Ανδρεαδάκη - Βλαζάκη Μαρία
Κοντογιώργη Άνη
Frank Monika
Αναστοπούλου Αγγελική
Μήτος Βύρων
Γλώσσα
Ελληνική, Αγγλική
Ημερομηνία
12/04/2019
Διάρκεια
00:43:47
Εκδήλωση
Με το βλέμμα του κατακτητή: η Αθήνα στις φωτογραφίες των Γερμανών στρατιωτών, 1941-1944
Χώρος
Μουσείο Ακρόπολης
Διοργάνωση
Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς, Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς - ΥΠΠΟΑ
Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού
Κατηγορία
Ιστορία
Ετικέτες
Κατοχή, Αθήνα, φωτογραφίες Γερμανών στρατιωτών, προπαγάνδα, συλλογική ιστορική μνήμη, εικόνα, πόλεμος, φωτογραφία, ερασιτεχνική φωτογραφία, Ελλάδα, Γερμανική Κατοχή, φωτογράφος, κατακτητής, άμαχος πληθυσμός, καθημερινή ζωή, πείνα, Γερμανοί αρχαιολόγοι, Γερμανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο, κομμουνισμός, Σοβιετική Ένωση, Γερμανία, λογοκρισία, κινηματογραφικές ταινίες, Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος
Η Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς διοργάνωσε διεθνή ημερίδα με τίτλο «Με το βλέμμα του κατακτητή: η Αθήνα στις φωτογραφίες των Γερμανών στρατιωτών» σε συνεργασία με το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού την Παρασκευή 12 Απρίλιου 2019, στο Μουσείο Ακρόπολης.
Διακεκριμένοι ερευνητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό επιχείρησαν να αναδείξουν πτυχές ενός μέχρι πρόσφατα εντελώς άγνωστου υλικού που είναι οι επαγγελματικές και ερασιτεχνικές φωτογραφίες των Γερμανών στρατιωτών την περίοδο της Κατοχής. Οι ανακοινώσεις εστίασαν στον ρόλο της προπαγάνδας, στον έλεγχο της δημιουργίας δημόσιων και ιδιωτικών εικόνων, στη συμβολή του υλικού αυτού στην ιστορική έρευνα και κατ’ επέκταση στη διαμόρφωση της συλλογικής ιστορικής μνήμης.
Η διεθνής ημερίδα πραγματοποιήθηκε ως παράλληλη εκδήλωση της έκθεσης της Διεύθυνσης Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς με θέμα «Με το βλέμμα του κατακτητή: η Αθήνα της Κατοχής στη φωτογραφική συλλογή του Βύρωνα Μήτου», στο Φετιχιέ Τζαμί, αρχαιολογικός χώρος Ρωμαϊκής Αγοράς (έως 30 Ιουνίου 2019).
Κατά την έναρξη της ημερίδας, η Βίλλυ Φωτοπούλου, Ιστορικός, Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Νεώτερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς του ΥΠΠΟΑ, διάβασε το χαιρετισμό της Γενικής Γραμματέως του Υπουργείου κ. Μαρίας Ανδρεαδάκη-Βλαζάκη και ακολούθησαν εισαγωγικές ομιλίες από τους:
-Άνη Κοντογιώργη, ιστορικό τέχνης, επιμελήτρια της έκθεσης «Με το βλέμμα του κατακτητή: η Αθήνα της Κατοχής στη φωτογραφική συλλογή του Βύρωνα Μήτου»
-Monika Frank, Μορφωτική Ακόλουθο της Γερμανικής Πρεσβείας
-Αγγελική Αναγνωστοπούλου, Γενική Γραμματέα του Μη κερδοσκοπικού Σωματείου «Φίλοι Παραδοσιακής Αρχιτεκτονικής - ΑΝΘΗ ΤΗΣ ΠΕΤΡΑΣ»
-Βύρωνα Μήτο, συγγραφέα και συλλέκτη.
