Γερουλάνου Δέσποινα
Γκούμας Άκης
Κακουλίδου Αλίκη
Βασιλάκου Δήμητρα
Κουλουμπή Ερατώ
Στυλιανού Νίκη
Παπαγεωργίου Ειρήνη
Φραγκάκης Κίμων
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
20/11/2019
Διάρκεια
00:53:08
Εκδήλωση
Το Μουσείο Μου. Το Μουσείο ως Σημείο Συνάντησης
Χώρος
Μουσείο Μπενάκη Πειραιώς 138
Διοργάνωση
Μουσείο Μπενάκη
US Embassy Greece
British Council
Κατηγορία
Μουσειολογία
Ετικέτες
μουσείο, κοινωνικός φορέας, κοινωνικός εταίρος, συμμετοχικότητα, ακτιβισμός, επισκέπτης μουσείου, μοντέλο τρίτου χώρου, Ευρώπη, Η.Π.Α., διαπολιτισμικός διάλογος, επαναπροσδιορισμός ταυτότητας μουσείου, κοινότητα, μουσείο του μέλλοντος, ψηφιακός μετασχηματισμός
Στο συνεχώς μεταβαλλόμενο πεδίο της προσέλκυσης κοινού, τα μουσεία μεταβαίνουν από τη φάση της εσωστρεφούς διαχείρισης της πολιτιστικής κληρονομιάς, στη φάση μετατροπής τους σε ζωντανούς κοινωνικούς, πολιτικούς και συμμετοχικούς χώρους. Εδώ και δύο δεκαετίες, οι πολιτιστικοί οργανισμοί έρχονται αντιμέτωποι με ζητήματα συνάφειας, συμμετοχής, ένταξης αλλά και ακτιβισμού. Η ενεργή ενασχόληση δεν αποσκοπεί μόνο στην προσέλκυση νέου κοινού και στην αύξηση των εσόδων, αλλά είναι κεντρικό ζητούμενο για τη λειτουργία του μουσείου ως κοινωνικού φορέα και εταίρου.
Όλο και περισσότεροι επισκέπτες προσμένουν να διερευνήσουν στον χώρο του μουσείου την ταυτότητά τους και να μάθουν περισσότερα για την κοινότητα στην οποία ανήκουν, μέσα από νέες και διευρυμένες εμπειρίες. Όσο οι επισκέπτες αυτοί μετακινούνται από την ιδιότητα του χρήστη –παθητικού αποδέκτη μουσειακού περιεχομένου– σε εκείνη του συν-δημιουργού, τόσο αρκετά μουσεία επαναπροσδιορίζουν την ταυτότητά τους ως ανοικτοί, προσβάσιμοι και ευχάριστοι κοινωνικοί χώροι. Η εμπειρία άλλων οργανισμών και επιχειρήσεων έχει καταδείξει τη μεγάλη αξία τού να παρέχουν τα μουσεία έναν χώρο συνάντησης για ανθρώπους που είτε μοιράζονται κοινά ενδιαφέροντα και κοινές αντιλήψεις είτε θέλουν απλώς να βρίσκονται σε ένα ασφαλές περιβάλλον όπου είναι όλοι τους καλοδεχούμενοι.
Το φετινό ετήσιο Συνέδριο για τα Μουσεία, Το Μουσείο Μου, πραγματεύεται τις δυνατότητες επιτυχίας του μοντέλου τρίτου χώρου στην Ευρώπη και τις Η.Π.Α. και διερευνά πώς τα μουσεία μπορούν να λειτουργήσουν ως χώροι για διαπολιτισμικό διάλογο, ακτιβισμό και εμπλοκή κοινοτήτων.
