Lotker Zupanc Sodja
Medak Tomislav
Σταφυλάκης Κωστής
Szreder Kuba
Γλώσσα
Αγγλική
Ημερομηνία
27/11/2015
Διάρκεια
99:52
Εκδήλωση
Transitions | Συμπόσιο: Τέλεια αρμονία Η πρόσφατη τέχνη και πολιτική στην Ανατολική Ευρώπη
Χώρος
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
Διοργάνωση
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση
Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός, Πολιτική, Κοινωνικά θέματα
Ετικέτες
Ανατολική Ευρώπη, τέχνη, πολιτική, πολιτική δράση, ακτιβισμός, εθνικισμός, λιτότητα, ξενοφοβία, ρατσισμός
Στην ανάρτηση αυτή, οι ομιλίες δημοσιεύονται στην πρωτότυπη εκφορά τους στην αγγλική γλώσσα. Αν θέλετε να παρακολουθήσετε το video με παράλληλη μετάφραση στα ελληνικά, πατήστε εδώ.
Scroll down for English Version
Μπορεί η τέχνη να γίνει ο φορέας μιας κοινής πολιτικής δράσης; Ένα διήμερο συμπόσιο για τα καλλιτεχνικά, ακτιβιστικά και πολιτικά διλήμματα της Ανατολικής Ευρώπης.
Πώς αντιδρά η καλλιτεχνική κοινότητα στις πιο σκληρές πολιτικές πρακτικές; Πώς αμφισβητεί τα καταπιεστικά και στενόμυαλα καθεστώτα; Πώς θίγει τα ζητήματα του άκρατου εθνικισμού; Μπορεί η τέχνη, και πάλι, να γίνει ο φορέας μιας κοινής πολιτικής δράσης; Ή μήπως είναι πολλά αυτά που περιμένουμε;
Tο διήμερο συμπόσιο με τίτλο Transitions | Συμπόσιο: Τέλεια αρμονία - Η πρόσφατη τέχνη και πολιτική στην Ανατολική Ευρώπη, με ομιλίες καλλιτεχνών, προβολές, μια διάλεξη, μια περφόρμανς και πάνελ συζητήσεων, αντανακλά τα καλλιτεχνικά, ακτιβιστικά και πολιτικά διλήμματα της Ανατολικής Ευρώπης, όπου η λιτότητα και η ξενοφοβία συνυπάρχουν σε «τέλεια αρμονία». Η σθεναρή αντι-μεταναστευτική στάση της περιοχής αποκαλύπτει κοινωνική αναλγησία, καθώς επίσης φόβο για τον «άλλο» και νεο-εθνικισμούς. Ίσως η διαίρεση μεταξύ Ανατολικής και Δυτικής Ευρώπης να είναι ακόμα βαθύτερη απ’ όσο φανταζόμασταν – και αποδεικνύεται ότι οι μετα-κομουνιστικές συνθήκες δεν αποτελούν παρελθόν.
Επιμέλεια: Κάτια Αρφαρά και Joanna Warsza
Με τους: Boris Groys, Piotr Gruszczynski, Nataša Ilić (WHW), Szabolcs Kiss Pál, LucaJanka László, Sodja Lotker, Tomislav Medak, Livia Páldi, Dan Perjovschi, Hajnalka Somogyi, Kuba Szreder, Adam Szymczyk, Wojtek Ziemilski, Artur Żmijewski, Κωστή Σταφυλάκη
Transitions | Συμπόσιο: Τέλεια αρμονία - Η πρόσφατη τέχνη και πολιτική στην Ανατολική Ευρώπη
Β΄ ΕΝΟΤΗΤΑ
1ο Πάνελ: Η άσκηση πολιτικής με τη χρήση καλλιτεχνικών μέσων στην ημι-περιφέρεια της Ευρώπης
Με τους: Sodja Lotker, Tomislav Medak, Κωστή Σταφυλάκη
Συντονισμός: Kuba Szreder
Οι ομιλητές του πάνελ διερευνούν συγκεκριμένα παραδείγματα του πώς ασκείται η πολιτική (με τη χρήση καλλιτεχνικών μέσων) στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών ημι-περιφερειών. Στη διερεύνηση αυτή αναφέρονται στον τρέχοντα δημόσιο διάλογο για τις «επιτελεστικές» (performative) πτυχές της πολιτικής. Δεν τους απασχολούν ιδιαίτερα ο θόρυβος που επικρατεί τελευταία γύρω από τον όρο αυτόν, όσο κυρίως η ικανότητα του «επιτελεστικού» να αναμειγνύει την αποτελεσματικότητα με την ανατρεπτικότητα, όπως το έχει αναλύσει ο Jon McKenzie, θεωρητικός των Παραστατικών Σπουδών. Τέλος, αναφέρονται, μεταξύ άλλων, στις εμπειρίες της θεατρικής κολεκτίβας BADco. από το Ζάγκρεμπ, τα μέλη της οποίας είναι επίσης ενεργά στα κοινωνικά κινήματα, στην Quadrennial of Performance Design and Space της Πράγας, που βλέπει την πόλη ως ένα ready-made, καθώς και στην τοπική, αθηναϊκή προοπτική με την καλλιτεχνική, ακτιβιστική δράση εντός των πρόσφατων πολιτικών και κοινωνικών αναταραχών.
