Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Μια βιωματική σχέση με την ελληνική μουσική για πιάνο

Βρανούση Ντιάνα

31 Μαΐου 2019

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 00:23:33 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 86
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Η Μουσική Βιβλιοθήκη φιλοξένησε διημερίδα που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του 15ου κύκλου των Ελληνικών Μουσικών Γιορτών με θέμα το πιάνο στην Ελληνική Μουσική. Ομιλητές ήταν κυρίως Έλληνες πιανίστες που μετέφεραν τη δική τους ματιά για τις πιανιστικές δημιουργίες γνωστών Ελλήνων συνθετών. Το BLOD βιντεοσκόπησε και δημοσιεύει τρεις ομιλίες και μια συζήτηση από την εκδήλωση αυτή.

Από τον 18ο μέχρι τον 21ο αιώνα, από τον Μάντζαρο μέχρι τις μέρες μας και από τα morceaux de salon μέχρι τα δεξιοτεχνικά κοντσέρτα, τα πιανιστικά έργα Ελλήνων συνθετών αποκαλύπτουν μεγάλη ποικιλία έργων και συνθετικών τεχνικών.

Μουσικολόγοι και γνωστοί Έλληνες πιανίστες, μέσα από διαφορετικές προσωπικές τους προσεγγίσεις αναδεικνύουν θέματα ιστορικά, αισθητικά, τεχνικά και παιδαγωγικά καθώς και προβλήματα σχετικά με την διαθεσιμότητα και την πρόσβαση στην πλούσια ελληνική πιανιστική μουσική εργογραφία.

Μια βιωματική σχέση με την ελληνική μουσική για πιάνο

Αναλογιζόμενη την πολύχρονη θητεία μου στη μουσική διαπιστώνω ότι η ελληνική μουσική δημιουργία καταλαμβάνει σημαντικό μέρος στη μέχρι σήμερα πιανιστική μου διαδρομή. Χωρίς να διεκδικώ τον τίτλο του «ειδικού», είναι φανερό ότι η σχέση μου με τη μουσική του μεγάλου Νίκου Σκαλκώτα είναι η πλέον μακροχρόνια. Αρχίζει το 1980. Έχω ερμηνεύσει και δισκογραφήσει πολλά έργα του για πιάνο (μεταξύ άλλων και τη Σονατίνα του 1927 σε πρώτη εκτέλεση), το σύνολο σχεδόν των έργων του για βιολί και πιάνο, καθώς και εκείνα για πνευστά και πιάνο. Έπαιξα έργα του και στο εξωτερικό (Γαλλία, Αγγλία, Ιταλία).

Εξίσου σημαντική θεωρώ την ενασχόλησή μου με τη μουσική Ελλήνων συνθετών της Διασποράς. Η αρχή έγινε το 1991 όταν ο αείμνηστος Αλέξης Ζακυθηνός μου «γνώρισε» τον Camille Stamaty (Καμίγ Σταματύ) δίνοντάς μου την παρτιτούρα της Βαρκαρόλας του και προτείνοντάς μου να την δισκογραφήσω, όπως και έγινε, μαζί με έργα και άλλων Ελλήνων της Διασποράς. Πρώτη λοιπόν δισκογράφηση έργου του Stamaty, στον οποίο επέστρεψα πριν δυο χρόνια για να μελετήσω και άλλα έργα του, όπως και της Mario-Foscarina Damaschino (Μαριώ-Φωσκαρίνα Δαμασκηνού), με σκοπό να τα παρουσιάσω σε ρεσιτάλ, το οποίο πραγματοποιήθηκε στο ΜΜΑ (Ιανουάριος 2018).

Επιπλέον είχα τη χαρά να παίξω, να ηχογραφήσω και να δισκογραφήσω και έργα πολλών άλλων Ελλήνων συνθετών, καθιερωμένων, νεότερων και πρωτοεμφανιζόμενων. Ενδεικτικά αναφέρω τους Κωνσταντινίδη, Μητρόπουλο, Καλομοίρη, Παπαϊωάννου, Κουρουπό, Τραυλό, Ζερβό, Κουμεντάκη.

Όλη αυτή η ενασχόλησή μου με κάνει να πιστεύω ότι προσέθεσα και εγώ ένα λιθαράκι στη διαφύλαξη και ανάδειξη της μουσικής μας κληρονομιάς.

(Σημείωμα της ομιλήτριας)

Βρανούση Ντιάνα Πιανίστα

Η Ντιάνα Βρανούση γεννήθηκε στο Παρίσι. Σπούδασε πιάνο στο Ωδείο Αθηνών, με την Μαρία Χαιρογιώργου, και στο Παρίσι, με την Yvonne Loriod και τον Pierre Sancan, για έξι χρόνια με υποτροφία. Σπούδασε ανώτερα θεωρητικά.

Συμμετείχε σε σεμινάρια στη Γαλλία και τη Γερμανία. Έδωσε πολυάριθμα ρεσιτάλ και συναυλίες μουσικής δωματίου στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Γαλλία, Ιταλία, Αγγλία κ.α.).

Ως σολίστ συνέπραξε με όλες τις ελληνικές συμφωνικές ορχήστρες και πραγματοποίησε την πρώτη ερμηνεία στην Ελλάδα των κοντσέρτων Poulenc και Stravinsky, καθώς και έργων για πιάνο Ελλήνων και ξένων συνθετών.

Εγκαινίασε με ρεσιτάλ το ανακαινισμένο Βουλευτικό (Πρώτη Βουλή των Ελλήνων) στο Ναύπλιο (2002) και το ανακαινισμένο σπίτι στην Ξάνθη (2016), στο οποίο γεννήθηκε ο Μάνος Χατζιδάκις. Πραγματοποίησε ρεσιτάλ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (2018), στο οποίο ερμήνευσε σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση έργα των ελληνικής καταγωγής Mario Foscarina και Camille Stamaty.

Ηχογράφησε για την Ελληνική, Γαλλική και Γερμανική Ραδιοφωνία και μαγνητοσκόπησε ρεσιτάλ για την τηλεόραση. Ηχογράφησε προσωπικό δίσκο (LP, CD). Συμμετείχε στην ηχογράφηση πέντε δίσκων με έργα Ελλήνων συνθετών. Δίδαξε για πολλά χρόνια στο Ωδείο Αθηνών.

Σχετικές ομιλίες