Η Μαρία Ανδρεαδάκη Βλαζάκη γεννήθηκε στα Χανιά της Κρήτης το 1952. Σπούδασε Ιστορία και Αρχαιολογία στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο της Αθήνας και εκπόνησε τη διδακτορική διατριβή της στο Πανεπιστήμιο του Clermont - Ferrand II στη Γαλλία με θέμα «Η πόλη των Χανίων (Κυδωνία) στη Μινωική και Γεωμετρική Περίοδο (3000 – 700 π. Χ.)». Η προϊστορική Κρήτη παραμένει το πεδίο του επιστημονικού της ενδιαφέροντος καθώς διεξάγει συστηματική ανασκαφική έρευνα ενός Μινωικού ανακτορικού κέντρου, που βρίσκεται στο λόφο του Καστελλίου, στα Χανιά.
Η Δρ. Μαρία Ανδρεαδάκη – Βλαζάκη έχει υπηρετήσει ως αρχαιολόγος από το 1975 στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, αρχικά στην ΚΑ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων Κυκλάδων και στη συνέχεια στην ΚΕ΄ Εφορεία Δυτικής Κρήτης, όπου από το 1990 έως το 2010 υπήρξε Διευθύντρια. Κατά τα έτη 2001-2003 υπήρξε Διευθύντρια του Αρχαιολογικού Μουσείου Ηρακλείου και της αντίστοιχης ΚΓ΄ Εφορείας. Από το Φεβρουάριο του 2009 ως τον Οκτώβριο του 2014 διετέλεσε Γενική Διευθύντρια Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς (Αναπληρώτρια: 2009 – 2010). Το Μάρτιο του 2015 διορίστηκε Αναπληρώτρια Γενική Γραμματέας του Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων, ενώ το Φθινόπωρο του ίδιου έτους διορίστηκε Γενική Γραμματέας του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Τα τελευταία χρόνια έχει αναπτύξει αξιοσημείωτη δραστηριότητα σε διεθνές επίπεδο καθώς συντονίζει τις προσπάθειες και τις δράσεις της Ελλάδος για τον επιτυχή επαναπατρισμό αρχαιοτήτων, ενώ προωθεί την εφαρμογή της ελληνικής πολιτικής για την καταπολέμηση της παράνομης διακίνησης αρχαιοτήτων και την αποτροπή λεηλασίας και βανδαλισμού μνημείων. Το Σεπτέμβριο του 2015 εξελέγη πρόεδρος της Επικουρικής Επιτροπής της Σύμβασης της ΟΥΝΕΣΚΟ του 1970 για τα ληπτέα μέτρα για την απαγόρευση και παρεμπόδιση της παράνομης εισαγωγής, εξαγωγής και μεταβίβασης της κυριότητας των πολιτιστικών αγαθών.
Στο πλαίσιο της πολιτιστικής διπλωματίας συντονίζει τη διοργάνωση διάφορων εκθέσεων ελληνικών αρχαιοτήτων στο εξωτερικό και από την παρούσα θέση της προάγει την διαχείριση της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς αλλά και του σύγχρονου πολιτισμού.
Τα επιστημονικά της ενδιαφέροντα αφορούν στη μινωική Κρήτη και τη γεωμετρική Ελλάδα και κυρίως επικεντρώνονται στους νομούς Χανίων και Ρεθύμνου όπου έχει διεξαγάγει πλήθος ανασκαφών. Σχετικώς, έχει δημοσιεύσει περισσότερα από 50 επιστημονικά άρθρα και μονογραφίες, έχει επιμεληθεί αρκετές εκδόσεις, έχει συμμετάσχει με ομιλία σε περισσότερα από 30 διεθνή συνέδρια και έχει πραγματοποιήσει πολλές διαλέξεις σε πανεπιστήμια και ιδρύματα στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Επίσης έχει επιμεληθεί και συντονίζει μεγάλες εκθέσεις αρχαιοτήτων στο εξωτερικό.
Μέλος των Κεντρικών Συμβουλίων του Υπουργείου Πολιτισμού, Πρόεδρος της Εθνικής Συμβουλευτικής Επιτροπής για τη Σύμβαση της Χάγης σχετικά με την προστασία πολιτιστικών αγαθών, μέλος της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής της ΟΥΝΕΣΚΟ, της Εθνικής Επιτροπής για την Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά, του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος και του Μουσείου Κανελλοπούλου, του Ταμείου Διαχείρισης Πιστώσεων για την Εκτέλεση Αρχαιολογικών Έργων, της Δημοτικής Πινακοθήκης Χανίων, εκπρόσωπος του Υπουργείου Πολιτισμού στην Προγραμματική Σύμβαση για την Παλιά Πόλη Χανίων.