Η Δέσποινα Γερουλάνου (1958-2023) σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και στη Σχολή του Θεάτρου Τέχνης «Κάρολος Κουν». Εργάστηκε στο θέατρο και στον κινηματογράφο με τον Δημήτρη Χορν, τον Νίκο Παναγιωτόπουλο, κ.ά. Παρακολούθησε μαθήματα σχεδίου, γλυπτικής και κοσμήματος στο Παρίσι και το 1991 παρουσίασε την πρώτη ατομική της έκθεση κοσμήματος στην Αθήνα. Ακολούθησαν και άλλες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις. Από το 1994 ήταν υπεύθυνη για τα Πωλητήρια του Μουσείου Μπενάκη, αναδιαμορφώνοντας το πωλητήριο στο παλιό κτίριο του Μουσείου και ιδρύοντας τρία νέα, ενώ παράλληλα σχεδίαζε αντικείμενα και προωθητικό υλικό για όλα τα πωλητήρια. Είχε επιμεληθεί εκθέσεις και εκδηλώσεις εφαρμοσμένων τεχνών και design, μεταξύ των οποίων οι σειρές «Αναζητήσεις στην Ύλη» και «Η Βιτρίνα της Κριεζώτου. Ένας Καλλιτέχνης Προτείνει», αναδεικνύοντας σημαντικούς εκπροσώπους των εφαρμοσμένων τεχνών και του design στην Ελλάδα. Ήταν μέλος της Διοικητικής Επιτροπής του Μουσείου Μπενάκη και εκπρόσωπος της Ελλάδας στο Πολιτιστικό Συμβούλιο του Michelangelo Foundation for Creativity and Craftsmanship.
Ο Άκης Γκούμας είναι δημιουργός σύγχρονων κοσμημάτων και ερευνητής αρχαιοελληνικών τεχνικών μεταλλοτεχνίας. Μετά τις σπουδές του στην ΑΣΟΕΕ (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών), μαθήτευσε στη δημιουργία κοσμημάτων και στη μεταλλοτεχνία δίπλα σε σημαντικούς χρυσοχόους. Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας. Από το 1989 και για περισσότερα από 15 χρόνια σχεδίαζε τα κοσμήματα και τα αντικείμενα της εταιρείας ONAR Α.Ε. Από το 2000 μέχρι και σήμερα, διδάσκει Δημιουργία Κοσμημάτων στο Τμήμα Κοσμήματος του Εργαστηρίου Τέχνης Χαλκίδας. Τα τελευταία 15 χρόνια έχει λάβει μέρος σε περισσότερες από 25 εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Το 2013 εξέθεσε τη δουλειά του στο πωλητήριο του Μουσείου Μπενάκη στην οδό Πειραιώς, με τίτλο «Διαδρομές Π 137». Από το 2006 συνεργάζεται με μία ομάδα αρχαιολόγων, με σκοπό τη μελέτη και τον πειραματισμό, πρώτον στις προϊστορικές τεχνικές χρυσοχοΐας (κυρίως τις μυκηναϊκές) σε συνεργασία με το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας και το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης˙ δεύτερον, στις χρυσοχοϊκές τεχνικές της ελληνιστικής περιόδου σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη και τρίτον, στη μινωική σφραγιδογλυφία σε λίθους, συνεργαζόμενος με το Τμήμα Κλασικών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Χαϊδελβέργης. Η δουλειά του των τελευταίων ετών είναι πολύ επηρεασμένη από αυτές του τις μελέτες και κάποια από τα έργα του ανήκουν σε ιδιωτικές και μουσειακές συλλογές.
Η ομάδα Metoo Communication Design συστάθηκε το 2005 από την Αλίκη Κακουλίδου και τη Δήμητρα Βασιλάκου. Αντικείμενο εργασίας της αποτελεί η οπτική επικοινωνία, με έμφαση στην έρευνα σε θέματα πολιτισμού. Έχει συνεργαστεί με σημαντικούς φορείς και καλλιτέχνες, έχει συμμετάσχει σε εκθέσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, και έχει λάβει αρκετές διακρίσεις. Τα τελευταία χρόνια η ομάδα δημιουργεί μοτίβα και χαρακτήρες με έμπνευση από την ελληνική παράδοση και τα εφαρμόζει σε αντικείμενα καθημερινής χρήσης. Αυτή η νέα οπτική εφαρμόζεται μέσα από τον συνδυασμό της γραφιστικής, του design και της σύγχρονης τεχνολογίας, με τις παραδοσιακές μεθόδους παραγωγής. Μέσα από το έργο αυτό έχει προκύψει η μόνιμη συνεργασία με πωλητήρια μουσείων (με βασικό αυτό του Μουσείου Μπενάκη) και φορείς προώθησης του σύγχρονου ελληνικού design. Η ομάδα Metoo Communication Design είναι μέλος της πειραματικής εμπορικής πλατφόρμας Αστικά Μοτίβα/Urban Motifs Lab, στο πλαίσιο των δράσεων του προγράμματος του Δήμου Αθηναίων This is Athens - Polis. Η σύνθεση ενός ανοιχτού δημιουργικού δικτύου και η διαρκής αλληλεπίδραση με ανθρώπους από διαφορετικές ειδικότητες, αποτελούν κύριες επιδιώξεις της ομάδας.
