Φεβ 02, 2021
The Intellectuals of Constantinople having Fun in the Times of Justinian
Αλεξάκης Αλέξανδρος, Γεωργοπούλου Μαρία
Γλώσσα: Αγγλική
Καθηγητής Λόγιας Βυζαντινής Φιλολογίας, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Αλέξανδρος Αλεξάκης είναι Καθηγητής Λόγιας Βυζαντινής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.
Σπούδασε Νομική στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και Φιλολογία (κατεύθυνση Κλασική) στο Πανεπιστήμιο Κρήτης. Η διατριβή του (υπό την εποπτεία του καθηγητή Cyril Mango) με τίτλο Codex Parisinus Graecus and Its Iconophile Florilegium έγινε δεκτή από το τμήμα Μεσαιωνικών Γλωσσών και Λογοτεχνίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης το 1992.
Από το 1991 εργάστηκε ως επιστημονικός συνεργάτης στο πρόγραμμα Dumbarton Oaks Hagiography Database στο Ίδρυμα Dumbarton Oaks Research Library and Collection της Ουάσιγκτον.
Από το 1994 μέχρι το 2000 δίδαξε ως Επίκουρος και στη συνέχεια ως Αναπληρωτής Καθηγητής στα τμήματα Θρησκείας και Κλασικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Columbia της Νέας Υόρκης των ΗΠΑ.
Από το 2000 μέχρι το 2003 κατείχε τη θέση Αναπληρωτή Καθηγητή Ελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο Stockton College of New Jersey (Atlantic City). Αποχώρησε για το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, όπου διδάσκει από τον Ιανουάριο του 2004.
Είναι κάτοχος του βραβείου Giovanni Domenico Mansi (1994) για τη συμβολή της φιλολογικής του εργασίας στην κατανόηση της Ιστορίας των Εκκλησιαστικών Συνόδων.
Στα ερευνητικά ενδιαφέροντα συγκαταλέγεται η βυζαντινή λόγια λογοτεχνία, με ιδιαίτερη έμφαση στη γραμματεία της εικονομαχικής περιόδου και στην αγιολογία από τον 8ο μέχρι τον 11ο αιώνα. Επίσης, η παλαιογραφία, οι κριτικές εκδόσεις κειμένων, η ιστορία των Οικουμενικών και των Εκκλησιαστικών Συνόδων, οι εκκλησιαστικές σχέσεις Βυζάντιου και Ρώμης, τέλος οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές και οι ανθρωπιστικές σπουδές.
Μεταξύ των δημοσιεύσεων του είναι οι ακόλουθες (επιλεκτικά):
1) Αγαθίου Μυριναίου, Ιστοριών Βιβλία Ε΄, (Εισαγωγή, Μετάφραση και Σχόλια), (Αθήνα, Εκδόσεις Κανάκη, 2008),
2) Γάμοι, Κηδείες και Αυτοκρατορικές Μεταμέλειες: Ο Βίος του Πατριάρχη Ευθυμίου. (Εισαγωγή, Μετάφραση και Σχόλια), (Αθήνα, Εκδόσεις Κανάκη, 2006),
3) Codex Parisinus Graecus 1115 and Its Archetype. Dumbarton Oaks Studies 34, (Washington DC, 1996),
4) “Two Verses of Ovid Liberally Translated by Agathias of Myrina (Metamorphoses 8.877-878 and Historiae 2.3.7),” Byzantinische Zeitschrift 101.2 (2008), σελ. 1-8,
5) “Μορφολογικές παρατηρήσεις στήν Εὐχὴ Μυστική, δι’ ἧς ἐπικαλεῖται τὸ Πνεῦμα τὸ ἅγιον ὁ αὐτὸ προορῶν τοῦ Συμεὼν τοῦ Νέου Θεολόγου,” στο A. Μαρκόπουλος (εκδ.) Η Ποίηση του Συμεών του Νέου Θεολόγου (Αθήνα, Εκδ. Kανάκη, 2008), σελ. 1-24,
6) “Was there Life beyond the Life Beyond? Byzantine Ideas on Reincarnation and the Final Restoration,” Dumbarton Oaks Papers 58 (2001), σελ. 155-177,
7) “The Greek Patristic Testimonia Presented at the Council of Florence (1439) in Support of the Filioque Reconsidered,” Revue des Etudes Byzantines 58, (2000), σελ. 149-165,
8) “The Dialogue between the Monk and Recluse Moschos and a Sabbatian: An Early ‘Iconophile’ Text,” Dumbarton Oaks Papers 52 (1998), σελ. 187-224.
Φεβ 02, 2021
Αλεξάκης Αλέξανδρος, Γεωργοπούλου Μαρία
Γλώσσα: Αγγλική
Ιαν 13, 2015
Γλώσσα: Ελληνική