Roberts Hilary
Γλώσσα
Αγγλική
Ημερομηνία
12/04/2019
Διάρκεια
00:50:00
Εκδήλωση
Με το βλέμμα του κατακτητή: η Αθήνα στις φωτογραφίες των Γερμανών στρατιωτών, 1941-1944
Χώρος
Μουσείο Ακρόπολης
Διοργάνωση
Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς, Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς - ΥΠΠΟΑ
Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού
Κατηγορία
Ιστορία
Ετικέτες
Κατοχή, Αθήνα, φωτογραφίες Γερμανών στρατιωτών, προπαγάνδα, συλλογική ιστορική μνήμη, εικόνα, πόλεμος, φωτογραφία, ερασιτεχνική φωτογραφία, Ελλάδα, Γερμανική Κατοχή, φωτογράφος, κατακτητής, άμαχος πληθυσμός, καθημερινή ζωή, πείνα, Γερμανοί αρχαιολόγοι, Γερμανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο, κομμουνισμός, Σοβιετική Ένωση, Γερμανία, λογοκρισία, κινηματογραφικές ταινίες, Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος
Η Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς διοργάνωσε διεθνή ημερίδα με τίτλο «Με το βλέμμα του κατακτητή: η Αθήνα στις φωτογραφίες των Γερμανών στρατιωτών» σε συνεργασία με το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού την Παρασκευή 12 Απρίλιου 2019, στο Μουσείο Ακρόπολης.
Διακεκριμένοι ερευνητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό επιχείρησαν να αναδείξουν πτυχές ενός μέχρι πρόσφατα εντελώς άγνωστου υλικού που είναι οι επαγγελματικές και ερασιτεχνικές φωτογραφίες των Γερμανών στρατιωτών την περίοδο της Κατοχής. Οι ανακοινώσεις εστίασαν στον ρόλο της προπαγάνδας, στον έλεγχο της δημιουργίας δημόσιων και ιδιωτικών εικόνων, στη συμβολή του υλικού αυτού στην ιστορική έρευνα και κατ’ επέκταση στη διαμόρφωση της συλλογικής ιστορικής μνήμης.
Η διεθνής ημερίδα πραγματοποιήθηκε ως παράλληλη εκδήλωση της έκθεσης της Διεύθυνσης Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς με θέμα «Με το βλέμμα του κατακτητή: η Αθήνα της Κατοχής στη φωτογραφική συλλογή του Βύρωνα Μήτου», στο Φετιχιέ Τζαμί, αρχαιολογικός χώρος Ρωμαϊκής Αγοράς (έως 30 Ιουνίου 2019).
Συνεδρία Ι: Διασταυρούμενες οπτικές
Hilary Roberts, Επιμελήτρια, Πολεμικό Μουσείο, Λονδίνο
Μια ξένη οπτική: γερμανική και βρετανική φωτογραφία στην Ελλάδα 1940 -1945
Οι ξένοι επαγγελματίες και ερασιτέχνες φωτογράφοι είχαν σταθερή παρουσία στην Ελλάδα κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Το έργο τους τεκμηριώνει τις διακυμάνσεις του πολέμου στην Ελλάδα και συντελεί στην κατανόηση αυτών των συμβάντων σε διεθνές επίπεδο. Όμως το έργο τους αποτελεί μια ξένη οπτική, η οποία, ομολογουμένως, προσφέρει περισσότερο μια εικόνα των δικών τους εθνών παρά της ίδιας της Ελλάδας.
Η ανακοίνωση θα αντλήσει από τις φωτογραφικές συλλογές του γερμανικού Bundesarchiv and και του βρετανικού Imperial War Museum, εξετάζοντας τις οπτικές των Γερμανών και των Βρετανών φωτογράφων που εργάστηκαν στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Σε ποιο βαθμό αυτές οι δύο εθνικές συλλογές μπορούν να υποστηρίξουν μια αυθεντική κατανόηση του πολεμικού αντίκτυπου στην Ελλάδα;
(Σημείωμα της ομιλήτριας)
Η Hilary Roberts είναι επικεφαλής επιμελήτρια φωτογραφίας στο Imperial War Museum (IWM), το βρετανικό εθνικό μουσείο σύγχρονων συρράξεων. Σπούδασε στο Πανεπιστήμιο του Sussex, στο Albert-Ludwigs-Universität, στο Freiburg im Breisgau (Γερμανία) και στο University College του Λονδίνου, πριν να εργαστεί ως βοηθός επιμελητή στο Φωτογραφικό Αρχείο του Imperial War Museum το 1980.
Ως διευθύντρια του Αρχείου (1996-2013), επέβλεψε την εξέλιξη των φωτογραφικών συλλογών του Imperial War Museum, οι οποίες κατά τη διάρκεια της θητείας της στο IWM διπλασιάστηκαν. Οι συλλογές πλέον αριθμούν περισσότερες από έντεκα εκατομμύρια εικόνες και καλύπτουν κάθε σημαντική πολεμική σύρραξη, από τα μέσα του δέκατου ένατου αιώνα μέχρι σήμερα.
Εξειδικευμένη στην ιστορία και την πρακτική της φωτογραφίας των συγκρούσεων, η Hilary πραγματοποίησε πολυάριθμες εκδόσεις και εκθέσεις, συμπεριλαμβανομένου και του βιβλίου με τον τίτλο The Great War: A Photographic Narrative (Ο Μεγάλος Πόλεμος: Ένα Φωτογραφικό Αφήγημα), Εκδόσεις Jonathan Cape / Knopf, 2013, μια επισκόπηση της φωτογραφίας κατά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο η οποία έλαβε ιδιαίτερα εγκωμιαστικά σχόλια.
Η Hilary συνεργάζεται στενά με φωτογράφους, επιμελητές, ερευνητές και συγγραφείς που τεκμηριώνουν σύγχρονες συγκρούσεις ή αντιδρούν σε αυτές. Το 2014, ορίστηκε ως Σύμβουλος της Canon, με αποστολή να καθοδηγεί τους νέους φωτογράφους. Είναι επίσης σύμβουλος του VII Foundation. Το 2017 η Hilary έγινε η πρώτη Βρετανίδα επιμελήτρια που έλαβε το περίφημο βραβείο της Royal Photographic Society για επιμέλεια έκθεσης.