Η ομάδα Metoo Communication Design συστάθηκε το 2005 από την Αλίκη Κακουλίδου και τη Δήμητρα Βασιλάκου. Αντικείμενο εργασίας της αποτελεί η οπτική επικοινωνία, με έμφαση στην έρευνα σε θέματα πολιτισμού. Έχει συνεργαστεί με σημαντικούς φορείς και καλλιτέχνες, έχει συμμετάσχει σε εκθέσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, και έχει λάβει αρκετές διακρίσεις. Τα τελευταία χρόνια η ομάδα δημιουργεί μοτίβα και χαρακτήρες με έμπνευση από την ελληνική παράδοση και τα εφαρμόζει σε αντικείμενα καθημερινής χρήσης. Αυτή η νέα οπτική εφαρμόζεται μέσα από τον συνδυασμό της γραφιστικής, του design και της σύγχρονης τεχνολογίας, με τις παραδοσιακές μεθόδους παραγωγής. Μέσα από το έργο αυτό έχει προκύψει η μόνιμη συνεργασία με πωλητήρια μουσείων (με βασικό αυτό του Μουσείου Μπενάκη) και φορείς προώθησης του σύγχρονου ελληνικού design. Η ομάδα Metoo Communication Design είναι μέλος της πειραματικής εμπορικής πλατφόρμας Αστικά Μοτίβα/Urban Motifs Lab, στο πλαίσιο των δράσεων του προγράμματος του Δήμου Αθηναίων This is Athens - Polis. Η σύνθεση ενός ανοιχτού δημιουργικού δικτύου και η διαρκής αλληλεπίδραση με ανθρώπους από διαφορετικές ειδικότητες, αποτελούν κύριες επιδιώξεις της ομάδας.
Η Athens Jewelry Week διοργανώνεται από την ομάδα Anticlastics, ένα φορέα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, ο οποίος συστάθηκε από την Ερατώ Κουλουμπή και τη Νίκη Στυλιανού και έχει ως στόχο, μέσα από τη συλλογική δράση, να αναδείξει και να προβάλει το σύγχρονο καλλιτεχνικό κόσμημα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Τόσο η Ερατώ όσο και η Νίκη δραστηριοποιούνται στον χώρο του σύγχρονου κοσμήματος, έχοντας παράλληλες πορείες. Η δουλειά τους καλύπτει ένα ευρύ φάσμα πεδίων στον χώρο της δημιουργικής έκφρασης: από την έρευνα και τον σχεδιασμό κοσμήματος μέχρι την κατασκευή και τη διδασκαλία. Η διοργάνωση Athens Jewelry Week άνοιξε για πρώτη φορά τις πύλες της στο κοινό το 2016. Φιλοδοξώντας να εξελιχθεί σε ένα θεσμό που θα δώσει μία νέα πνοή στον χώρο του σύγχρονου καλλιτεχνικού κοσμήματος, καταφέρνει να φέρει κοντά Έλληνες κοσμηματοποιούς, σχολές, γκαλερί και επισκέπτες διαφορετικών ηλικιών, ενδιαφερόντων, ακόμα και εθνικοτήτων. Κατά τη διάρκειά της και μέσα από μια σειρά εκθέσεων, διαλέξεων και σεμιναρίων που πραγματοποιούνται σε διάφορα σημεία στο κέντρο της Αθήνας, το κοινό έχει την ευκαιρία να γνωρίσει τις σύγχρονες τάσεις της κοσμηματοποιίας στη χώρα μας, καθώς και το έργο Ελλήνων και διεθνών κοσμηματοποιών, που δημιουργούν με «καμβά» το σώμα και τον «διά-κοσμό» του και θεωρούν το κόσμημα ως μορφή τέχνης.