Transitions | Symposium: Perfect Harmony
Recent Art and Politics in Eastern Europe
Can art become an agent of coming together politically? A two days symposium on artistic, activist and political dilemmas of Eastern Europe.
It almost seemed like all the big problems had moved to Greece. But the agenda changed again —for example the focus is now once again on Eastern Europe, where austerity and xenophobia meet in ‘ perfect harmony’. The region’s firm anti-immigration stance reveals not only social insensitivity, but neo-nationalisms and the fear of the other. The division between East and West in Europe may be even deeper than we thought – and the post-Communist condition is not quite over.
This two-day symposium –with artists’ dialogues, a screening, a lecture, panels and a performance– reflects the artistic, activist and political dilemmas of Eastern Europe. How is the artistic community reacting to the harsher political weather? How does it challenge oppressive and narrow-minded regimes? How does it tackle issues of rampant nationalism? And can art, once again, become an agent of coming together politically? Or is this too much to expect?
Curated by: Katia Arfara and Joanna Warsza
With: Boris Groys, Piotr Gruszczynski, NatašaIlić (WHW), SzabolcsKissPál, Luca JankaLászló, SodjaLotker, Tomislav Medak, Livia Páldi, Dan Perjovschi, HajnalkaSomogyi, Kostis Stafylakis, KubaSzreder, Adam Szymczyk, WojtekZiemilski, ArturŻmijewski
Transitions | Symposium: Perfect Harmony - Recent Art and Politics in Eastern Europe
2nd SESSION
Panel I: Performing politics in Europe’s semi-periphery
With: Sodja Lotker, Tomislav Medak, Kostis Stafylakis
Moderated by Kuba Szreder
The panel will investigate the concrete examples of how the politics are performed (by using artistic means) in the context of European semi-peripheries. In our investigations we will refer to the current discourses about "the performative" aspects of politics. We are not so much interested in the buzz-aspect of this term, but rather in the capacity of "the performative" to merge efficiency and subversiveness, as analyzed by Jon McKenzie, a theoretician of Performance Studies. We will refer, among many others, to the experiences of Zagreb-based collective BADco., whose members were also active in the urban movements; the Prague Quadrennial of Performance Design and Space looking at the city as a ready made; as well as in the local Athenian perspective with the art activist engagement within the recent political and social turbulences.
Η Σόντια Ζουπάντς Λότκερ είναι καλλιτεχνική διευθύντρια της Quadrennial of Performance Design and Space της Πράγας (βραβείο EFFE 2015-16). Εργάζεται ως δραματουργός σε ανεξάρτητες θεατρικές, χορευτικές και site-specific παραγωγές (με τις ομάδες Cia Dani Lima και Farminthe Cave, καθώς και με τη Lottevanden Berg). Έχει διατελέσει επίσης συντονίστρια επιμέλειας για τα διεθνή πρότζεκτ Global City Local City, Space – Performing Artsin Public Space και Urban Heat. Έχει δώσει διαλέξεις στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια, στη Δραματική Σχολή του Πανεπιστημίου Γέηλ, στο Royal Central School of Speech and Drama, ενώ διδάσκει δραματουργία στο διεθνές πρόγραμμα της Σχολής Θεάτρου της Ακαδημίας Παραστατικών Τεχνών (DAMU) της Πράγας.
Artistic Director of the Prague Quadrennial of Performance Design and Space (EFFE Award 2015-16). She works as a dramaturg for independent theatre, dance and site specific projects (with CIA Dani Lima, Farm in the Cave, Lotte van den Berg). She has also served as coordinating curator for multiple international research projects as: Global City Local City, Space – Performing Arts in Public Space and Urban Heat. She has given lectures at Columbia University, Yale School of Drama, Royal Central School of Speech and Drama and teaches dramaturgy in the international program of DAMU Prague.