Η Άνη Κοντογιώργη είναι Δρ. Ιστορίας της Τέχνης και πτυχιούχος του Τμήματος Θεάτρου, Α.Π.Θ. Είναι υπάλληλος της Διεύθυνσης Νεότερου Πολιτιστικού Αποθέματος και Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού από το 2005.
Έχει επιμεληθεί μελέτες μουσείων νεότερης τέχνης και ιστορίας, όπως το Μουσείο Αλέξανδρου Παπαναστασίου στο Λεβίδι Αρκαδίας, τη μετατροπή του Αρχοντικού Μίσιου σε χώρο μόνιμης έκθεσης στα Ιωάννινα κ.ά. Το 2014 ολοκλήρωσε, με την ομάδα εργασίας, την εφαρμογή της μουσειολογικής-μουσειογραφικής μελέτης επανέκθεσης του Μουσείου-Βιβλιοθήκης Στρατή Ελευθεριάδη, Tériade στη Βαρειά Μυτιλήνης.
Έχει διδάξει Ιστορία της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και σήμερα διδάσκει Ιστορία των Τεχνών στην Ευρώπη στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Συμμετέχει συστηματικά σε διεθνή συνέδρια ως εισηγήτρια και άρθρα της έχουν δημοσιευτεί σε διεθνή περιοδικά και συλλογικούς τόμους, σε αγγλικά, γαλλικά και ελληνικά.
H Monika Frank είναι Μορφωτική Ακόλουθος της Γερμανικής Πρεσβείας.
Η Αγγελική Αναστοπούλου γεννήθηκε στα Λαγκάδια Αρκαδίας. Αποφοίτησε από το Γυμνάσιο Λαγκαδίων και εισήχθη κατόπιν εισαγωγικών εξετάσεων στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ήταν υπότροφος και αρίστευσε στα περισσότερα έτη σπουδών. Ειδικεύθηκε στην Παιδιατρική κλινική του Νοσοκομείου Παίδων Αγία Σοφία. Συμμετείχε σε ερευνητικές εργασίες της κλινικής καθώς και σε επιστημονικές εκδηλώσεις της Ελληνικής Παιδιατρικής Εταιρείας. Υπήρξε επιστημονικός συνεργάτης του Ινστιτούτου Υγείας του Παιδιού. Συνεργάστηκε επίσης με την έδρα Υγιεινής και Επιδημιολογίας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Αποτελέσματα ερευνητικών προγραμμάτων στα οποία συμμετείχε, παρουσίασε σε διεθνή συνέδρια λαμβάνοντας το πρώτο βραβείο, μαζί με άλλους συνεργάτες, για την παρουσίαση poster σε συνέδριο της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Κοινωνικής Παιδιατρικής. Κατέχει τα πιστοποιητικά συνεχιζόμενης Ιατρικής εκπαίδευσης της Ελληνικής Παιδιατρικής Εταιρείας μετά από παρακολούθηση πολλών συνεδρίων, σεμιναρίων, κλπ. Είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Παιδιατρικής. Ασκεί ελεύθερο επάγγελμα ως παιδίατρος στην Αθήνα.
Ο Βύρων Μήτος υπηρέτησε για πολλά χρόνια στην Ιονική Τράπεζα. Υπήρξε εκλεγμένος συνδικαλιστής στο Σύλλογο Εργαζομένων της Ιονικής Τράπεζας, ενώ έχει να επιδείξει ένα πλούσιο συγγραφικό έργο.
Στην πολύπλευρη εκδοτική του δραστηριότητα συμπεριλαμβάνονται τα βιβλία «Ελληνική Επανάσταση στο βρετανικό Τύπο», «Η Θεσσαλονίκη και το Μακεδονικό Μέτωπο κατά τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο» και «Η Θεσσαλονίκη κατά τη γερμανική Κατοχή».