Saslow James
Γλώσσα
Αγγλική
Ημερομηνία
09/03/2018
Διάρκεια
99:37
Εκδήλωση
Σεμινάρια της Εταιρείας Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης (Ε.Ε.Ι.Τ)
Χώρος
Μουσείο Μπενάκη (Κτήριο οδού Πειραιώς)
Διοργάνωση
Εταιρεία Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης (Ε.Ε.Ι.Τ)
Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός
Ετικέτες
σώμα, γυμνό σώμα, θρησκευτική τέχνη, ιταλική Αναγέννηση, Μπαρόκ
Η Εταιρεία Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης (ΕΕΙΤ), είχε τη χαρά να φιλοξενήσει τον καθηγητή James M. Saslow, επίτιμο καθηγητή Ιστορίας της Τέχνης του Queens College και του Graduate Center του City University of New York, προκειμένου να δώσει διάλεξη στο πλαίσιο των τακτικών ομιλιών/σεμιναρίων που διοργανώνει με προσκεκλημένους ιστορικούς τέχνης διεθνούς κύρους.
Στη διάλεξή του, με θέμα Venus versus Jesus: Subversive Sexuality in Religious Art, from Donatello to Artemisia Gentileschi, ο καθηγητής Saslow, εξετάζει την απεικόνιση του σώματος στη θρησκευτική τέχνη της Ιταλικής Αναγέννησης και του Μπαρόκ. Ειδικότερα, εστιάζει στην απεικόνιση ανδρικών και γυναικείων μορφών γυμνών ή ενδεδυμένων με τρόπο, όμως, που να υπαινίσσoνται το γυμνό. Ο αισθησιασμός του γυμνού σώματος, μερικές φορές υπήρξε αποτελεσματικό μέσο μεταφοράς θρησκευτικών μηνυμάτων, ενίοτε όμως προκαλούσε την ερωτική διέγερση των θεατών με τρόπο υπερβολικό ή απαγορευμένο. Ορισμένοι καλλιτέχνες μάλιστα, ενδεχομένως άθελά τους, υπερέβησαν τα όρια, ενώ κάποιοι άλλοι εισήγαγαν έναν απαγορευμένο ερωτισμό – κυρίως ανάμεσα σε άνδρες. Από τον Ντονατέλλο έως τον Μιχαήλ Άγγελο, η Εκκλησία εκμεταλλεύτηκε τον ερωτισμό προκειμένου να προσελκύσει τον θεατή. Η Αντιμεταρρύθμιση, ενώ αρχικά στράφηκε ενάντια σε αυτού του είδους τις απεικονίσεις, οι οποίες θα μπορούσαν να εξωθήσουν τον θεατή στη λαγνεία, ωστόσο κατά τη διάρκεια του 17ου αιώνα τις ευνόησε. Την ίδια περίοδο, οι γυναίκες καλλιτέχνιδες απεικόνιζαν τα θρησκευτικά θέματα από τη δική τους οπτική, υποκειμενοποιώντας τις γυναικείες αναπαραστάσεις και ανατρέποντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις της γυναικείας σεξουαλικότητας.