Η Athens Jewelry Week διοργανώνεται από την ομάδα Anticlastics, ένα φορέα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, ο οποίος συστάθηκε από την Ερατώ Κουλουμπή και τη Νίκη Στυλιανού και έχει ως στόχο, μέσα από τη συλλογική δράση, να αναδείξει και να προβάλει το σύγχρονο καλλιτεχνικό κόσμημα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Τόσο η Ερατώ όσο και η Νίκη δραστηριοποιούνται στον χώρο του σύγχρονου κοσμήματος, έχοντας παράλληλες πορείες. Η δουλειά τους καλύπτει ένα ευρύ φάσμα πεδίων στον χώρο της δημιουργικής έκφρασης: από την έρευνα και τον σχεδιασμό κοσμήματος μέχρι την κατασκευή και τη διδασκαλία. Η διοργάνωση Athens Jewelry Week άνοιξε για πρώτη φορά τις πύλες της στο κοινό το 2016. Φιλοδοξώντας να εξελιχθεί σε ένα θεσμό που θα δώσει μία νέα πνοή στον χώρο του σύγχρονου καλλιτεχνικού κοσμήματος, καταφέρνει να φέρει κοντά Έλληνες κοσμηματοποιούς, σχολές, γκαλερί και επισκέπτες διαφορετικών ηλικιών, ενδιαφερόντων, ακόμα και εθνικοτήτων. Κατά τη διάρκειά της και μέσα από μια σειρά εκθέσεων, διαλέξεων και σεμιναρίων που πραγματοποιούνται σε διάφορα σημεία στο κέντρο της Αθήνας, το κοινό έχει την ευκαιρία να γνωρίσει τις σύγχρονες τάσεις της κοσμηματοποιίας στη χώρα μας, καθώς και το έργο Ελλήνων και διεθνών κοσμηματοποιών, που δημιουργούν με «καμβά» το σώμα και τον «διά-κοσμό» του και θεωρούν το κόσμημα ως μορφή τέχνης.
Η Ειρήνη Παπαγεωργίου, αρχαιολόγος, σπούδασε Αρχαιολογία και Ιστορία της Τέχνης στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Μετά από σύντομη θητεία στις Εφορείες Αρχαιοτήτων Χίου και Λέσβου του Υπουργείου Πολιτισμού εντάχθηκε το 1991 στο Μουσείο Μπενάκη, αρχικά ως επιστημονική βοηθός του Διευθυντή Άγγελου Δεληβορριά και από το 2000 ως επιμελήτρια των Προϊστορικών, Αρχαίων Ελληνικών και Ρωμαϊκών Συλλογών. Έχει συμμετάσχει σε αρκετές ανασκαφές στη Βοιωτία, την Πελοπόννησο και τα Ψαρά και από το 1987 είναι συνεργάτης των Ανασκαφών Ακρωτηρίου Θήρας. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται στη μελέτη της αιγαιακής εικονογραφίας της 2ης χιλιετίας π.Χ. και της τέχνης της χρυσοχοϊας στην αρχαιότητα. Σχετικές μελέτες της έχουν δημοσιευθεί σε καταλόγους εκθέσεων, συλλογικούς τόμους και επιστημονικά περιοδικά στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Από το 2000 και μετά έχει εμπλακεί στη διοργάνωση όλων των αρχαιολογικών εκθέσεων που παρουσιάστηκαν στο Μουσείο και έχει συμβάλει στις αρχαιολογικές εκθέσεις στις οποίες συμμετείχε το Μουσείο στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Ο Κίμων Φραγκάκης είναι δημοσιογράφος και ιδρυτής της εταιρείας Sophisticated Media. Εκδίδει και διευθύνει το Andro.gr, ένα σοφιστικέ website για τον σκεπτόμενο άνδρα της νέας εποχής. Μαζί με το Andro, παρουσιάζει τα Artisans Events, τα οποία είναι αφιερωμένα σε χειροποίητα προϊόντα και μοναδικές υπηρεσίες. Είναι ο διοργανωτής του Ladies Run στον Αστέρα Βουλιαγμένης, μιας φιλανθρωπικής αθλητικής εκδήλωσης μόνο για κυρίες. Τέλος, συμπαρουσιάζει καθημερινά το πρωινό μαγκαζίνο (8-10 π.μ.) στο ραδιόφωνο του Pepper 96,6. Στο παρελθόν έχει συνεργαστεί με αξιόλογα ελληνικά έντυπα ως συντάκτης και αρχισυντάκτης, καθώς και με διεθνή περιοδικά και website. Μεταξύ άλλων, διετέλεσε διευθυντής του περιοδικού STATUS στην Ελλάδα για μία δεκαετία, ενώ διηύθυνε και την έκδοση του περιοδικού GQ στη Ρουμανία. Ήταν επίσης ο εμπνευστής και συν-διοργανωτής του αγώνα δρόμου Spetses Mini Marathon. Φοίτησε στο Ευρωπαϊκό Σχολείο των Βρυξελλών και στην Ελληνογαλλική Σχολή Αθηνών. Είναι κάτοχος διπλώματος Maîtrise στην Ιστορία, από το πανεπιστήμιο της Σορβόννης.