Τα επιστημονικά ενδιαφέροντα του Τόμισλαβ Μέντακ είναι η σύγχρονη πολιτική φιλοσοφία, η θεωρία των Μέσων και η αισθητική. Μαζί με τους συνεργάτες του, συντονίζει το πρόγραμμα θεωρίας και εκδόσεων του Ινστιτούτου Πολυμέσων (MAMA) στο Ζάγκρεμπ της Κροατίας. Είναι συνήγορος ελεύθερου λογισμικού και ελεύθερης κουλτούρας και ψηφιακός βιβλιοθηκάριος του πρότζεκτ Public Library. Υποστηρίζει την αστική ακτιβιστική πρωτοβουλία Righttothe City Zagreb και παράλληλα εργάζεται με τη θεατρική κολεκτίβα του Ζάγκρεμπ, BADco.
His interests are in contemporary political philosophy, media theory and aesthetics. Together with his colleagues he's co-ordinating the theory and publishing programme of the Multimedia Institute/MAMA (Zagreb). He is a free software and free culture advocate and the digital librarian for the Public Library project. He is a supporter of urban activist initiative Right to the City Zagreb and in parallel he is working with the Zagreb based theatre collective BADco.
Θεωρητικός τέχνης και εικαστικός. Απόφοιτος της ΑΣΚΤ, ακολούθησε μεταπτυχιακές σπουδές στη θεωρία και ιστορία της μοντέρνας τέχνης και στην ευρωπαϊκή φιλοσοφία. Απέκτησε διδακτορικό τίτλο από το Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου, εστιάζοντας στον πολιτικό λόγο που διατύπωσαν οι διεθνείς καλλιτεχνικές εκθέσεις του 21ου αιώνα και ειδικά η Documenta 11. Επιμελήθηκε, με τον Γ. Σταυρακάκη, το ανθολόγιο Το πολιτικό στη σύγχρονη τέχνη (2008). Δίδαξε «Τέχνη βασισμένη στην έρευνα» στην ΑΣΚΤ (2012-2015). Διδάσκει «Εικαστικές Τέχνες» στη Σχολή Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου Πατρών και είναι μεταδιδακτορικός ερευνητής στην ΑΣΚΤ. Ήταν συνεπιμελητής της AGORA, της 4ης Μπιενάλε της Αθήνας και είναι μέλος της επιμελητικής ομάδας της 6ης Μπιενάλε της Αθήνας, Waiting for the Barbarians. Μαζί με τη Βάνα Κωσταγιόλα ίδρυσαν τους KavecS, ένα πείραμα με την καλλιτεχνική στρατηγική της «υπερταύτισης».
Ο Κούμπα Σρέντερ είναι απόφοιτος του Πανεπιστημίου Jagielloński της Κρακοβίας. Εργάζεται ως «ανεξάρτητος» επιμελητής, ενώ τα διαθεματικά του πρότζεκτ συνδυάζουν καλλιτεχνικές πρακτικές με κριτική εξέταση της κοινωνίας. Το 2009 ίδρυσε το Ελεύθερο/Αργό Πανεπιστήμιο της Βαρσοβίας, από κοινού με το ίδρυμα Bęc Zmiana και άλλους συνεργάτες. Στη θεωρητική του έρευνα, εστιάζει στις συσκευές της σύγχρονης καλλιτεχνικής παραγωγής και στο κοινωνικοοικονομικό τους πλαίσιο. Το καλοκαίρι του 2015 του απονεμήθηκε διδακτορικό από το Loughborough University School of the Arts της Αγγλίας. Στη διατριβή του, εξετάζει τις οικονομικές και κρατικές πτυχές της δημιουργίας πρότζεκτ και τις επιπτώσεις τους σε μια «ανεξάρτητη» επιμελητική πρακτική.
He is a graduate of Sociology at Jagiellonian University (Krakow). He works as an independent curator and his interdisciplinary projects combine artistic practices with critical examination of society. In 2009 he initiated Free / Slow University of Warsaw, together with Bęc Zmiana Foundation and other colleagues. In his theoretical research, he reflects upon the apparatuses of contemporary artistic production and their socio-economic context. In the summer of 2015, he was awarded a practice-based PhD from Loughborough University School of the Arts. In his thesis he scrutinizes economic and governmental aspects of project-making and their impact on an independent curatorial practice.