεται ηλεκτρονικά.

Σχετικές ομιλίες